Πρόγραμμα MED Διαγνωστικό /ΠΑΡΟΧΕΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗΣ DENTAL CARE / EYE CARE / ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΕΣ

Πρόγραμμα MED Διαγνωστικό /ΠΑΡΟΧΕΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗΣ DENTAL CARE /  EYE CARE / ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΕΣ
✅Απορρόφηση 300 € ανά έτος και 10% στα έξοδα νοσηλείας για όλα τα μέλη στο Ομαδικό Υγείας 🩺 ΔΕΗ-ΔΕΔΔΗΕ-ΑΔΜΗΕ 📌με Συμβεβλημένο Δίκτυο 🆙Οδοντιάτρων 🆙Οπτικών 🆙Ψυχολόγων 🆙Φυσικοθεραπευτών.

Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024

Αποσύνδεση της δυναμικής τιμολόγησης από την πορτοκαλί σήμανση, με δυνατότητα προσφοράς περισσότερων τιμολογίων, ζητάει ο ΕΣΠΕΝ

energypress.gr

Αποσύνδεση της δυναμικής τιμολόγησης από την πορτοκαλί σήμανση, με δυνατότητα προσφοράς περισσότερων τιμολογίων, ζητάει ο ΕΣΠΕΝ

Μεγαλύτερη ευελιξία στη διαμόρφωση του πλαισίου δυναμικής τιμολόγησης, έναντι της ύπερρύθμισης της αγοράς ζητάει ο ΕΣΠΕΝ, με επιστολή του στα πλαίσια της σχετικής διαβούλευσης της ΡΑΑΕΥ.

Όπως τονίζει μεταξύ άλλων ο Σύνδεσμος, η νέα ρύθμιση θα πρέπει να κινείται στα πλαίσια του κώδικα προμήθειας και όχι να τον αντιβαίνει, όπως συμβαίνει με την πρόβλεψη ότι, «τόσο οι τιμολογιακοί όροι όσο και συνολικά οι Ειδικοί Όροι Προμήθειας δεν δύναται να τροποποιηθούν μονομερώς εκ μέρους του Προμηθευτή, για οποιοδήποτε λόγο».

Για το λόγο αυτό προτείνεται η πλήρης αποσύνδεση της δυναμικής τιμολόγησης από τη σήμανση των τιμολογίων με πορτοκαλί χρώμα, πρακτική που οδηγεί σε υπερρίθμιση, ενώ η χρωματική σήμανση «βασίζεται  σε νομοθετικές και κανονιστικές ρυθμίσεις οι οποίες έχουν υιοθετηθεί υπό τη μορφή εκτάκτων μέτρων, περιορισμένης χρονικής διάρκειας», υπογραμμίζεται στην επιστολή.

Σημειώνεται δε ότι, θα πρέπει να δίνει τη δυνατότητα στους Προμηθευτές και μόνο, να εφαρμόζουν όρια στη διακύμανση της τιμής του δυναμικού σκέλους των τιμολογίων βάσει της εκάστοτε εμπορικής τους πολιτικής.

Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με τον ΕΣΠΕΝ κρίνεται απαραίτητη η δυνατότητα προσφοράς πληθώρας δυναμικών τιμολογίων διαφορετικής οικονομικής αποδοτικότητας

Αναλυτικά οι θέσεις και προτάσεις του ΕΣΠΕΝ:

  1. Το πλαίσιο που διέπει τη δυναμική τιμολόγηση, ο ορισμός της δυναμικής τιμολόγησης, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο θα εκπληρώνεται η υποχρέωση προσφοράς δυναμικού τιμολογίου η οποία τίθεται με την Οδηγία (ΕΕ) 2019/944, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, θεωρούμε ότι θα πρέπει να αποσυνδεθεί πλήρως από τη σήμανση των τιμολογίων με πορτοκαλί χρώμα. Η ταύτιση των δυναμικών τιμολογίων με τη συγκεκριμένη σήμανση, θεωρούμε ότι οδηγεί σε υπερ-ρύθμιση και ομογενοποίηση της μορφής, των χαρακτηριστικών και γενικότερα των περιεχομένων των δυναμικών τιμολογίων, ιδίως για τους Μεγάλους Πελάτες στους οποίους ήδη προσφέρονται εξατομικευμένα δυναμικά προϊόντα με ωριαία τιμολόγηση.

