Με αφορμή τις θέσεις που διατύπωσαν οι ενεργοβόροι
βιομηχανικοί καταναλωτές στη διαβούλευση του ΛΑΓΗΕ για το target model,
έχει έρθει στο προσκήνιο το αίτημα για κατάργηση του ελάχιστου ορίου
στις προσφορές των παραγωγών. Θυμίζουμε ότι με βάση την πρόταση του
Λειτουργού καθορίζεται ελάχιστο όριο στις προσφορές ίσο με το μεταβλητό
κόστος κάθε μονάδας παραγωγής.
Αν και στην πράξη όλες οι πλευρές αναγνωρίζουν ότι μεσοπρόθεσμα στο νέο μοντέλο αγοράς θα υπάρξει κατάργηση των περιορισμών και οι προσφορές θα είναι εν τέλει ελεύθερες, εντούτοις κατά την εκκίνηση του νέου μοντέλου της αγοράς υποστηρίζεται από ορισμένες πλευρές (και υιοθετήθηκε στην πρόταση του Λειτουργού) ότι υπάρχει ανάγκη ρύθμισης με στόχο να διαφυλαχθεί η ρευστότητα
της αγοράς.
Το σκεπτικό του λειτουργού και όσων υπεραμύνονται της ρύθμισης - με μεταβατικό όπως υποστηρίζεται χαρακτήρα - είναι ότι η αγορά ακόμη δεν είναι ώριμη και ότι δημιουργείται απειλή για τη βιωσιμότητα των ανεξάρτητων ηλεκτροπαραγωγών. Έτσι ενώ βραχυπρόθεσμα θα υπήρχε όφελος για το κόστος της αγοράς, σε μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα, η απελευθέρωση των προσφορών θα οδηγούσε σε μείωση του ανταγωνισμού στην αγορά.
Ποια είναι όμως τα δεδομένα στα οποία έχει καταλήξει και η μελέτη του συμβούλου και τα οποία οδήγησαν στην απόφαση για διατήρηση του κατώτατου ορίου;
Σύμφωνα με πληροφορίες η προσομοίωση που έχει γίνει έχει καταδείξει ότι χωρίς κατώτατο όριο προσφορών η μέση Οριακή Τιμή του Συστήματος θα μειωθεί κατά 10€/MWh.
Μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν ευνοϊκή για τη ΔΕΗ, η οποία έχοντας μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στην προμήθεια αγοράζει από την αγορά σημαντικές ποσότητες ενέργειας για τις ανάγκες της. Επομένως η μείωση της ΟΤΣ θα περιόριζε τα κόστη για αγορές ενέργειας από τρίτους.
Ταυτόρονα, ωφελημένη θα είναι η πλευρά της ζήτησης και οι καταναλωτές, ιδιαίτερα οι ενεργοβόροι μεγάλοι καταναλωτές, με ευέλικτα φορτία, όπως πχ οι χαλυβουργίες που θα μπορούσαν να μειώσουν σημαντικά τα κόστη τις ώρες χαμηλής αιχμής, κυρίως τη νύχτα.
Στον αντίποδα όπως προαναφέρθηκε, υπάρχει το σοβαρό ζήτημα που προαναφέρθηκε σε σχέση με το πρόβλημα βιωσιμότητας των ανταγωνιστών του κυριαρχούν παίκτη της αγοράς. Εδώ υπάρχουν μια σειρά από θέματα τα οποία θα πρέπει να επιλυθούν, όπως μεταξύ άλλων:
Τη θέσπιση του μόνιμου μηχανισμού διαθεσιμότητας ισχύος
Την άρση των στρεβλώσεων στη λειτουργία της χονδρεμπορικής αγοράς που εμποδίζουν τον ανταγωνισμό (υδροηλεκτρικά, μονάδες σε παρατεταμένη δοκιμαστική λειτουργία κλπ)
Τους σχεδιασμούς της ΔΕΗ για παράταση της διάρκειας ζωής παλιών μονάδων που αποσύρονται μέχρι το 2020 (Αμύνταιο, Καρδιά) που εν δυνάμει δημιουργούν συνθήκες υπερπλεονάζουσας ισχύος
Σε κάθε περίπτωση, το θέμα έχει ανοίξει πρωτίστως από την πλευρά της βιομηχανίας που θεωρεί ότι η κατάργηση του κατώτατου ορίου αποτελεί βασικό ζητούμενο για τη δημιουργία μιας πραγματικά ανταγωνιστικής και σύγχρονης ευρωπαϊκής αγοράς.
