Η «φόρμουλα» μείωσης της εγχώριας κατανάλωσης ρεύματος κατά τις ώρες αιχμής αποτέλεσε το αντικείμενο ευρείας σύσκεψης που έγινε χθες, με τη συμμετοχή του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, της ΡΑΕ, του ΔΕΔΔΗΕ και του ΑΔΜΗΕ.
Η σύσκεψη διεξήχθη ενόψει της έκτακτης Συνόδου των Ευρωπαίων υπουργών Ενέργειας, που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή και στην οποία, σύμφωνα με όλες τις διαρροές που έχουν υπάρξει έως τώρα, η περιστολή της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας περιλαμβάνεται στον νέο Κανονισμό που θα προτείνει η Κομισιόν. Επομένως, με δεδομένο ότι αντικείμενο των διαβουλεύσεων της Παρασκευής είναι να οριστικοποιηθούν οι παράμετροι εφαρμογής του μέτρου, σκοπός της συνάντησης ήταν να εξακριβωθούν από τεχνικής πλευράς ποια θα ήταν η βέλτιστη φόρμουλα υλοποίησής του στην Ελλάδα.
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τις αποφάσεις που ελήφθησαν στην προηγούμενο Σύνοδο των υπουργών Ενέργειας, αλλά και με βάση τα προσχέδια του προτεινόμενου Κανονισμού που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, η μείωση κατά τις ώρες αιχμής θα είναι υποχρεωτική, αγγίζοντας το 5%. Πάντως, όπως έγραψε χθες το energypress, με βάση τις διαπραγματεύσεις των τελευταίων 24ωρων, αναμένεται το ποσοστό αυτό να μειωθεί, στο 3%.
Από τη χθεσινή σύσκεψη προέκυψε πως στις ώρες αιχμής για το εγχώριο ηλεκτρικό σύστημα θα συμπεριληφθεί σίγουρα το τρίωρο 18:00-21-00. Στην περίοδο μείωσης της κατανάλωσης θα προστεθεί μία ακόμη ώρα, χωρίς να έχει ακόμη ξεκαθαριστεί αν αυτή θα είναι η 9-10 το πρωί, ή η 21:00-22:00.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως η πρώτη εκδοχή (δηλαδή ο καθορισμός ενός ενιαίου 4ωρου από τις 18:00 έως τις 22:00) έχει το μειονέκτημα πως, όσον αφορά την υψηλή τάση, εκείνες τις ώρες δεν λειτουργούν οι χαλυβουργίες, οι οποίες επομένως εκ των πραγμάτων θα αποκλειστούν από την περιστολή της ζήτησης για ηλεκτρική ενέργεια. Έτσι, σε μία τέτοια περίπτωση η περικοπή της κατανάλωσης θα μπορεί να γίνει μόνο από τις τσιμεντοβιομηχανίες και τις βιομηχανίες αλουμινίου.
Όσον αφορά τους ενεργοβόρους καταναλωτές μέσω των οποίων θα υλοποιηθεί το «ψαλίδι» στο ρεύμα, η πλάστιγγα γέρνει στο να συμπεριληφθούν σε αυτούς και οι βιομηχανίες μέσης τάσης, πέρα από τις επιχειρήσεις στην υψηλή. Ο βασικός λόγος που προκρίνεται αυτή η λύση είναι πως και στη μέση τάση βρίσκονται εγκατεστημένοι «έξυπνοι» μετρητές ηλεκτρικής ενέργειας, με συνέπεια να μπορεί να εξακριβωθεί η μείωση. Από την άλλη πλευρά, μειονέκτημα είναι πως οι μικρότερες βιομηχανίες μπορούν να εισφέρουν σε περιορισμένο βαθμό στη μείωση που θα πρέπει να πετύχει η χώρα μας.
Σε κάθε περίπτωση, για την περιστολή της ζήτησης θα υπάρξει οικονομικό κίνητρο, με τη μορφή αποζημίωσης των βιομηχανιών για τις κιλοβατώρες που εξοικονόμησαν. Οι ενεργοβόροι καταναλωτές θα συμμετέχουν σε μειοδοτικούς διαγωνισμούς υποβάλλοντας προσφορές, από τους οποίους θα προκρίνονται οι εταιρείες που ζητούν τη μικρότερη αποζημίωση.
Όπως προέκυψε από τη χθεσινή σύσκεψη, οι εγχώριες δημοπρασίες θα διεξάγονται σε μηνιαία βάση. Η διαδικασία θα μοιάζει αρκετά με τον μηχανισμό της διακοψιμότητας, με τη διαφορά ότι αυτή τη φορά θα ζητείται από τον Διαχειριστή η περικοπή κατανάλωσης, και όχι φορτίου. Έτσι, οι προσφορές θα υποβάλλονται σε ευρώ ανά Μεγαβατώρα, αντί για ευρώ ανά Μεγαβάτ όπως γινόταν στη διακοψιμότητα.
Όσον αφορά τη συζήτηση του μέτρου στη Σύνοδο της Παρασκευής, αναλυτές εκτιμούν πως όλα τα κράτη-μέλη θα ζητήσουν ευελιξία στην εφαρμογή του. Έτσι, αν για παράδειγμα καθορισθούν δύο περίοδοι αιχμής ανά 24ωρο, και η περικοπή της ζήτησης στην πρώτη είναι 2% ενώ στη δεύτερη 10%, αναμένεται να ζητήσουν να μπορούν να «συμψηφισθούν» τα δύο ποσοστά. Κάτι που θα σήμαινε ότι για το σύνολο της ημέρας, θα λαμβανόταν υπόψη η μεσοσταθμική περιστολή, κατά 6%.
Επίσης, εκτιμάται ότι στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων θα τεθεί από κράτη-μέλη η μείωση της ζήτησης να υπολογίζεται αθροιστικά, για μία ευρεία χρονική κλίμακα. Επομένως, τυχόν περικοπές μικρότερες από το απαιτούμενο όριο σε ένα χρονικό διάστημα θα μπορούν να αντισταθμισθούν από υψηλότερες μειώσεις της ζήτησης σε κάποιο άλλο.