Σε βαθιά «κατάψυξη» έχει μπει η κινητικότητα στη λιανική ρεύματος, όπως καταδεικνύουν τα στοιχεία για τις αλλαγές προμηθευτή ρεύματος τον προηγούμενο μήνα. Ενδεικτικό του «φρένου» είναι ότι τον Οκτώβριο οι μετακινήσεις σε νέο πάροχο όχι μόνο ήταν σημαντικά λιγότερες από τον περσινό αντίστοιχο μήνα, αλλά και πιο περιορισμένες έναντι του Σεπτεμβρίου του 2022.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, οι αλλαγές παρόχου κινήθηκαν τον προηγούμενο μήνα λίγο παραπάνω από τις 80.000. Έτσι, κατέγραψαν «βουτιά» κατά 20% σε ετήσια βάση, καθώς τον Οκτώβριο του 2021 είχαν κινηθεί στα επίπεδα των 100.000.
Όπως έχει γράψει το energypress, οι μετακινήσεις άγγιξαν τις 93.500 περίπου τον φετινό Σεπτέμβριο. Επομένως, η «επίδοση» του Οκτωβρίου είναι μειωμένη και σε μηνιαία βάση, σχεδόν κατά 14%, γεγονός που καταδεικνύει ότι το μούδιασμα των καταναλωτών τον πρώτο μήνα του φθινοπώρου, στη στροφή σε καινούριο προμηθευτή, κάθε άλλο παρά προσωρινό χαρακτήρα είχε.
Μάλιστα, το μεγάλο διψήφιο ποσοστό ελάττωσης των μετακινήσεων αντιστάθμισε σχεδόν πλήρως την έστω και μικρή κινητικότητα που καταγραφόταν στην εγχώρια λιανική ρεύματος, έως περίπου τον Αύγουστο. Επομένως, ο ετήσιος μέσος όρος αλλαγής παρόχου για το 2022 είναι αυξημένος μόλις κατά 2,5% τους πρώτους 10 μήνες του έτους, συγκριτικά με την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2021. Ένα ποσοστό που αποτυπώνει μία απολογιστική εικόνα σχεδόν απόλυτης στασιμότητας για το τρέχον έτος.
Υπενθυμίζεται ότι ο Οκτώβριος είναι ο τρίτος μήνας εφαρμογής του νέου μοντέλου στη λιανική ρεύματος, στο πλαίσιο απόσυρσης των ρητρών αναπροσαρμογής και της ανακοίνωσης κάθε 20 του μηνός των χρεώσεων που θα ισχύουν τον επόμενο μήνα. Κανονικά, το μοντέλο αυτό ενισχύει τις μετακινήσεις σε νέο πάροχο, αφού καταργεί οποιοδήποτε οικονομικό «πέναλτι» αλλαγής εταιρείας, ώστε οι καταναλωτές να μπορούν να «μεταφέρονται» ακόμη και σε μηνιαία βάση, επιλέγοντας εκείνον τον προμηθευτή που κάθε φορά ανακοινώνει τη φθηνότερη χρέωση.
Λίγοι καταναλωτές διατεθειμένοι για συνεχείς μετακινήσεις
Ωστόσο, η εικόνα που φαίνεται να παγιώνεται προς ώρας είναι η ακριβώς αντίθετη. Έτσι, μετά τη θετική «πρεμιέρα» του μέτρου τον Αύγουστο, όπου οι μετακινήσεις παρουσίασαν άλμα κατά 30% σε ετήσια βάση, ο Σεπτέμβριος «έκλεισε» με μείωση 6,5% της κινητικότητας, δίνοντας τη σκυτάλη σε αισθητά μεγαλύτερη ελάττωση τον Οκτώβριο.
Στελέχη του κλάδου θεωρούν ότι βασική αιτία για τη μειωμένη κινητικότητα αποτελεί το γεγονός ότι το νέο μοντέλο λιανικής δεν παρέχει καμία εγγύηση στους καταναλωτές ότι ένας προμηθευτές θα συνεχίσει και τον επόμενο μήνα να ακολουθεί την τιμολογιακή πολιτική που έχει εφαρμόσει έως τώρα.
Κατά συνέπεια, παρά το γεγονός ότι στους μήνες που έχουν μεσολαβήσει υπάρχει μία γενική αποτίμηση της εμπορικής στρατηγικής κάθε εταιρείας (δηλαδή ποιες εταιρείες συγκαταλέγονται σταθερά σε εκείνες με τις φθηνότερες χρεώσεις και ποιες όχι), οι καταναλωτές είναι διστακτικοί, καθώς τίποτα δεν μπορεί να προεξοφλήσει πως ένας πάροχος τον επόμενο μήνα θα αλλάξει «γραμμή πλεύσης», ανακοινώνοντας μία από τις υψηλότερες χρεώσεις στην αγορά.
Αυτό σημαίνει πως το νέο μοντέλο ταιριάζει σε νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις που θα είναι διατεθειμένα, σε μία τέτοια περίπτωση, ακόμη και τον επόμενο μήνα να αλλάξουν εκ νέου πάροχο – κάτι που μπορεί να χρειαστεί να κάνουν ξανά στη συνέχεια. Ωστόσο, λίγοι καταναλωτές θα ήταν διατεθειμένοι να μπουν σε μία τέτοια λογική συνεχών μετακινήσεων από προμηθευτή σε προμηθευτή.