Πρόγραμμα MED Διαγνωστικό / ΠΑΡΟΧΕΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗΣ DENTAL CARE / EYE CARE / ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΕΣ / ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ - www.genop.gr

Παρασκευή 6 Μαΐου 2022

Π. Σκουρλέτης: Η κυβέρνηση αφήνει ανέγγιχτους τους μηχανισμούς κερδοσκοπίας, χρειάζονται νέοι κανόνες για την ηλεκτρική ενέργεια


Π. Σκουρλέτης: Η κυβέρνηση αφήνει ανέγγιχτους τους μηχανισμούς κερδοσκοπίας, χρειάζονται νέοι κανόνες για την ηλεκτρική ενέργεια - ηχητικό

Σημεία από τη συνέντευξη του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ στον «Alpha 98.9»

Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν από την κυβέρνηση επιμένουν σε μια επιδοματική λογική που δεν αγγίζει τα υπερκέρδη των εταιρειών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και επιβαρύνουν, μέσω του κρατικού προϋπολογισμού, τον Έλληνα φορολογούμενο. Χρειάζεται παρέμβαση στον μηχανισμό διαμόρφωσης της χονδρικής τιμής και μένει να δούμε πως και αν θα υπάρξει τέτοια, από τον Ιούλιο. Η ενεργειακή κρίση μας δείχνει ότι η ηλεκτρική ενέργεια δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται όπως οποιοδήποτε άλλο αγοραίο εμπόρευμα, χρειάζονται νέοι κανόνες, επεσήμανε, ο κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία, βουλευτής Επικρατείας, Πάνος Σκουρλέτης, μιλώντας στον Ρ/Σ «Alpha 98.9», στον δημοσιογράφο Κώστα Αλατζά.

Ακολουθούν σημεία της συνέντευξης:

Έχουμε επιμονή σε μια επιδοματική λογική, η οποία μέχρι στιγμής δεν κατόρθωσε να παρέμβει στον ίδιο τον μηχανισμό της χονδρικής αγοράς και της κερδοσκοπίας. Είναι αυτό που υπαινίσσεται η κυβέρνηση ότι θα το αντιμετωπίσει από τον Ιούλιο, γι’ αυτό μιλάει για μια έμμεση παρέμβαση στην ρήτρα αναπροσαρμογής. Προς το παρόν, αυτό που αναπαράγεται από χθες στις ειδήσεις, ότι αναστέλλεται η ρήτρα αναπροσαρμογής, δεν ισχύει. Θα δούμε τον τρόπο και αν, από τον Ιούλιο. Το «και αν» αφορά, για άλλη μια φορά, την επόμενη σύνοδο Κορυφής που θα γίνει τον Μάιο.

Ό,τι παίρνεις είναι σε θετική κατεύθυνση. Από το να μέναμε στις ρυθμίσεις που ίσχυαν μέχρι προχτές, αυτές κινούνται στην κατεύθυνση της μεγαλύτερης ενίσχυσης των καταναλωτών και των επιχειρήσεων. Αυτό είναι αντικειμενικό. Αλλά προσέξτε, ενώ φαίνεται ότι ελαφρύνεται μία επιβάρυνση, έστω και καθυστερημένα, παρά την αναδρομικότητα η επιβάρυνση έχει υπάρξει. Οι επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά έχουν βρεθεί σε μια οριακή κατάσταση όλο το προηγούμενο διάστημα. Σε κάποιους έχει κοπεί το ρεύμα, κάποιοι δανείστηκαν για να πληρώσουν, έχει υπάρξει ζημιά και δεν πρέπει να το παραγνωρίζει κανείς. Τα χρήματα για τα νέα μέτρα βγαίνουν από τον κρατικό προϋπολογισμό, άρα αντί να χτυπήσουμε τον μηχανισμό και να περιορίσουμε τα υπερκέρδη των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας, έρχεται και τους λέει κρατήστε τα υπερκέρδη σας, αλλά αυτά τώρα δεν θα τα βγάζετε απευθείας από τους λογαριασμούς των καταναλωτών, ένα μέρος από αυτά θα σας τα δίνω εγώ από τους φόρους. Έτσι υπάρχει μια έμμεση επιβάρυνση των Ελλήνων πολιτών. Αυτό πρέπει να σταματήσει.

