«Ενεργός» από την πρώτη στιγμή επιδιώκει το ΥΠΕΝ να είναι ο μηχανισμός του ΑΔΜΗΕ, για τη μείωση κατά 5% της κατανάλωσης ρεύματος στις ώρες αιχμής.
Επομένως, στόχος του υπουργείου είναι η πρώτη δημοπρασία να διεξαχθεί μέχρι το τέλος Νοεμβρίου, ώστε επιχειρήσεις της υψηλής και μέσης τάσης να είναι έτοιμες να περικόψουν τη ζήτησή τους ήδη από την 1η Δεκεμβρίου, όταν και θα τεθεί σε εφαρμογή ο υποχρεωτικός αυτός στόχος σε όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε.
Υπενθυμίζεται ότι ο μηχανισμός θα διασφαλίσει τη μείωση της κατανάλωσης από τις εταιρείες υψηλής και μέσης τάσης, μέσα από μειοδοτικές δημοπρασίες από τις οποίες θα προκρίνονται εκείνοι οι βιομηχανικοί καταναλωτές που θα διεκδικήσουν τις μικρότερες αποζημιώσεις για να «ψαλιδίσουν» τη ζήτησή τους. Η συμμετοχή της χαμηλής τάσης στον «κόφτη» 5% θα γίνει σε εθελοντική βάση, με δεδομένο κατʼ αρχάς ότι οι οικιακές παροχές δεν έχουν «έξυπνους» μετρητές και επομένως δεν είναι εφικτό να αποτυπωθεί η κατανάλωσή τους σε συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα της ημέρας.
Έως αυτή τη στιγμή, έχει «κλειδώσει» ότι οι ώρες αιχμής στη χώρα μας θα είναι η «ζώνη» 18:00-21-00 το απόγευμα, όπως φάνηκε και από τη σύσταση προς τα νοικοκυριά που έκανε ο υπουργός ΠΕΝ Κ. Σκρέκας, κατά την ανακοίνωση των επιδοτήσεων Νοεμβρίου, για αποφυγή χρήσης των ενεργοβόρων συσκευών το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Η επιλογή της συγκεκριμένης ζώνης σημαίνει πως στο μέτρο θα ενταχθούν και τα Σαββατοκύριακα, εκτός από το 5νθημερο, γεγονός που καθιστά σχετικά πιο ευέλικτη την επίτευξη του σχετικού στόχου.
Περικοπή 300 MWh για κάθε ώρα αιχμής
Την ίδια στιγμή, μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να οριστικοποιηθούν από το ΥΠΕΝ μία σειρά από κρίσιμες παράμετροι για τη διεξαγωγή των δημοπρασιών, ώστε να δρομολογηθεί η θέσπιση του μέτρου. Μία από αυτές είναι οι δημοπρατούμενες ποσότητες, δηλαδή το ποσοστό από τις 300 Μεγαβατώρες περίπου στις οποίες αντιστοιχεί ο «κόφτης» 5% για κάθε ώρα αιχμής στο εγχώριο σύστημα.
«Βαρόμετρο» στην απόφαση του υπουργείου θα αποτελέσει η συμβολή που προβλέπει ότι θα έχει σε εθελοντική βάση η χαμηλή τάση στην επίτευξη του 5%. Έτσι, όσο περισσότερο εκτιμήσει ότι μπορεί να συνδράμουν νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις στη μείωση κατά τις ώρες αιχμής, τότε μικρότερες θα είναι και οι ποσότητες που θα επιλέξει να περικοπούν με διασφαλισμένο τρόπο, μέσω των δημοπρασιών.
Από το υπουργείο επίσης εκκρεμεί η απόφαση για το κατά πόσο οι δημοπρασίες θα είναι μηνιαίες ή θα καλύπτουν όλο το τετράμηνο εφαρμογής του μέτρου – δηλαδή μέχρι και τον Μάρτιο. Οι δημοπρασίες για όλο το τετράμηνο έχουν το πλεονέκτημα ότι θα δώσουν μεσοπρόθεσμη «ορατότητα» στις επιχειρήσεις, ώστε να προχωρήσουν σε παρεμβάσεις στην παραγωγή τους για να υλοποιήσουν τις περικοπές στη ζήτηση.
Από την άλλη πλευρά, το ατού των μηνιαίων δημοπρασιών είναι δίνουν μεγαλύτερη ευελιξία. Επίσης, προσφέρουν την ευκαιρία αναπροσαρμογής των δημοπρατούμενων ποσοτήτων, στην περίπτωση που η συμβολή από τη χαμηλή τάση είναι μεγαλύτερη ή μικρότερη από την αναμενόμενη. Έτσι, εκτιμάται ότι το πιο πιθανό είναι να επιλεγεί από το ΥΠΕΝ ένα «μικτό» σχήμα, με ένα μέρος των ποσοτήτων να δημοπρατηθεί για όλο το τετράμηνο και το υπόλοιπο να ενταχθεί στους μηνιαίους διαγωνισμούς.
«Παράθυρο» για απευθείας συμμετοχή εταιρειών μέσης τάσης
Τρίτη κομβική παράμετρος είναι ο τρόπος συμμετοχής της μέσης τάσης στις δημοπρασίες. Όπως έχει γράψει το energypress, οι καταναλωτές μέσης τάσης θα έχουν τη δυνατότητα να λάβουν μέρος στους διαγωνισμούς μέσω των ΦοΣΕ Απόκρισης Ζήτησης – μάλιστα, για αυτό τον σκοπό είχε πραγματοποιηθεί σύσκεψη στις αρχές Δεκεμβρίου, με τη συμμετοχή του υπουργείου, της ΡΑΕ, του ΑΔΜΗΕ, του ΔΕΔΔΗΕ, και των αντιπροσώπων των 5 ΦοΣΕ-ΑΖ που είναι αδειοδοτημένοι στη χώρα μας. Ωστόσο αυτό που συζητείται, χωρίς να έχει προς ώρας ληφθεί απόφαση από το ΥΠΕΝ, είναι αν για τις πιο ενεργοβόρες επιχειρήσεις στη μέση τάση, θα υπάρχει και η δυνατότητα απευθείας συμμετοχής στις δημοπρασίες.
Με την οριστικοποίηση των παραπάνω παραμέτρων, που αναμένεται να γίνει το αμέσως επόμενο διάστημα, θα ανοίξει ο δρόμος ώστε το υπουργείο να προχωρήσει στη νομοθέτηση του σχετικού πλαισίου, ώστε να πάρουν τη σκυτάλη στη συνέχεια οι εφαρμοστικές Υπουργικές Αποφάσεις που θα χρειαστούν.
Με αυτό τον τρόπο, θα μπορέσει στη συνέχεια να εκδοθεί από τον ΑΔΜΗΕ ο Κανονισμός των δημοπρασιών, ώστε ο Διαχειριστής να προχωρήσει στην πρόσκληση προς τους ενδιαφερόμενους και την εγγραφή τους στο σχετικό Μητρώο που θα δημιουργηθεί. Έτσι, αμέσως μετά θα μπορεί να ανακοινώσει την πρώτη δημοπρασία.