https://energypress.gr/news/target-model-horis-katofli-stis-prosfores-i-ots-peftei-10eumwh-ofelos-gia-dei-katanalotes-kai-o
Αν και στην πράξη όλες οι πλευρές αναγνωρίζουν ότι μεσοπρόθεσμα στο νέο μοντέλο αγοράς θα υπάρξει κατάργηση των περιορισμών και οι προσφορές θα είναι εν τέλει ελεύθερες, εντούτοις κατά την εκκίνηση του νέου μοντέλου της αγοράς υποστηρίζεται από ορισμένες πλευρές (και υιοθετήθηκε στην πρόταση του Λειτουργού) ότι υπάρχει ανάγκη ρύθμισης με στόχο να διαφυλαχθεί η ρευστότητα
της αγοράς.
Το σκεπτικό του λειτουργού και όσων υπεραμύνονται της ρύθμισης - με μεταβατικό όπως υποστηρίζεται χαρακτήρα - είναι ότι η αγορά ακόμη δεν είναι ώριμη και ότι δημιουργείται απειλή για τη βιωσιμότητα των ανεξάρτητων ηλεκτροπαραγωγών. Έτσι ενώ βραχυπρόθεσμα θα υπήρχε όφελος για το κόστος της αγοράς, σε μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα, η απελευθέρωση των προσφορών θα οδηγούσε σε μείωση του ανταγωνισμού στην αγορά.
Ποια είναι όμως τα δεδομένα στα οποία έχει καταλήξει και η μελέτη του συμβούλου και τα οποία οδήγησαν στην απόφαση για διατήρηση του κατώτατου ορίου;
Σύμφωνα με πληροφορίες η προσομοίωση που έχει γίνει έχει καταδείξει ότι χωρίς κατώτατο όριο προσφορών η μέση Οριακή Τιμή του Συστήματος θα μειωθεί κατά 10€/MWh.
Μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν ευνοϊκή για τη ΔΕΗ, η οποία έχοντας μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στην προμήθεια αγοράζει από την αγορά σημαντικές ποσότητες ενέργειας για τις ανάγκες της. Επομένως η μείωση της ΟΤΣ θα περιόριζε τα κόστη για αγορές ενέργειας από τρίτους.
Ταυτόρονα, ωφελημένη θα είναι η πλευρά της ζήτησης και οι καταναλωτές, ιδιαίτερα οι ενεργοβόροι μεγάλοι καταναλωτές, με ευέλικτα φορτία, όπως πχ οι χαλυβουργίες που θα μπορούσαν να μειώσουν σημαντικά τα κόστη τις ώρες χαμηλής αιχμής, κυρίως τη νύχτα.
Στον αντίποδα όπως προαναφέρθηκε, υπάρχει το σοβαρό ζήτημα που προαναφέρθηκε σε σχέση με το πρόβλημα βιωσιμότητας των ανταγωνιστών του κυριαρχούν παίκτη της αγοράς. Εδώ υπάρχουν μια σειρά από θέματα τα οποία θα πρέπει να επιλυθούν, όπως μεταξύ άλλων:
Τη θέσπιση του μόνιμου μηχανισμού διαθεσιμότητας ισχύος
Την άρση των στρεβλώσεων στη λειτουργία της χονδρεμπορικής αγοράς που εμποδίζουν τον ανταγωνισμό (υδροηλεκτρικά, μονάδες σε παρατεταμένη δοκιμαστική λειτουργία κλπ)
Τους σχεδιασμούς της ΔΕΗ για παράταση της διάρκειας ζωής παλιών μονάδων που αποσύρονται μέχρι το 2020 (Αμύνταιο, Καρδιά) που εν δυνάμει δημιουργούν συνθήκες υπερπλεονάζουσας ισχύος
Σε κάθε περίπτωση, το θέμα έχει ανοίξει πρωτίστως από την πλευρά της βιομηχανίας που θεωρεί ότι η κατάργηση του κατώτατου ορίου αποτελεί βασικό ζητούμενο για τη δημιουργία μιας πραγματικά ανταγωνιστικής και σύγχρονης ευρωπαϊκής αγοράς.
https://energypress.gr/news/target-model-horis-katofli-stis-prosfores-i-ots-peftei-10eumwh-ofelos-gia-dei-katanalotes-kai-o