    Πέραν τούτου, η ταύτιση των δυναμικών τιμολογίων εν γένει με το σύστημα «χρωματικών σημάνσεων διαφάνειας» από την 1.1.2025 και εξής, χρήζει επαναξιολόγησης καθότι βασίζεται σε νομοθετικές και κανονιστικές ρυθμίσεις οι οποίες έχουν υιοθετηθεί υπό τη μορφή εκτάκτων μέτρων, περιορισμένης χρονικής διάρκειας. Ως προς το σημείο αυτό, επισημαίνεται ότι η Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ Β’ 6600/21.11.2023) για τον «Καθορισμό του τρόπου υπολογισμού του μηχανισμού διακύμανσης και των συντελεστών του Ειδικού τιμολογίου της παρ. 2 του άρθρου 138Α του ν. 4951/2022 - Επισήμανση Προϊόντων Προμήθειας και Λογαριασμών Κατανάλωσης Ηλεκτρικής Ενέργειας» εδράζεται στις προβλέψεις του άρθρου 17 του Ν. 5066/2023 το οποίο θεσπίζει ρυθμίσεις στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας για την περίοδο από την 1η Ιανουαρίου 2024 έως την 31η Δεκεμβρίου 2024. Επιπλέον, η υπ’ αριθμ. Ε-160/2023 Απόφαση της ΡΑΑΕΥ για τη λήψη ρυθμιστικών μέτρων «… σε συνέχεια της λήξης των έκτακτων ρυθμίσεων του άρθρου 132 του Ν. 4951/2022», πέραν του γεγονότος ότι προηγήθηκε χρονικά της θέσπισης του Ν. 5066/2023 αλλά στη συνέχεια κατέστη μερικώς ανεφάρμοστη λόγω της μεταγενέστερης τροποποίησης του θέματος των σημάνσεων των προϊόντων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, και πάλι κατά το μέρος που τυγχάνει εφαρμογής (π.χ. σήμανση προϊόντων δυναμικής τιμολόγησης με πορτοκαλί χρώμα) προβλέπει ως απώτατο χρόνο εφαρμογής των ρυθμιστικών μέτρων την 31.12.2024 (βλέπε μέρος 7 του της Απόφασης όπου αναφέρεται «τα ρυθμιστικά μέτρα … των αρ. 4 έως 6 εφαρμόζονται έως την 31.12.2024»).

    Επιπλέον και σε κάθε περίπτωση, η χρωματική σήμανση των τιμολογίων δεν έχει ουσιαστική εφαρμογή για τους Μεγάλους Πελάτες, εφόσον αυτοί λαμβάνουν εξατομικευμένα τιμολόγια τα οποία επιτυγχάνουν σαφώς μεγαλύτερο βαθμό οικονομικής αποδοτικότητας (cost efficiency) έναντι οποιουδήποτε δυναμικού τιμολογίου με τυποποιημένα χαρακτηριστικά. Σημειώνεται ότι, δεδομένης της ισχυρότερης διαπραγματευτικής και οικονομικής θέσης των Μεγάλων Πελατών, έναντι των Μικρών, ο Κώδικας Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΚΠΗΕ) προβλέπει ήδη ειδικές διατάξεις, οι οποίες παρέχουν μεγάλα περιθώρια ευελιξίας αναφορικά με τις υπηρεσίες, τα προϊόντα και τις χρεώσεις που συμφωνούνται μεταξύ των Μεγάλων Πελατών και των Προμηθευτών στο πλαίσιο των μεταξύ τους διαπραγματεύσεων (βλ. αρ. 11, παρ. 4, αρ. 16, παρ. 3 και Παράρτημα ΙΙ, αρ. 1, παρ. 4 ΚΠΗΕ).

