Σε νέα τροχιά περνάει πλέον η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα, καθώς η έλευση των έξυπνων μετρητών θα πρέπει να προχωρήσει παράλληλα με την ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης και το στόχο διείσδυσης νέων οχημάτων ως το 2030.
Όπως ανέλυσε σήμερα στο 8ο Συνέδριο Ηλεκτροκίνησης η υφυπουργός ΠΕΝ, Αλεξάνδρα Σδούκου, το 2019 όταν το ΥΠΕΝ ξεκίνησε την προσπάθεια για την ηλεκτροκίνηση, η προσπάθεια έγινε σχεδόν εκ του μηδενός. "Κάναμε τρία απλά πράγματα: Έπρεπε να θέσουμε συγκεκριμένους στόχους και αυτό έγινε μέσω του ΕΣΕΚ. Δεύτερον, χρειαζόταν να σχεδιάσουμε τα χρηματοδοτικά εργαλεία για στήριξη των πολιτών και των επιχειρήσεων. Τρίτον, η δημιουργία του θεσμικού πλαισίου για τη φόρτιση".
Εκ του αποτελέσματος η προσπάθεια κρίνεται επιτυχημένη, τόνισε η κα Σδούκου: "Κάθε έτος πετύχαμε το στόχο που θέσαμε στο ΕΣΕΚ. Από 500 οχήματα το 2019, σήμερα έχουμε πάνω από 50.000 σε κυκλοφορία. Επίσης, δεν ήταν εύκολο να διασφαλίσουμε πόρους για αυτό το νέο κλάδο. Ρίξαμε στην αγορά εκατοντάδες εκατομμύρια για οχήματα και υποδομές. Αντιμετωπίσαμε παιδικές ασθένειες εισάγοντας νομοθεσία για τεχνικές προδιαγραφές και μέσω συνεργασίας με τους φορείς".
Η πρόκληση στο εξής είναι η συνέχεια της επιτυχημένης πορείας, αλλά με βάση τους νέους φιλόδοξους στόχους στο αναθεωρημένο ΕΣΕΚ. "Μιλάμε για εκθετική αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων ως το 2030, άρα χρειάζεται στοχευμένα και μεθοδικά να συνεχίσουμε τη δουλειά με μέτρα και πολιτικές".
Σύμφωνα με την υφυπουργό, κλειδί της επιτυχίας και βασικότερη παράμετρος είναι η ανάπτυξη επαρκούς δικτύου φόρτισης.
Με αφορμή τα παραπάνω, το ΥΠΕΝ εστιάζει στις εξής διαστάσεις:
Πρώτη είναι το πως θα συνεχιστεί η ανάπτυξη κυρίως ταχείας και υπερταχείας φόρτισης. Ήδη έχουν εγκατασταθεί και συνδεθεί χιλιάδες ταχυφορτιστές, αλλά η δυσκολία είναι πως ο ΔΕΔΔΗΕ θα ανταποκριθεί στον αυξανόμενο ρυθμό αιτημάτων για να συνδεθούν ακόμα περισσότεροι. Μέχρι στιγμής ο διαχειριστής ανταποκρίνεται ικανοποιητικά στο φόρτο. Πάντως, τα αιτήματα που υποβλήθηκαν στο ΔΕΔΔΗΕ εντός του 2024 στη Χαμηλή Τάση ξεπερνούν τα 900, ενώ στη μέση τάση τα 300 για ένα σύνολο 1.400 φορτιστών.
Δεύτερον, είναι σημαντική ευελιξία στον τρόπο φόρτισης. "Μπαίνει ένα νέο φορτίο και το ερώτημα είναι αν μπορεί το ενεργειακό σύστημα να λειτουργήσει αποδοτικά και να βοηθήσει και τη διείσδυση των ΑΠΕ. Εν τέλει να έχουμε μειωμένο κόστος για τους χρήστες", σχολίασε η κα Σδούκου.
Σήμερα όλοι οι καταναλωτές πληρώνουν την ίδια τιμή όλες τις ώρες της ημέρας. Πλέον, όμως, οδηγούμαστε μακριά από αυτό το μοντέλο μέσω της δυναμικής τιμολόγησης. Το τιμολόγιο αυτό θα προσφερθεί αρχικά εντός του 2025 σε 155.000 πελάτες που εκπροσωπούν άνω του 45% της κατανάλωσης. Στόχος είναι να πιάσει στα τέλη του 2025 το 60% της κατανάλωσης το πορτοκαλί τιμολόγιο. Σύμφωνα με τον ΔΕΔΔΗΕ, το 75% της ενέργειας που διακινείται στο δίκτυο διανομής θα έχει πρόσβαση σε ώρες και σε ζώνες μειωμένων χρεώσεων μέχρι εκείνο το σημείο.
Τέλος, η κα Σδούκου μίλησε με θετικά λόγια για το εργαλείο σύγκρισης των τιμών φόρτισης που έχει αναπτύξει η ΡΑΑΕΥ και προανήγγειλε θετικές εξελίξεις στον εξηλεκτρισμό των λιμένων.