Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ενέκρινε, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, μετά από σχετικές παρατηρήσεις στις οποίες ανταποκρίθηκε ο ΑΔΜΗΕ, το κείμενο της προκήρυξης του διαγωνισμού για τη διάθεση σε ιδιώτη επενδυτή ποσοστού μειοψηφίας 20% του μετοχικού κεφαλαίου της κατά 100% θυγατρικής του «Αριάδνη Interconnection», η οποία ως γνωστόν κατασκευάζει τη διασύνδεση Αττικής – Κρήτης.
Η έγκριση από τη ΡΑΕ ανοίγει το δρόμο για να προχωρήσει ο ΑΔΜΗΕ στην προκήρυξη του διαγωνισμού, πράγμα που αναμένεται να γίνει πριν το καλοκαίρι.
Θα προηγηθούν, όπως γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις, τα αναγκαία roadshows προκειμένου να γίνει γνωστός ο διαγωνισμός και να γίνει κατά κάποιο τρόπο διερεύνηση των προθέσεων των πιθανών αγοραστών.
Υπενθυμίζεται ότι ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε τη διάθεση πακέτου 40%, αν και τελικά, ελήφθη η απόφαση για πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος του ΑΔΜΗΕ που να αφορά χαμηλότερο ποσοστό και συγκεκριμένα 20%.
Βασικός διεκδικητής του 20% της «Αριάδνης» είναι η Κινεζική State Grid η οποία είναι και στρατηγικός μέτοχος του ίδιου του ΑΔΜΗΕ κατέχοντας ποσοστό 24% του μετοχικού κεφαλαίου. Η ιδιαιτερότητα αυτή δημιούργησε μια σειρά από «αγκάθια» και η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας απευθύνθηκε στην Κομισιόν προκειμένου να πάρει έγκριση, η οποία τελικά εδόθη, και με τη σειρά της να δώσει το «πράσινο φως».
Η Ρυθμιστική Αρχή, σύμφωνα με τα τότε ρεπορτάζ, είχε προβληματισμούς σχετικά με το κατά πόσον υπάρχουν κωλύματα λόγω της ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής που έχουν οι σχέσεις μεταξύ του Διαχειριστή και της θυγατρικής του, σε ένα project που ξεκίνησε στα πλαίσια του EuroAsia ως έργο PCI και στη συνέχεια συνεχίζεται ως εθνικό.
Εν τω μεταξύ, βεβαίως, ο ΑΔΜΗΕ για να οριοθετήσει τις σχέσεις προχώρησε σε concession agreement με τη θυγατρική του, όπου έγινε σαφές ότι στην Αριάδνη ανατίθεται από τον ΑΔΜΗΕ η κατασκευή της διασύνδεσης Αττική – Κρήτη, χωρίς η ίδια η εταιρεία να έχει εμπλοκή στη λειτουργία ή στη διαχείριση του έργου από τη στιγμή που θα παραδοθεί στον ΑΔΜΗΕ προς λειτουργία.
Ενδιαφέρον συμμετοχής στον διαγωνισμό πέραν της κινεζικής State Grid, είναι πιθανόν να έχουν και ευρωπαίοι διαχειριστές δικτύων (έχουν ακουστεί τα ονόματα της ιταλικής Terna και της βελγικής Elia), αλλά και ισχυροί χρηματοοικονομικοί όμιλοι με μεγάλο χαρτοφυλάκιο επενδύσεων. Στελέχη της αγοράς εκτιμούν πως το πιο πιθανό είναι να ανταποκριθούν και διεθνή funds. Ωστόσο η είσοδος επενδυτών μειοψηφίας στο μετοχικό κεφάλαιο της Αριάδνης σχετίζεται και με την υπόθεση της ανάπτυξης μεγάλων έργων ΑΠΕ στην Κρήτη και με τη δυνατότητά τους να κλείσουν χωρητικότητα στο Αττική - Κρήτη, να χρηματοδοτήσουν κατ΄αναλογία, και να λάβουν το αντίστοιχο ποσοστό στο μετοχικό κεφάλαιο της Αριάδνης.
Η «Αριάδνη» είναι η εταιρεία στην οποία ανήκει και η οποία κατασκευάζει τη μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης, η οποία σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα λειτουργήσει το 2024. Ο ΑΔΜΗΕ επιδιώκει την πώληση μετοχών της «Αριάδνης» προκειμένου να χρηματοδοτήσει και με ιδιωτικούς πόρους το μεγάλο έργο της διασύνδεσης της Κρήτης, ο συνολικός προϋπολογισμός του οποίου ξεπερνάει το 1 δισ. ευρώ, ποσό που εκτιμάται ότι θα αναθεωρηθεί προς τα πάνω μετά την αλματώδη αύξηση του κατασκευαστικού κόστους κατά τους τελευταίους μήνες.