Πέραν του γνωστού και μεγάλου προβλήματος με το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, έλλειμμα καταγράφεται και στον Λογαριασμό των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) από τον οποίο πληρώνονται οι δαπάνες για τη λειτουργία των κοστοβόρων πετρελαϊκών μονάδων στα νησιά, αλλά και τα κόστη για τη χορήγηση του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου, του φθηνότερου τιμολογίου των πολυτέκνων κ.λπ..
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, στο τέλος Αυγούστου (τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία), το έλλειμμα του λογαριασμού ΥΚΩ έφτασε τα 90 εκατ. ευρώ που σημαίνει ότι τα έσοδα από τον αντίστοιχο κωδικό που πληρώνουν όλοι οι καταναλωτές μέσω των λογαριασμών ρεύματος υπολείπονται των δαπανών κατά το αντίστοιχο ποσό. Η πορεία διόγκωσης του ελλείμματος εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί για όλη τη χρονιά.
Δεν είναι η πρώτη χρονιά που ο λογαριασμός ΥΚΩ κινείται σε αρνητικά επίπεδα, καθώς, άλλωστε, η σχετική χρέωση για τους καταναλωτές δεν έχει μεταβληθεί τα τελευταία χρόνια. Το έλλειμμα είχε κλείσει στα 36 εκατ. ευρώ το 2017, στα 63 εκατ. το 2018 και στα 127 εκατ. το 2019 και χρειάστηκαν αρκετές καταβολές από τον προϋπολογισμό για να αποτραπούν αυξήσεις στα τέλη ΥΚΩ.
Υπάρχει άλλωστε σχετική πρόβλεψη σε νόμο που ψηφίστηκε το 2017 σχετικά με την διανομή κοινωνικού μερίσματος, σύμφωνα με την οποία έχει προβλεφθεί εύρος δαπάνης από 40 έως 85 εκατ. ευρώ για κάθε έτος χωριστά από το 2018 έως το 2022.
Η τελευταία «ένεση» από τον προϋπολογισμό προς το Ταμείο ΥΚΩ δόθηκε τον περασμένο Ιούλιο.
Παρόλα αυτά, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας είναι υποχρεωμένη να γνωμοδοτήσει προς το ΥΠΕΝ για την ανάγκη αναπροσαρμογής ή όχι των ΥΚΩ (πρέπει να γίνει μέχρι το τέλος του χρόνου) και προς τούτο πρέπει να αξιολογήσει τις δαπάνες και τα έσοδα που δηλώνονται (μηνιαία ενημέρωση του ΔΕΔΔΗΕ προς της ΡΑΕ) και να λάβει βεβαίως υπόψη τη συμπληρωματική κάλυψη του κρατικού προϋπολογισμού.
Η υποχρέωση αυτή, ωστόσο, λαμβάνει άλλη διάσταση την εφετινή χρονιά καθώς το θέμα των ανισοζυγίων και της ελλειμματικότητας του λογαριασμού ΥΚΩ συμπλέκεται με το θέμα της επικείμενης ιδιωτικοποίησης του ΔΕΔΔΗΕ που είναι, ως γνωστόν, ο διαχειριστής του λογαριασμού αυτού.
Εκτιμάται δηλαδή ότι από τη μία πλευρά το ΥΠΕΝ δεν επιθυμεί την επιβάρυνση των καταναλωτών μέσω της αύξησης των τελών ΥΚΩ (όπως άλλωστε συμβαίνει και με το ΕΤΜΕΑΡ), από την άλλη όμως το έλλειμμα αυτό θα πρέπει κάπως να μηδενιστεί πριν μπουν οι υποψήφιοι αγοραστές του ΔΕΔΔΗΕ στο data room της ιδιωτικοποίησης.
Αξίζει να σημειωθεί, τέλος, ότι «αγκάθι» για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ αποτελεί επίσης η υποανάκτηση που έχει συσσωρευτεί από τα προηγούμενα χρόνια, ύψους περί τα 100 εκατ. ευρώ, η οποία με βάση περυσινή απόφαση της ΡΑΕ θα πρέπει να επιστραφεί σταδιακά στο Διαχειριστή σε βάθος χρόνου.