Εντός του μήνα θα υπογραφούν επίσης οι συμβάσεις για την εναέρια
γραμμή Μολάοι-Τερματικός Σταθμός, καθώς και για το σύστημα ελεγχόμενης
σύγχρονης αντιστάθμισης αέργου ισχύος (STATCOM) στην Κρήτη
Μήνας-ορόσημο είναι ο Οκτώβριος για την υλοποίηση της
ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη-Πελοπόννησος (γνωστής και ως Κρήτη Ι),
καθώς σηματοδοτεί όχι μόνο την έναρξη κατασκευής της
διπλής καλωδιακής γραμμής της διασύνδεσης, αλλά και τη δρομολόγηση
υλοποίησης και άλλων σημαντικών υποέργων του πρότζεκτ, με την υπογραφή
των αντίστοιχων συμβάσεων.
Έτσι, όσον αφορά την καλωδιακή γραμμή, εντός του μήνα ξεκινά η κατασκευή του χερσαίου τμήματός της στην στην Κρήτη, με την εγκατάσταση του υπόγειου καλωδίου που θα ξεκινά από τα Νωπήγεια Χανίων (προσαιγιάλωση) και θα καταλήγει στα Χανιά, στον παλιό τοπικό υποσταθμό, ο οποίος θα επεκταθεί.
Πρόκειται για μια γραμμή 34 χιλιομέτρων συνολικά, εκ των οποίων τα 30 χιλιόμετρα είναι στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).
Εντός του Οκτωβρίου, θα αρχίσει επίσης στην Πελοπόννησο η υλοποίηση του χερσαίου τμήματος της γραμμής, από το σημείο προσαιγιάλωσης (στον κόλπο των Βατίκων) έως τον υποσταθμό.
Σε παραγωγή το υποβρύχιο καλώδιο
Την ίδια στιγμή, σε εξέλιξη βρίσκονται ήδη οι εργασίες στους υποσταθμούς στην Πελοπόννησο και στα Χανιά. Επίσης, έχει γίνει έναρξη παραγωγής του υποβρυχίου καλωδίου, η πόντιση του οποίου προγραμματίζεται να ξεκινήσει τον Ιούλιο του 2020.
Παράλληλα, εντός του μήνα θα υπογραφεί η σύμβαση για την εναέρια γραμμή Μολάοι -Τερματικός Σταθμός Πελοποννήσου, μήκους 27,5 χιλιομέτρων.
Το ίδιο θα γίνει τις προσεχείς ημέρες και για το σύστημα ελεγχόμενης σύγχρονης αντιστάθμισης αέργου ισχύος (STATCOM), το οποίο θα εγκατασταθεί στον υποσταθμό Ηράκλειο ΙΙΙ.
Η διασύνδεση των ρεκόρ
Υπενθυμίζεται ότι, με βάση το χρονοδιάγραμμα του ΑΔΜΗΕ, η Κρήτη Ι θα ηλεκτρισθεί το επόμενο καλοκαίρι.
Όπως ανέφερε στην πρόσφατη ομιλία του στο συνέδριο Athens Investment Forum ο πρόεδρος και CEO του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, θα καλύπτει πλήρως τις ενεργειακές ανάγκες του νησιού για τους χειμερινούς μήνες.
Επίσης, όπως συμπλήρωσε, όταν ολοκληρωθεί, θα γίνει το μεγαλύτερο καλώδιο εναλλασσόμενου ρεύματος παγκοσμίως, συνολικού μήκους 180 χλμ.
Τα ρεκόρ πάντως για την Κρήτη Ι δεν σταματούν εδώ, αφού θα είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο σε μήκος υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση Υψηλής Τάσης (ΥΤ) με τριπολικό καλώδιο τεχνολογίας μόνωσης XLPE.
Όπως επίσης και το βαθύτερο ανάλογο έργο παγκοσμίως, καθώς σε σημεία της πόντισής του το βάθος φτάνει τα 1.000 μέτρα.
Την ίδια στιγμή, πριν του κλέψει τα σκήπτρα η διασύνδεση Κρήτη-Αττική, αποτελεί το μεγαλύτερο έως τώρα ενιαίο έργο σε προϋπολογισμό στην ιστορία του ΑΔΜΗΕ (περίπου 350 εκατ. ευρώ).
Επίσης, συνιστά το πρώτο μεγάλο πρότζεκτ που δημοπρατείται στη «Νέα Εποχή του ΑΔΜΗΕ», καθώς το συνολικό ενιαίο μήκος υπογείων και υποβρυχίων υψηλής τάσης είναι, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, περί τα 180 χλμ. (135 χλμ. υποβρύχιο δίκτυο και 45 χλμ. υπόγειο).
Έργο επίδειξης σε παγκόσμιο επίπεδο
Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του αντιπροέδρου του ΑΔΜΗΕ, Γιάννη Μάργαρη, σε κρητικά ΜΜΕ στο νησί, το Κρήτη Ι αποτελεί έργο επίδειξης σε παγκόσμιο επίπεδο για το πώς μεγάλα νησιά σαν την Κρήτη να συνδεθούν στο εναλλασσόμενο ρεύμα.
Μάλιστα, συμπλήρωσε πως στόχος του ΑΔΜΗΕ είναι να επισπεύσει την κατασκευή του όσο το δυνατόν περισσότερο, ώστε να ολοκληρωθεί αν καταστεί εφικτό και πριν το καλοκαίρι του 2020.
Όπως ανέφερε ο κ. Μάργαρης, η άρση της «ηλεκτρικής απομόνωσης» της Κρήτης είναι εξαιρετικά σημαντική, γιατί κάθε χρονιά που το νησί βρίσκεται εκτός του διασυνδεδεμένου δικτύου, οι καταναλωτές πληρώνουν για ΥΚΩ 300-400 εκατ. ευρώ ετησίως.
