Σειρά διατάξεων για πλειάδα θεμάτων, από τη δυνατότητα των παρόχων να συνάπτουν συμβάσεις ενεργειακής απόδοσης με τους καταναλωτές, μέχρι ζητήματα που αφορούν τα αιολικά, το κόστος σύνδεσης των έργων ΑΠΕ και την απαλλαγή ευθύνης του ΑΔΜΗΕ απέναντι σε αξιώσεις λόγω περικοπών, περιλαμβάνει σύμφωνα με τις πληροφορίες το ερανιστικό νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ που έρχεται σύντομα στη Βουλή.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ανάμεσα στα 15-20 άρθρα του ενεργειακού του κορμού που αφορούν στην πλειοψηφία τους εκκρεμότητες από το παρελθόν, υπάρχουν από διατάξεις για το «μπλοκ 10» του Ιονίου και το ακαταδίωκτο των ΚΕΔΑΚ, μέχρι αναβίωση αιολικών, των οποίων έχει λήξει η προσφορά σύνδεσης λόγω παρέλευσης της προθεσμίας και ταχύτερες αδειοδοτήσεις αντλησιοταμιευτικών και έργων αφαλάτωσης.
Στο ενεργειακό του δηλαδή σκέλος, το νομοσχέδιο έχει τη λογική να κλείσει γνωστές εκκρεμότητες, με τη πιθανή ωστόσο προσθήκη και θεμάτων που άπτονται της λειτουργίας φορέων, οι οποίοι θα βρίσκονται όλο και πιο συχνά στο προσκήνιο, όπως της Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ), αλλά και ζητημάτων, όπως η ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της Κοινοτικής Οδηγίας για την απαγόρευση χρηματοδότησης από την 1η/1/2025 λεβήτων φυσικού αέριου και πετρελαίου.
Συμβάσεις Ενεργειακής Απόδοσης για κατοικίες
Σε μια σημαντική διάταξη που αφορά τους καταναλωτές, θεσμοθετείται, σύμφωνα με τις πληροφορίες, η δυνατότητα των προμηθευτών να συνάπτουν συμβάσεις ενεργειακής απόδοσης με τους πελάτες τους για παροχή υπηρεσιών σε κατοικίες και κτίρια. Τροποποιείται δηλαδή το άρθρο που αφορά τον Κώδικα Προμήθειας (αρ 51, ν 4001/2011) και προστίθεται η δυνατότητα χρηματοδότησης ενεργειακής αναβάθμισης από τον προμηθευτή, καθώς και η σταδιακή ανάκτηση της δαπάνης μέσω των λογαριασμών του πελάτη του από τους λογαριασμούς ενέργειας. Η συμπλήρωση του θεσμικού πλαισίου και η θεσμοθέτηση των συμβάσεων ενεργειακής απόδοσης έρχεται σε μια συγκυρία όπου η ζήτηση για τέτοιες υπηρεσίες αρχίζει να καταγράφει και στην Ελλάδα σημαντική άνοδο.
Αναβίωση βεβαιώσεων για αιολικά
Στα αιολικά, το νομοσχέδιο αναβιώνει περιπτώσεις, για τις οποίες η οριστική προσφορά σύνδεσης έχει λήξει, λόγω παρέλευσης της προθεσμίας. Στην ουσία παρατείνονται ορόσημα, όπως για παράδειγμα η λήψη όρων σύνδεσης εντός τριετίας, τα οποία ειδικά στη περίπτωση πολλών αιολικών έχουν καταστεί ανέφικτα, όταν η περιβαλλοντική έγκριση κάνει για να εκδοθεί 4 και 5 χρόνια. Το έχει θέσει καιρό τώρα η αγορά των αιολικών στη πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ, η οποία με ρυθμίσεις σαν αυτή επιδιώκει να επιταχύνει ώριμα κατ’ τα άλλα έργα, τα οποία, πέραν των τοπικών αντιδράσεων, σκοντάφτουν και στις υπερβολικά σφικτές προθεσμίες.
Απαλλαγή ευθύνης Διαχειριστών έναντι αξιώσεων
Αφορά τη γνωστή πρόταση του ΑΔΜΗΕ, για νομική θωράκιση των Διαχειριστών (ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ) έναντι τυχόν αξιώσεων από παραγωγούς για αποζημιώσεις, λόγω περικοπών έγχυσης και απορρόφησης ηλεκτρικής ενέργειας για λόγους ασφαλούς λειτουργίας του συστήματος και του δικτύου. Τακτοποιείται μια εκκρεμότητα που όσο παρέμενε ανοικτή ενίσχυε ένα κλίμα ανασφάλειας δικαίου στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, δημιουργούσε την εσφαλμένη εντύπωση περί ενδεχόμενης ευθύνης των Διαχειριστών και μεγένθυνε τον κίνδυνο να βρεθούν μπροστά σε ένα μπαράζ προσφυγών, ειδικά ο ΑΔΜΗΕ.