  1. Σε κάθε περίπτωση, θεωρούμε ότι σύμφωνα με τις εξουσιοδοτικές διατάξεις του αρ. 48A του Ν. 4001/2011, το Πλαίσιο Εφαρμογής των Συμβάσεων Δυναμικής Τιμολόγησης δεν θα πρέπει να οδηγεί στη θέσπιση ενός «ρυθμιζόμενου» τιμολογίου αλλά να προσδιορίζει το γενικότερο πλαίσιο που διέπει τα δυναμικά τιμολόγια όσον αφορά «τη λειτουργία, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις Διαχειριστών, Εκπροσώπων Φορτίου και Πελατών», προκειμένου να επιτυγχάνεται ο ευρύτερος σκοπός των συμβάσεων δυναμικής τιμολόγησης, που είναι η μακροπρόθεσμη συμπεριφορική προσαρμογή του καταναλωτή με τη μεταβολή του προγράμματος ή/και των συνηθειών του στην κατεύθυνση της αποδοτικότερης χρήσης ενέργειας, μέσω τιμολογίων που μετακυλίουν τουλάχιστον μέρος της μεταβλητότητας των τιμών χονδρικής στους τελικούς καταναλωτές. Ο σκοπός αυτός υπηρετείται από δυναμικά τιμολόγια τα οποία δύνανται να λαμβάνουν διαφορετικά χαρακτηριστικά σε σχέση με τον τύπο (π.χ. γνωστοποίηση της «Ενδεικτικής» ή της «Τελικής» τιμής προμήθειας για την επόμενη ημέρα) 1, τον υποκείμενο δείκτη της αγοράς με τον οποίο συνδέονται (Αγορά Επόμενης Ημέρας, Ενδοημερήσια Αγορά), το είδος του προσφερόμενου δυναμικού τιμολογίου (Real Time Pricing, Dynamic Time-of-Use κλπ.) και τα λοιπά χαρακτηριστικά τους, πάντα εντός του πλαισίου που θέτει η Οδηγία 2019/944, όπως έχει μεταφερθεί στο Ν. 4001/2011.

    Τα δυναμικά τιμολόγια αντανακλούν τις διακυμάνσεις των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας παρέχοντας σήμα στον καταναλωτή για προσαρμογή της κατανάλωσής του. Ο περιοριστικός ορισμός του Δυναμικού Τιμολογίου που υιοθετείται στο υπό διαβούλευση Πλαίσιο, δεν φαίνεται να συνάδει με τη βούληση της πρόβλεψης. Ευελιξία στη διαμόρφωση του Δυναμικού Τιμολογίου – σε ευθυγράμμιση με τις βασικές αρχές δυναμικής τιμολόγησης – επιτρέπει την μεγιστοποίηση του δυνητικού οφέλους με απώτερο σκοπό την απόκριση στα σήματα της αγοράς.

    Συνεπώς, θεωρούμε ότι οι προβλέψεις του Πλαισίου όσον αφορά τον γενικό σχεδιασμό των δυναμικών τιμολογίων δεν θα πρέπει να οδηγούν σε υπερ-ρύθμιση ή/και ομογενοποίηση της μορφής, των χαρακτηριστικών και γενικότερα των περιεχομένων των δυναμικών τιμολογίων. 

  1. Δεδομένου ότι βάσει των διατάξεων του αρ. 51 του Ν. 4001/2011, τα θέματα προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας ρυθμίζονται στον ΚΠΗΕ, θεωρούμε αυτονόητο ότι το Πλαίσιο Εφαρμογής των Συμβάσεων Δυναμικής Τιμολόγησης θα πρέπει να είναι σύμφωνο με τις ισχύουσες αρχές και διατάξεις του ΚΠΗΕ και να ρυθμίζει αποκλειστικά και μόνο τα ειδικά ζητήματα που αφορούν τα δυναμικά τιμολόγια και τα οποία προβλέπονται λεπτομερώς στην εξουσιοδότηση που παρέχουν οι προβλέψεις της παρ. 5 του αρ. 48A του Ν. 4001/2011, ενώ για όλα τα λοιπά ζητήματα τα οποία αφορούν στη διενέργεια της προμήθειας των πελατών οι οποίοι επιλέγουν δυναμικά τιμολόγια, θα πρέπει να ισχύουν οι προβλέψεις του υφιστάμενου Κώδικα Προμήθειας.

    Γενικότερα, επισημαίνουμε ότι η θέσπιση συμπληρωματικών πλαισίων πέραν του ΚΠΗΕ, μέσω διακριτών και αποσπασματικών Υπουργικών Αποφάσεων, οι οποίες μάλιστα εμφανίζονται να ανατρέπουν ή/και τροποποιούν εδραιωμένες προβλέψεις του ΚΠΗΕ, εγείρει σημαντικά ζητήματα τόσο αναφορικά με τη νομική ορθότητα της πρακτικής αυτής, όσο και αναφορικά με τη συνοχή και τη λειτουργικότητα του διαμορφούμενου εν τέλει πλαισίου, το οποίο διέπει τη δραστηριότητα της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας. Επισημαίνεται και πάλι, όπως αναλυτικώς αναφέρθηκε και ανωτέρω, ότι πληθώρα νομοθετικών και κανονιστικών ρυθμίσεων οι οποίες ετέθησαν σε ισχύ υπό τη μορφή εκτάκτων μέτρων ως απόρροια της ενεργειακής κρίσης της περιόδου 2021-2022, συνεχίζουν εκ παραδρομής να θεωρούνται ως έχουσες νομική και κανονιστική ισχύ εις το διηνεκές, ενώ είναι σαφές από τις ίδιες τις προβλέψεις των ρυθμίσεων αυτών ότι έχουν ορισμένη χρονική διάρκεια και δη, διαπιστώνεται ότι οι περισσότερες εξ’ αυτών είτε έχουν ήδη λήξει, είτε η ισχύς τους λήγει στις 31.12.2024.
     

  2. Επί του ανωτέρω θέματος, ένα από τα σημαντικότερα σημεία που βρίσκεται σε αντίθεση με τις διατάξεις του ΚΠΗΕ, είναι οι προβλέψεις του Πλαισίου σύμφωνα με τις οποίες, καθ’ όλη τη διάρκεια της Σύμβασης Δυναμικής Τιμολόγησης, τόσο οι τιμολογιακοί όροι (δηλ. η «Πάγια Χρέωση», η «Βασική Τιμή» και ο «συντελεστής Β») όσο και συνολικά οι Ειδικοί Όροι Προμήθειας δεν δύναται να τροποποιηθούν μονομερώς εκ μέρους του Προμηθευτή, για οποιοδήποτε λόγο.

    Μάλιστα, ζήτημα συνοχής με τον ΚΠΗΕ ανακύπτει και αναφορικά με περαιτέρω πρόβλεψη του υπό διαβούλευση Πλαισίου, σύμφωνα με την οποία η Σύμβαση Δυναμικής Τιμολόγησης έχει κατ’ ελάχιστον 12μήνη διάρκεια για το σύνολο των Τελικών Καταναλωτών (άρ. 9, παρ 6). Οι συγκεκριμένες διατάξεις δεν προβλέπονται στο ευρωπαϊκό πλαίσιο (Οδηγία ΕΕ/2019/944), είναι εξαιρετικά περιοριστικές όσον αφορά τη δυνατότητα αναπροσαρμογής των σχετικών όρων των συμβάσεων δυναμικής τιμολόγησης, και αίρουν οποιοδήποτε σχετικό περιθώριο ευελιξίας παρέχεται επί του παρόντος από τον ΚΠΗΕ, για τη διαχείριση απρόβλεπτων συνθηκών ή την ενσωμάτωση κανονιστικών αλλαγών επί του πλαισίου προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, με προφανείς δυσμενείς επιπτώσεις ως προς την οικονομική αποδοτικότητα (cost efficiency) και το ύψος των Τελικών Τιμών των δυναμικών τιμολογίων.

    Επί παραδείγματι, δεδομένου του γεγονότος ότι η ισχύουσα Απόφαση ΡΑΑΕΥ επί των εφαρμοστέων Συντελεστών Απωλειών Δικτύου (Απόφαση 163/2022) δεν έχει αναθεωρηθεί από την θέση της σε ισχύ την 01.07.2022, δεν είναι δυνατόν να αποστερούνται οι Προμηθευτές του δικαιώματος να αναπροσαρμόσουν την Τελική Τιμή Προμήθειας των δυναμικών τους τιμολογίων με την υιοθέτηση νέας αντίστοιχης ρυθμιστικής Απόφασης, παρά να είναι υποχρεωμένοι να απορροφήσουν τυχόν αύξηση των νέων Συντελεστών μέχρι το πέρας ισχύος των αντίστοιχων συμβάσεων.

    Γενικότερα, οι συγκεκριμένες ρυθμιστικές προβλέψεις θεωρούνται επαχθέστατες και πέραν των εύλογων ορίων της αναλογικότητας και θα έχουν ως νομοτελειακό αποτέλεσμα την δημιουργία δυναμικών τιμολογίων ιδιαιτέρως χαμηλής οικονομικής αποδοτικότητας και εμπορικότητας.

  1. Σύμφωνα με το αρ. 1 παρ. 3 και 4 του Πλαισίου, απαγορεύεται η επιβολή τελών τερματισμού και σχετιζόμενων με αλλαγή Προμηθευτή σε κάθε Τελικό Πελάτη που συνάπτει σύμβαση δυναμικής τιμολόγησης. Ωστόσο, σύμφωνα με το αρ. 47 του ν. 4001/2011 όπως έχει ενσωματώσει το σχετικό αρ 12 της Οδηγίας ΕΕ/2019/944, ο σχετικός περιορισμός καταλαμβάνει μόνο Οικιακούς Πελάτες και μικρές επιχειρήσεις (με ισχύ παροχής έως και 25 kVA) και όχι κάθε Τελικό Πελάτη. Αντίστοιχη διευρυμένη απαγόρευση επαναλαμβάνεται στον ορισμό του «Τέλους Σχετιζόμενου με Αλλαγή Προμηθευτή». Οι προβλέψεις αυτές του Πλαισίου, οι οποίες επιβάλουν πρόσθετους περιορισμούς ως προς τα χαρακτηριστικά των δυναμικών τιμολογίων που προσφέρονται σε Μεγάλους Πελάτες, πέραν εκείνων που τίθενται από το οικείο νομικό και ρυθμιστικό πλαίσιο το οποίο διέπει τη δραστηριότητα της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, επιβαρύνουν έτι περαιτέρω την οικονομική αποδοτικότητα (cost efficiency) και το ύψος των Τελικών Τιμών των δυναμικών τιμολογίων για τη συγκεκριμένη κατηγορία Πελατών.
     
  2. Αντίστοιχα με την απάλειψη της υποχρέωσης δημοσιοποίησης των Γενικών και Ειδικών Όρων (ΓΟΣ και ΕΟ) των συμβάσεων δυναμικής τιμολόγησης για τους Μεγάλους Πελάτες (αρ. 11, παρ. 2), θεωρούμε ότι θα πρέπει για τους Μεγάλους Πελάτες να απαλειφθεί από το Πλαίσιο και η υποχρέωση υποβολής των ΓΟΣ και ΕΟ στη ΡΑΕΕΥ (αρ. 9, παρ. 7). Σχετική υποχρέωση υποβολής αυτών στην ΡΑΑΕΥ θα ερχόταν σε αντίθεση με τον σκοπό του ΚΠΗΕ, σύμφωνα τον οποίο λόγω της ισχυρότερης διαπραγματευτικής και οικονομικής θέσης του Μεγάλου Πελάτη, η Σύμβαση συνάπτεται ύστερα από ελεύθερη διαπραγμάτευση αυτού του με τον Προμηθευτή του (αρ. 16, παρ. 3) και είναι προσαρμοσμένη στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε Μεγάλου Πελάτη (Παράρτημα ΙΙ, αρ. 1, παρ. 4 ΚΠΗΕ).
     
  3. Σημαντικά ζητήματα ανακύπτουν αναφορικά με τις προβλέψεις του αρ. 6 παρ. 1, σύμφωνα με τις οποίες «Με Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας δύναται να οριστεί ανώτατο όριο τιμής στην Τελική Τιμή Προμήθειας προκειμένου να περιοριστεί το δυναμικό στοιχείο των τιμών των Συμβάσεων Δυναμικής Τιμολόγησης». Ο Σύνδεσμος μας θεωρεί ότι ο ορισμός ανώτατου ορίου τιμής θα πρέπει να προβλεφθεί στο Πλαίσιο μόνο ως εμπορική δυνατότητα, ειδάλλως ο διοικητικός ορισμός ενός ανώτατου ορίου (και μάλιστα δίχως να προσδιορίζονται οι συνθήκες/προϋποθέσεις υπό τις οποίες δύναται να επιβληθεί το όριο αυτό) αντίκειται στους σκοπούς της Οδηγίας 2019/944 αλλά και στην ίδια την φύση του δυναμικού τιμολογίου, διαμορφώνει συνθήκες υπερ-ρύθμισης και επιφέρει δυσμενείς επιπτώσεις στη λειτουργία του ανταγωνισμού και την οικονομική αποδοτικότητα (cost efficiency) των δυναμικών τιμολόγιων. Σύμφωνα με τις σχετικές συστάσεις του CEER,2πέραν της σύνδεσης των δυναμικών τιμολογίων με τις διακυμάνσεις των τιμών στις αγορές άμεσης παράδοσης (spot), οι Προμηθευτές θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να περιλαμβάνουν και λοιπά στοιχεία τα οποία θα μετριάζουν τον κίνδυνο ο οποίος μετακυλίεται στους καταναλωτές, όπως ανώτατο όριο τιμής συνοδευόμενο ενδεχομένως από σχετική χρέωση για το κόστος αντιστάθμισης του κινδύνου (hedging). Μάλιστα, δεν κατανοούμε γιατί εισάγεται η συγκεκριμένη διάταξη ως διακριτή Υπουργική Απόφαση στο υπό διαβούλευση Πλαίσιο (αρ. 6, παρ 1), δεδομένου ότι σύμφωνα με το εδάφιο αγ’ της παρ. 5 του αρ. 48A του Ν. 4001/2011, υφίσταται ήδη σχετική νομοθετική εξουσιοδότηση για τη θέσπιση, εντός του Πλαισίου Εφαρμογής των Συμβάσεων Δυναμικής Τιμολόγησης, συναφούς κανονιστικής πρόβλεψης, η οποία, σύμφωνα και με τις σχετικές συστάσεις του CEER, θεωρούμε ότι θα πρέπει να δίνει τη δυνατότητα στους Προμηθευτές και μόνο, να εφαρμόζουν όρια στη διακύμανση της τιμής του δυναμικού σκέλους των τιμολογίων βάσει της εκάστοτε εμπορικής τους πολιτικής.
  1. Δεδομένης της μεταβλητότητας και του ύψους των χρεώσεων των Λογαριασμών Προσαυξήσεων (ΛΠ) στην Αγορά Εξισορρόπησης, οι οποίες κατά το τελευταίο διάστημα έχουν σημειώσει πολύ σημαντική αύξηση και πλέον ξεπερνούν το 20% του κόστους που διαμορφώνεται στην Αγορά Επόμενης Ημέρας και στην Ενδοημερήσια Αγορά, είναι σαφές ότι τόσο η αποτελεσματική διαχείριση των χρεώσεων αυτών από τους εκπροσώπους φορτίου, όσο και η οικονομικά αποδοτική ενσωμάτωση τους σε δυναμικά τιμολόγια με γνωστοποίηση της «Τελικής Τιμής Προμήθειας» για την επόμενη ημέρα, δεν είναι επί του παρόντος εφικτή. Για τον λόγο αυτό κρίνεται απαραίτητη η δυνατότητα προσφοράς πληθώρας δυναμικών τιμολογίων διαφορετικής οικονομικής αποδοτικότητας, στα οποία θα είναι επιτρεπτή η γνωστοποίηση στον καταναλωτή τόσο της «Τελικής» όσο και της «Ενδεικτικής» Τιμής Προμήθειας για την επόμενη ημέρα, ανάλογα με την εμπορική επιλογή του καταναλωτή.
     