«Κάθε μέρα που περνάει χωρίς τη διασύνδεση της Κρήτης, επιβαρύνονται τα ελληνικά νοικοκυριά με 1 εκατ. ευρώ. Πρέπει να δουλέψουμε όλοι μαζί, για να μην καθυστερήσει το έργο ούτε μία ημέρα», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr
Έτσι, όσον αφορά την καλωδιακή γραμμή, εντός του μήνα ξεκινά η κατασκευή του χερσαίου τμήματός της στην στην Κρήτη, με την εγκατάσταση του υπόγειου καλωδίου που θα ξεκινά από τα Νωπήγεια Χανίων (προσαιγιάλωση) και θα καταλήγει στα Χανιά, στον παλιό τοπικό υποσταθμό, ο οποίος θα επεκταθεί.
Πρόκειται για μια γραμμή 34 χιλιομέτρων συνολικά, εκ των οποίων τα 30 χιλιόμετρα είναι στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).
Εντός του Οκτωβρίου, θα αρχίσει επίσης στην Πελοπόννησο η υλοποίηση του χερσαίου τμήματος της γραμμής, από το σημείο προσαιγιάλωσης (στον κόλπο των Βατίκων) έως τον υποσταθμό.
Σε παραγωγή το υποβρύχιο καλώδιο
Την ίδια στιγμή, σε εξέλιξη βρίσκονται ήδη οι εργασίες στους υποσταθμούς στην Πελοπόννησο και στα Χανιά. Επίσης, έχει γίνει έναρξη παραγωγής του υποβρυχίου καλωδίου, η πόντιση του οποίου προγραμματίζεται να ξεκινήσει τον Ιούλιο του 2020.
Παράλληλα, εντός του μήνα θα υπογραφεί η σύμβαση για την εναέρια γραμμή Μολάοι -Τερματικός Σταθμός Πελοποννήσου, μήκους 27,5 χιλιομέτρων.
Το ίδιο θα γίνει τις προσεχείς ημέρες και για το σύστημα ελεγχόμενης σύγχρονης αντιστάθμισης αέργου ισχύος (STATCOM), το οποίο θα εγκατασταθεί στον υποσταθμό Ηράκλειο ΙΙΙ.
Η διασύνδεση των ρεκόρ
Υπενθυμίζεται ότι, με βάση το χρονοδιάγραμμα του ΑΔΜΗΕ, η Κρήτη Ι θα ηλεκτρισθεί το επόμενο καλοκαίρι.
Όπως ανέφερε στην πρόσφατη ομιλία του στο συνέδριο Athens Investment Forum ο πρόεδρος και CEO του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, θα καλύπτει πλήρως τις ενεργειακές ανάγκες του νησιού για τους χειμερινούς μήνες.
Επίσης, όπως συμπλήρωσε, όταν ολοκληρωθεί, θα γίνει το μεγαλύτερο καλώδιο εναλλασσόμενου ρεύματος παγκοσμίως, συνολικού μήκους 180 χλμ.
Τα ρεκόρ πάντως για την Κρήτη Ι δεν σταματούν εδώ, αφού θα είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο σε μήκος υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση Υψηλής Τάσης (ΥΤ) με τριπολικό καλώδιο τεχνολογίας μόνωσης XLPE.
Όπως επίσης και το βαθύτερο ανάλογο έργο παγκοσμίως, καθώς σε σημεία της πόντισής του το βάθος φτάνει τα 1.000 μέτρα.
Την ίδια στιγμή, πριν του κλέψει τα σκήπτρα η διασύνδεση Κρήτη-Αττική, αποτελεί το μεγαλύτερο έως τώρα ενιαίο έργο σε προϋπολογισμό στην ιστορία του ΑΔΜΗΕ (περίπου 350 εκατ. ευρώ).
Επίσης, συνιστά το πρώτο μεγάλο πρότζεκτ που δημοπρατείται στη «Νέα Εποχή του ΑΔΜΗΕ», καθώς το συνολικό ενιαίο μήκος υπογείων και υποβρυχίων υψηλής τάσης είναι, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, περί τα 180 χλμ. (135 χλμ. υποβρύχιο δίκτυο και 45 χλμ. υπόγειο).
Έργο επίδειξης σε παγκόσμιο επίπεδο
Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του αντιπροέδρου του ΑΔΜΗΕ, Γιάννη Μάργαρη, σε κρητικά ΜΜΕ στο νησί, το Κρήτη Ι αποτελεί έργο επίδειξης σε παγκόσμιο επίπεδο για το πώς μεγάλα νησιά σαν την Κρήτη να συνδεθούν στο εναλλασσόμενο ρεύμα.
Μάλιστα, συμπλήρωσε πως στόχος του ΑΔΜΗΕ είναι να επισπεύσει την κατασκευή του όσο το δυνατόν περισσότερο, ώστε να ολοκληρωθεί αν καταστεί εφικτό και πριν το καλοκαίρι του 2020.
Όπως ανέφερε ο κ. Μάργαρης, η άρση της «ηλεκτρικής απομόνωσης» της Κρήτης είναι εξαιρετικά σημαντική, γιατί κάθε χρονιά που το νησί βρίσκεται εκτός του διασυνδεδεμένου δικτύου, οι καταναλωτές πληρώνουν για ΥΚΩ 300-400 εκατ. ευρώ ετησίως.
«Κάθε μέρα που περνάει χωρίς τη διασύνδεση της Κρήτης, επιβαρύνονται τα ελληνικά νοικοκυριά με 1 εκατ. ευρώ. Πρέπει να δουλέψουμε όλοι μαζί, για να μην καθυστερήσει το έργο ούτε μία ημέρα», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr