Από τις επίσημες ανακοινώσεις που έγιναν στο πλαίσιο της
συμφωνίας με τους δανειστές, προκύπτει ότι σε αυτή τη φάση τα βαριά χαρτιά της ενέργειας και πρωτίστως η ΔΕΗ παραμένουν υπό δημόσιο έλεγχο.
Ωστόσο το σκηνικό για το μέλλον των ενεργειακών ΔΕΚΟ παραμένει ρευστό και όλα τα ενδεχόμενα παραμένουν ακόμη ανοιχτά, όπως φάνηκε τόσο από τις προσεκτικές διατυπώσεις που χρησιμοποίησε πρόσφατα ο αρμόδιος υπουργός παραγωγικής ανασυγκρότησης και ενέργειας Π. Σκουρλέτης όσο και από και το κενό ενημέρωσης γύρω από το..
πλήρες περιεχόμενο του περίφημου Asset Development Plan (ADP), που όπως όλα δείχνουν θα είναι η προίκα του ΤΑΙΠΕΔ προς υπό δημιουργία το νέο αναπτυξιακό ταμείο.
Θυμίζουμε ότι ο κ. Σκουρλέτης έκανε λόγο για αποφυγή της απαίτησης για τη δημιουργία της μικρής ΔΕΗ και διαφύλαξη του δημόσιου χαρακτήρα της ΔΕΗ, ανέφερε ωστόσο ότι δημιουργείται ένα νέο περιβάλλον στον τομέα της ενέργειας, που όμως δε θα σταθεί εμπόδιο για τη ΔΕΗ.
Πάντως ακόμη και από το κείμενο της συμφωνίας με τους δανειστές προκύπτει σαφώς ότι σε περίπτωση που η κυβέρνηση αποτύχει να παρουσιάσει ένα πετυχημένο νέο μοντέλο αγοράς (δημοπρασίες ΝΟΜΕ, άρση στεβλώσεων στη χονδρεμπορική αγορά, μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ) τότε ανοίγει εκ νέου ο δρόμο για την υιοθέτηση εναλλακτικών μέτρων, μέσα στα οποία περιλαμβάνεται σαφώς και η μικρή ΔΕΗ. Το ίδιο ισχύει βεβαίως και για την περίπτωση του ΑΔΜΗΕ όπου το εναλλακτικό σχέδιο που θα παρουσιάσει η κυβέρνηση θα πρέπει να πείσει τους εταίρους ότι δεν αποτελεί εκ νέου ένα "τρικ" για να προστατευτεί το ουσιαστικό μονοπώλιο της ΔΕΗ στην αγορά του ηλεκτρισμού.
Τώρα εκτός της ΔΕΗ (της οποίας το 17% έχει παραχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ), μεταξύ των σημαντικών περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου, τα οποία δύνανται να χρησιμοποιηθούν και ως ενέχυρα στο πλαίσιο της συμφωνίας, περιλαμβάνονται και μια σειρά από άλλα βαριά χαρτιά του τομέα της ενέργειας. Έτσι στο επόμενο διάστημα αναμένεται να διασαφηνιστεί το τι μέλλει γενέσθαι και με τις άλλες συμμετοχές του Δημοσίου που είχαν περάσει στην κυριότητα του ΤΑΙΠΕΔ, ήτοι τις κρατικές μετοχές στα ΕΛΠΕ, το 65% της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ σε περίπτωση δεν τελεσφορήσει η πώληση προς τους Αζέρους και τα δικαιώματα εκμετάλλευσης του εξαντλημένου πεδίου φυσικού αερίου της νότιας Καβάλας (όπου μπορεί να δημιουργηθεί υπό όρους αποθήκη φυσικού αερίου).
Πότε θα γίνει αυτό το ξεκαθάρισμα;
Με βάση τη συμφωνία μέχρι τέλος Οκτωβρίου λοιπόν, θα πρέπει να έχει δοθεί και να εγκριθεί το σχέδιο για το νέο Ταμείο ώστε αυτό να μπορεί να λειτουργήσει μέχρι το τέλος του έτους. Μέχρι τότε αναμένεται να ενταχθούν σε αυτό και τα πρώτα πάγια, χωρίς να τίθεται εκ των προτέρων κανένας αποκλεισμός, πέραν βεβαίως της ΔΕΗ, για την οποία ρητά η κυβέρνηση δηλώνει ότι έχει αποφευχθεί το ενδεχόμενο της ιδιωτικοποίησης.
Τέλος πρέπει να επισημανθεί ότι οι δημόσιες εταιρείες στο χώρο της ενέργειας αναμένεται να επηρεαστούν στον τρόπο της λειτουργίας τους ακόμη και εάν δεν αποκρατικοποιηθούν, αφού η συμφωνία προβλέπει την αλλαγή του μοντέλου διακυβέρνησης των κρατικών εταιρειών με βάση τις βέλτιστες πρακτικές του ΟΟΣΑ.
