Πρόγραμμα MED Διαγνωστικό /ΠΑΡΟΧΕΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗΣ DENTAL CARE / EYE CARE / ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΕΣ

Πρόγραμμα MED Διαγνωστικό /ΠΑΡΟΧΕΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗΣ DENTAL CARE /  EYE CARE / ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΕΣ
✅Απορρόφηση 300 € ανά έτος και 10% στα έξοδα νοσηλείας για όλα τα μέλη στο Ομαδικό Υγείας 🩺 ΔΕΗ-ΔΕΔΔΗΕ-ΑΔΜΗΕ 📌με Συμβεβλημένο Δίκτυο 🆙Οδοντιάτρων 🆙Οπτικών 🆙Ψυχολόγων 🆙Φυσικοθεραπευτών.

Παρασκευή 23 Αυγούστου 2024

ΕΣΕΚ: Αύξηση μόλις 10% στη ζήτηση έως το 2030 – Συγκράτηση στις περικοπές φωτοβολταϊκών & χερσαίων αιολικών από την ενισχυμένη αποθήκευση

 energypress.gr

ΕΣΕΚ: Αύξηση μόλις 10% στη ζήτηση έως το 2030 – Συγκράτηση στις περικοπές φωτοβολταϊκών & χερσαίων αιολικών από την ενισχυμένη αποθήκευση και το προφίλ ηλεκτροπαραγωγής

Συγκρατημένη είναι η αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας (καθαρή παραγωγή & καθαρές εισαγωγές) μέχρι το τέλος της 10ετίας στο αναθεωρημένο ΕΣΕΚ, καθώς στο κείμενο προβλέπεται πως στο τέλος της 10ετίας η ετήσια ζήτηση θα αγγίζει τις 61,1 Τεραβατώρες. Συγκριτικά, στο draft του ΕΣΕΚ που είχε υποβληθεί στα τέλη του 2023 στην Κομισιόν, εκτιμάτο ότι η ζήτηση θα ανερχόταν το 2030 στις 67 Τεραβατώρες. 

Αν αξιοποιηθεί ως σημείο αναφοράς το 2022, όπου η ετήσια ζήτηση ήταν 55,4 Τεραβατώρες όπως αναφέρεται στο αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο, η «επίδοση» του 2030 αντιστοιχεί σε αύξηση 10,3 % περίπου. Μάλιστα, η ζήτηση αναμένεται να παραμείνει σχεδόν σταθερή μέχρι το 2025, όταν εκτιμάται πως θα διαμορφωθεί στις 56,4 Τεραβατώρες, αυξημένη κατά 2% σε σχέση με τα προ 3ετίας επίπεδα. 

Η πιο περιορισμένη ενίσχυση της ζήτησης -σε σχέση με το draft του ΕΣΕΚ- οφείλεται στο γεγονός ότι στο αναθεωρημένο ΕΣΕΚ έχει γίνει προσπάθεια να εξορθολογισθούν οι απαιτούμενες δαπάνες μέχρι το τέλος της 10ετίας. Ένα σημαντικό «όχημα» προς αυτή την κατεύθυνση είναι η μετάθεση για την επόμενη 10ετία της μαζικής διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης και του εξηλεκτρισμού της θέρμανσης (μέσω των αντλιών θερμότητας), ώστε να περιοριστούν οι ανάγκες επιδότησης από την πολιτεία. 

«Στην αρχή της επόμενης δεκαετίας εκτιμάται ότι θα έχει επιτευχθεί σημαντική πτώση του κόστους και βελτίωση των τεχνικών χαρακτηριστικών των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων και των αντλιών θερμότητας, που θα επιτρέψουν την ταχεία διείσδυσή τους χωρίς κρατικές ενισχύσεις», αναφέρεται χαρακτηριστικά στο κείμενο. 

Η μείωση της ζήτησης, ωστόσο, δεν έχει επίδραση στις αναμενόμενες περικοπές του χαρτοφυλακίου φωτοβολταϊκών και χερσαίων αιολικών, οι οποίες θα κινούνται σε εύλογα επίπεδα. Είναι ενδεικτικό ότι στην περίπτωση των φωτοβολταϊκών, το αναθεωρημένο ΕΣΕΚ προβλέπει πως τα 13,5 Γιγαβάτ φωτοβολταϊκών, που θα είναι εγκατεστημένα το 2030, θα παράγουν ετησίως 20,3 Τεραβατώρες. Νούμερα που σημαίνουν ότι σε κάθε «ηλιακό» Μεγαβάτ θα αντιστοιχεί τότε παραγωγή 1.503 Μεγαβατώρων ετησίως. 