Η διασύνδεση των τιμών με το φυσικό αέριο είναι ενταγμένη σε έναν μηχανισμό ο οποίος στην Ελλάδα εφαρμόστηκε από τη ΝΔ με διαφορετικό τρόπο απ’ ότι στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, ημιτελώς, και με αυτό τον τρόπο διευκόλυνε ακόμη περισσότερο ώστε να παρασύρονται οι τιμές ενέργειας -που παράγεται από άλλες πηγές- από το φυσικό αέριο.

Το 2018, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, υιοθετήθηκε μια ευρωπαϊκή Οδηγία που αφορούσε την υποχρέωση των κρατών – μελών της Ευρώπης να εισαγάγουν στις εθνικές αγορές ηλεκτρικής ενέργειας τον θεσμό του χρηματιστηρίου ενέργειας. Ως γενική κατεύθυνση, ως πλαίσιο. Οι ρυθμίσεις, η μορφοποίηση, ο τρόπος λειτουργίας ήταν διαφορετικός σε κάθε χώρα. Τι ήταν διαφορετικό εδώ με βάση τις κατευθύνσεις του 2020, της ΝΔ; Ότι δεν είχαμε τη δυνατότητα να υπάρχουν παραλλήλως προθεσμιακές αγορές, άρα είναι μια ημερήσια αγορά. Η μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ, που με τους καταψύκτες της είναι ένας πολύ μεγάλος καταναλωτής, θα είχε τη δυνατότητα να πει στη ΔΕΗ στις αρχές του προηγούμενου έτους, ελάτε εδώ να κάνουμε ένα συμβόλαιο, να κλειδώσουμε μία τιμή.

Η άλλη μεγάλη διαφορά - γι’ αυτό λέω ότι θα πρέπει κανείς να περιμένει τον Ιούλιο για το πώς θα εξειδικευτεί- είναι η εξής: όταν το κόστος παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος από το φυσικό αέριο είναι, ας πούμε σε ένα ύψος «α επί 2» και από τα υδροηλεκτρικά εργοστάσια που έχουμε στην Ελλάδα είναι σχεδόν μηδενικό, τι θα έπρεπε να κάνουμε; Να βρίσκουμε τον μέσο όρο αυτού του κόστους και να λέμε ότι αυτή είναι η τιμή. Εδώ δεν γίνεται αυτό. Ο μηχανισμός τι κάνει; Συμπαρασύρει την φτηνή ενέργεια που προέρχεται από τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τα υδροηλεκτρικά και τον λιγνίτη το τελευταίο διάστημα και τα τιμολογεί στη χονδρική αγορά με βάση το φυσικό αέριο, αντί να βρίσκει το διάμεσο κόστος. Αυτή είναι μια στρέβλωση που υπήρχε εξαρχής. Επί ΣΥΡΙΖΑ όλα αυτά εντάσσονταν στο πλαίσιο που επεξεργαζόμασταν.

Σε άλλες χώρες αυτά που υποστηρίζουμε εμείς έχουν γίνει πράξη, άρα δεν μπορεί να αντίκεινται στο ευρωπαϊκό πλαίσιο μόνο για την Ελλάδα. Κάτω από το φως αυτής της ενεργειακής κρίσης, υπάρχει ανάγκη συνολικού επανασχεδιασμού των μηχανισμών αυτών στο επίπεδο της Ευρώπης. Όπως το λέμε για την υγεία, ότι μετά την πανδημία πρέπει να ξαναδούμε το δημόσιο σύστημα υγείας και να το στηρίξουμε, έτσι και μετά από την τελευταία ενεργειακή κρίση πρέπει το ηλεκτρικό ρεύμα να μην αντιμετωπίζεται όπως οποιοδήποτε άλλο αγοραίο εμπόρευμα. Είναι ένα κοινό αγαθό, πάνω σε αυτό βασίζεται η παραγωγική δραστηριότητα, χρειάζονται άλλοι κανόνες.

Αρχειοθήκη ιστολογίου