  2. Σημειώνουμε ότι πέραν της εγκατάστασης έξυπνων μετρητών, έτερη βασική προϋπόθεση για την εφαρμογή των δυναμικών τιμολόγιων είναι η διαμόρφωση ωριαίων (κατ’ ελάχιστον) τιμών στη χονδρεμπορική αγορά που θα επιτρέπουν την αντίστοιχη τιμολόγηση τόσο της καταναλισκόμενης ενέργειας, όσο και της ενέργειας που καταλογίζεται στους Προμηθευτές – προϋπόθεση που δεν πληρούται στα Συστήματα ΜΔΝ και στο ΜΣΣ Κρήτης.
     
  3. Τέλος, επισημαίνουμε την ανάγκη για την λήψη δεδομένων καταμέτρησης σε Σχεδόν Πραγματικό Χρόνο, επί τη βάση ενός ρεαλιστικού σχεδίου αποστολής αυτών από τον Διαχειριστή του Δικτύου, σύμφωνα με τις επιχειρησιακές του δυνατότητες και βάσει του πλάνου ανάπτυξης της εγκατάστασης των έξυπνων μετρητών στην Επικράτεια και της θέσης τους σε καθεστώς τηλεμέτρησης. Είναι προφανές και ευλόγως αναμενόμενο να υπάρξει επί του συγκεκριμένου ζητήματος μια σταδιακή μετάβαση, αναφορικά με τη θεώρηση του χρονικού διαστήματος των διαθέσιμων δεδομένων καταμέτρησης τα οποία αποτελούν δεδομένα «Σχεδόν Πραγματικού Χρόνου», ούτως ώστε με την έναρξη εφαρμογής του Πλαισίου και την εμπορική διάθεση των δυναμικών τιμολογίων, να κινηθεί η αγορά σταδιακά και με ομαλότητα ως προς την διαθεσιμότητα μη επικυρωμένων (μη πιστοποιημένων) δεδομένων καταμέτρησης, εγγύτερα στους σκοπούς της Οδηγίας 2019/944 και του άρθρου 59Α του Ν. 4001/2011 για τη διάθεση των συγκεκριμένων δεδομένων σε Σχεδόν Πραγματικό Χρόνο. Για τη διευθέτηση του συγκεκριμένου εξαιρετικά σημαντικού ζητήματος, εξέχουσα σημασία κατέχει η συνεργασία της Αρχής με τον αρμόδιο Διαχειριστή του Δικτύου προς διασφάλιση της αξιοπιστίας των παρεχόμενων δεδομένων μέτρησης βάσει των υφιστάμενων τεχνικών του δυνατοτήτων και της επιχειρησιακής του ετοιμότητας.

    Σε κάθε περίπτωση, οι υποχρεώσεις που θέτει το Πλαίσιο προς τους Προμηθευτές θα πρέπει πάντοτε να μπορούν υποστηρίζονται από τις εκάστοτε τεχνικές και επιχειρησιακές δυνατότητες του Διαχειριστή, χωρίς την ανάληψη πρόσθετων δαπανών (πχ πρόσθετου εξοπλισμού) εκ μέρους των Προμηθευτών.

______

1 Σε τιμολόγια με γνωστοποίηση της «Τελικής Τιμής Προμήθειας» για την επόμενη ημέρα, στην τιμή αυτή θα πρέπει να ενσωματώνεται από τους Προμηθευτές, πρόβλεψη για το ύψος των χρεώσεων ΛΠ. Σε τιμολόγια με γνωστοποίηση «Ενδεικτικής Τιμής Προμήθειας» για την επόμενη ημέρα, ο καταναλωτής την προηγούμενη ημέρα θα ενημερώνεται από τον Προμηθευτή για το ύψος της Τιμής Εκκαθάρισης Αγοράς της Αγοράς Επόμενης Ημέρας (ΤΕΑ), η οποία εκτιμούμε ότι θα μπορούσε να αντικατοπτρίζει  το 80%-95% της τελικής τιμής.  Η τελική τιμή των  τιμολογίων με γνωστοποίηση «Ενδεικτικής Τιμής Προμήθειας» θα διαμορφώνεται λαμβάνοντας υπόψη τόσο την ΤΕΑ, όσο και τις αντίστοιχες πραγματικές χρεώσεις των ΛΠ.

Αρχειοθήκη ιστολογίου