Στην περίπτωση των χερσαίων αιολικών, προβλέπει ότι 8,9 Γιγαβάτ, που θα είναι εγκατεστημένα το 2030, θα παράγουν ετησίως 20,7 Τεραβατώρες. Επομένως, σε κάθε «αιολικό» Μεγαβάτ θα αντιστοιχεί παραγωγή 2.325 Μεγαβατώρων ετησίως. 

Παρά τις αλλαγές στην εξέλιξη της ζήτησης και στους στόχους για αιολικά έργα το 2030 (οι οποίοι είναι αυξημένοι στο αναθεωρημένο ΕΣΕΚ), τα παραπάνω νούμερα κινούνται σε παρόμοια επίπεδα με αυτά στο draft του ΕΣΕΚ. Στο draft, 13,4 Γιγαβάτ φωτοβολταϊκών, που θα ήταν  εγκατεστημένα το 2030, θα παρήγαγαν ετησίως 19 Τεραβατώρες. Κατά συνέπεια, σε κάθε «ηλιακό» Μεγαβάτ θα αντιστοιχούσε παραγωγή 1.418 Μεγαβατώρων ετησίως. 

Επίσης, το μικρότερο αιολικό χαρτοφυλάκιο των 7,6 Γιγαβάτ (σε σχέση με το αναθεωρημένο ΕΣΕΚ) θα παρήγαγε το 2030  19 Τεραβατώρες σε ετήσια βάση. Ως αποτέλεσμα, σε κάθε «αιολικό» Μεγαβάτ θα αντιστοιχούσε παραγωγή 2.500 Μεγαβατώρων ετησίως. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, η διατήρηση των συντελεστών χρησιμοποίησης στα ίδια επίπεδα οφείλεται κατ΄ αρχάς στην αυξημένη ενίσχυση που προβλέπεται στην αποθήκευση συνολικά. Υπενθυμίζεται ότι, για αυτό τον σκοπό, αυξάνεται ο πήχης για τις μπαταρίες, ώστε το 2030 να βρίσκονται σε λειτουργία έργα συνολικής ισχύος 4,325 Γιγαβάτ (από 3,1 Γιγαβάτ στο draft). Με αυτό τον τρόπο, θα μπορεί να γίνεται καλύτερη διαχείριση της «πράσινης» παραγωγής, με τη μετατόπισή μέρους της σε ώρες της ημέρας όπου υπάρχει ζήτηση για να καλυφθεί. 

Την ίδια στιγμή, στις 61,1 Τεραβατώρες της ετήσιας ζήτησης το 2030 (που αντιστοιχεί σε 59,3 καθαρής παραγωγής αν αφαιρεθούν οι εισαγωγές) η συμμετοχή «ηλιακών και χερσαίων αιολικών Μεγαβατώρων» αντιστοιχεί στο 67%, όταν στο draft το σχετικό ποσοστό ήταν στο 57%. Ένας σημαντικός λόγος είναι πως στο αναθεωρημένο ΕΣΕΚ έχει «διορθωθεί» επί το ρεαλιστικότερον η παραγωγή των offshore αιολικών. 

Έτσι, παρά το γεγονός ότι έχει διατηρηθεί ο στόχος για ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών 1.900 Μεγαβάτ μέχρι το 2030, εκτιμάται ότι τα συντριπτικά περισσότερα πάρκα στην καλύτερη περίπτωση θα τεθούν σε λειτουργία τον Δεκέμβριο του ίδιο έτους – ή και αργότερα. Επομένως, η ετήσια παραγωγή τους τοποθετείται στο τέλος της 10ετίας στις 0,6 Τεραβατώρες (από 6 Τεραβατώρες στο draft). 

Διόρθωση υπάρχει επίσης στην ετήσια παραγωγή των μονάδων βιοαερίου & βιομάζας – στις 0,4 Τεραβατώρες, από 2 Τεραβατώρες στο draft του ΕΣΕΚ. Παράλληλα, πιο «εκτοπισμένη» είναι η παραγωγή των μονάδων φυσικού αερίου – στις 10,4 Τεραβατώρες στο 2030, από 12 Τεραβατώρες στο draft του ΕΣΕΚ. 

Αρχειοθήκη ιστολογίου