Κόστος σύνδεσης έργων ΑΠΕ
Αφορά το ζήτημα του ισόποσου επιμερισμού (50% - 50%) του κατασκευαστικού κόστους των έργων σύνδεσης των παραγωγών ή των καταναλωτών Υψηλής Τάσης στο σύστημα. Το υπουργείο αποδέχτηκε τη θέση του ΑΔΜΗΕ ότι τα έργα θα λαμβάνουν την ίδια απόδοση (WACC) με τα υπόλοιπα έργα του δικτύου ή του συστήματος, παρά την αντίθετη άποψη που είχε εκφράσει προ μηνών η ΡΑΑΕΥ. Ο ρυθμιστής είχε προτείνει τη θέσπιση μιας ειδικής περιουσιακής βάσης, ούτως ώστε αυτές οι επενδύσεις να αποζημιώνονται με χαμηλότερη απόδοση και όχι με το εγκεκριμένο WACC που ισχύει στα υπόλοιπα έργα του Διαχειριστή. Το υπουργείο συντάχθηκε με τη πρόταση του ΑΔΜΗΕ, η αποζημίωση να γίνεται με το τρέχον WACC καθώς η ισχύουσα νομοθεσία δεν κάνει αναφορά στη δημιουργία διακριτής περιουσιακής βάσης για τα έργα επέκτασης του συστήματος.
Επέκταση χώρου έρευνας στο Ιόνιο
Στην πράξη θεσμοθετείται η πρόβλεψη που συμπεριελήφθη στην προχθεσινή ανακοίνωση του ΥΠΕΝ για την Chevron περί επιστροφής από την Helleniq Energy τμήματος του «μπλοκ 10» πίσω στο Δημόσιο για τις ανάγκες του υπό δημιουργία «Εθνικού Θαλάσσιου Πάρκου του Ιονίου». Στο πλαίσιο αυτό, θεσμοθετείται η επιστροφή της περιοχής από τον ελληνικό όμιλο με αντάλλαγμα τη παραχώρηση ενός άλλου κομματιού στη περιοχή, του οικοπέδου «Α2». Με δεύτερη διάταξη στο ίδιο νομοσχέδιο, που είναι καθαρά τυπική απαίτηση, θεσμοθετείται ο ορισμός της ΕΔΕΥΕΠ ως αρχής σχεδιασμού εθνικών προγραμμάτων υπεράκτιων αιολικών πάρκων (ΥΑΠ).
Ακαταδίωκτο των ΚΕΔΑΚ
Εκκρεμεί εδώ και πολύ καιρό και αφορά τη θωράκιση με το ακαταδίωκτο των συνεργείων των ΚΕΔΑΚ που διενεργούν ελέγχους και επιβάλλουν πρόστιμα σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα που δραστηριοποιούνται στον τομέα των πετρελαιοειδών, ώστε να προστατεύονται από δόλιες και καταχρηστικές δικαστικές ενέργειες σε βάρος τους από τους ελεγχόμενους.
Στο ερανιστικό πιθανότατα να ενταχθούν και μια σειρά άλλων διατάξεων που εκκρεμούν από το παρελθόν ή επιβάλλονται από τις νέες συνθήκες και τις προτεραιότητες της κυβερνητικής πολιτικής. Τέτοια είναι η ενίσχυση της Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ), ειδικά τώρα που παίρνουν μπροστά διαγωνισμοί για κρίσιμες πρώτες ύλες στον ελλαδικό χώρο, όπως αυτός για το αντιμόνιο στη Χίο, αλλά και ζητήματα για την επιτάχυνση των αδειοδοτήσεων για έργα αφαλατώσεων και αντλησιοταμιευτικά.
Το ίδιο ισχύει και για μια σειρά διατάξεων που αφορούν θέματα ΑΠΕ, όπως η τακτοποίηση του κενού νόμου που υπάρχει για τη διάρκεια των οριστικών προσφορών σύνδεσης για σταθμούς που υπάγονται σε εξαιρέσεις, μέχρι η μείωση της ταρίφας για φωτοβολταϊκά που έχουν πάρει παρατάσεις. Στην ίδια κατεύθυνση θα είναι και η διάταξη για παράταση της προσαύξησης κατά 25% στις ταρίφες βιομάζας μέχρι και τα τέλη του 2025.
Τέλος για επιδοτήσεις και δάνεια για λέβητες
Ετερο ζήτημα που επίγει να θεσμοθετηθεί και ίσως προστεθεί στο κείμενο, αφορά την ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο, με αναδρομική φυσικά ισχύ, της Οδηγίας που απαγορεύει από την 1η/1/2025 τη χρηματοδότηση λεβήτων ορυκτών καυσίμων.
Από τις αρχές τους έτους απαγορεύεται η παροχή επιχορηγήσεων, δανείων ή φορολογικών κινήτρων για την αγορά καυστήρων θέρμανσης που τροφοδοτούνται από φυσικό αέριο, πετρέλαιο ή άνθρακα, ανεξάρτητα από το εάν η εγκατάσταση αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου έργου ανακαίνισης. Σύμφωνα με την Οδηγία η απαγόρευση έπρεπε να έχει ενεργοποιηθεί σε όλες τις χώρες μέλη από τις αρχές Ιανουαρίου.