Αυτή η τελευταία πρόβλεψη, ερμηνεύεται από πολλούς και ως προαναγγελία αλλαγών για κάποιες διοικήσεις, αν και στην πραγματικότητα ακόμη είναι μάλλον νωρίς για κάτι τέτοιο.
capital.gr
Χ. Φλουδόπουλος
συμφωνίας με τους δανειστές, προκύπτει ότι σε αυτή τη φάση τα βαριά χαρτιά της ενέργειας και πρωτίστως η ΔΕΗ παραμένουν υπό δημόσιο έλεγχο.
Ωστόσο το σκηνικό για το μέλλον των ενεργειακών ΔΕΚΟ παραμένει ρευστό και όλα τα ενδεχόμενα παραμένουν ακόμη ανοιχτά, όπως φάνηκε τόσο από τις προσεκτικές διατυπώσεις που χρησιμοποίησε πρόσφατα ο αρμόδιος υπουργός παραγωγικής ανασυγκρότησης και ενέργειας Π. Σκουρλέτης όσο και από και το κενό ενημέρωσης γύρω από το..
πλήρες περιεχόμενο του περίφημου Asset Development Plan (ADP), που όπως όλα δείχνουν θα είναι η προίκα του ΤΑΙΠΕΔ προς υπό δημιουργία το νέο αναπτυξιακό ταμείο.
Θυμίζουμε ότι ο κ. Σκουρλέτης έκανε λόγο για αποφυγή της απαίτησης για τη δημιουργία της μικρής ΔΕΗ και διαφύλαξη του δημόσιου χαρακτήρα της ΔΕΗ, ανέφερε ωστόσο ότι δημιουργείται ένα νέο περιβάλλον στον τομέα της ενέργειας, που όμως δε θα σταθεί εμπόδιο για τη ΔΕΗ.
Πάντως ακόμη και από το κείμενο της συμφωνίας με τους δανειστές προκύπτει σαφώς ότι σε περίπτωση που η κυβέρνηση αποτύχει να παρουσιάσει ένα πετυχημένο νέο μοντέλο αγοράς (δημοπρασίες ΝΟΜΕ, άρση στεβλώσεων στη χονδρεμπορική αγορά, μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ) τότε ανοίγει εκ νέου ο δρόμο για την υιοθέτηση εναλλακτικών μέτρων, μέσα στα οποία περιλαμβάνεται σαφώς και η μικρή ΔΕΗ. Το ίδιο ισχύει βεβαίως και για την περίπτωση του ΑΔΜΗΕ όπου το εναλλακτικό σχέδιο που θα παρουσιάσει η κυβέρνηση θα πρέπει να πείσει τους εταίρους ότι δεν αποτελεί εκ νέου ένα "τρικ" για να προστατευτεί το ουσιαστικό μονοπώλιο της ΔΕΗ στην αγορά του ηλεκτρισμού.
Τώρα εκτός της ΔΕΗ (της οποίας το 17% έχει παραχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ), μεταξύ των σημαντικών περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου, τα οποία δύνανται να χρησιμοποιηθούν και ως ενέχυρα στο πλαίσιο της συμφωνίας, περιλαμβάνονται και μια σειρά από άλλα βαριά χαρτιά του τομέα της ενέργειας. Έτσι στο επόμενο διάστημα αναμένεται να διασαφηνιστεί το τι μέλλει γενέσθαι και με τις άλλες συμμετοχές του Δημοσίου που είχαν περάσει στην κυριότητα του ΤΑΙΠΕΔ, ήτοι τις κρατικές μετοχές στα ΕΛΠΕ, το 65% της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ σε περίπτωση δεν τελεσφορήσει η πώληση προς τους Αζέρους και τα δικαιώματα εκμετάλλευσης του εξαντλημένου πεδίου φυσικού αερίου της νότιας Καβάλας (όπου μπορεί να δημιουργηθεί υπό όρους αποθήκη φυσικού αερίου).
Πότε θα γίνει αυτό το ξεκαθάρισμα;
Με βάση τη συμφωνία μέχρι τέλος Οκτωβρίου λοιπόν, θα πρέπει να έχει δοθεί και να εγκριθεί το σχέδιο για το νέο Ταμείο ώστε αυτό να μπορεί να λειτουργήσει μέχρι το τέλος του έτους. Μέχρι τότε αναμένεται να ενταχθούν σε αυτό και τα πρώτα πάγια, χωρίς να τίθεται εκ των προτέρων κανένας αποκλεισμός, πέραν βεβαίως της ΔΕΗ, για την οποία ρητά η κυβέρνηση δηλώνει ότι έχει αποφευχθεί το ενδεχόμενο της ιδιωτικοποίησης.
Τέλος πρέπει να επισημανθεί ότι οι δημόσιες εταιρείες στο χώρο της ενέργειας αναμένεται να επηρεαστούν στον τρόπο της λειτουργίας τους ακόμη και εάν δεν αποκρατικοποιηθούν, αφού η συμφωνία προβλέπει την αλλαγή του μοντέλου διακυβέρνησης των κρατικών εταιρειών με βάση τις βέλτιστες πρακτικές του ΟΟΣΑ.
Αυτή η τελευταία πρόβλεψη, ερμηνεύεται από πολλούς και ως προαναγγελία αλλαγών για κάποιες διοικήσεις, αν και στην πραγματικότητα ακόμη είναι μάλλον νωρίς για κάτι τέτοιο.
capital.gr
Χ. Φλουδόπουλος