Ευρεία κινητοποίηση για να ξεπεραστεί, με τον ένα ή άλλο τρόπο,
το αδιέξοδο σχετικά με το φορέα που θα αναλάβει την κατασκευή της
μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, βρίσκεται σε
εξέλιξη τις τελευταίες ημέρες.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, το θέμα έχει πάρει ευρωπαϊκές διαστάσεις και στις 12 Ιουνίου φθάνουν στην Αθήνα στελέχη του Οργανισμού Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER), της Κομισιόν (το τμήμα της DG Energy που έχει υπό την ευθύνη του τα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος – PCI) και της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ), προκειμένου να
μετάσχουν σε ευρεία σύσκεψη με την ελληνική ΡΑΕ και στελέχη του ΥΠΕΝ, με σκοπό να δρομολογηθούν οι απαραίτητες αποφάσεις για το «ξεμπλοκάρισμα» του έργου.
Στο μεταξύ διάστημα, η ΡΑΕ έχει καλέσει τους δύο ενδιαφερόμενους, δηλαδή τον ΑΔΜΗΕ και την εταιρεία του Euroasia Interconnector, να καταθέσουν όλα τα στοιχεία που πιστοποιούν το βαθμό ωριμότητας κάθε σχεδίου (άδειες, μελέτες, εξασφάλιση χρηματοδοτήσεων κ.λπ.).
Τα στοιχεία αυτά, τα οποία οι δύο ενδιαφερόμενοι φορείς θα κληθούν στη σύσκεψη της 12ης Ιουνίου να παρουσιάσουν λεπτομερώς, θα αποτελέσουν τη βάση των παραπέρα κινήσεων. Σε κάθε περίπτωση όμως, η βασική επιδίωξη των Ρυθμιστικών Αρχών, αλλά και του υπουργείου, είναι να βρεθεί φόρμουλα ώστε να κατασκευαστεί η διασύνδεση από κοινού, δηλαδή από εταιρεία που θα συστήσουν ο ΑΔΜΗΕ και ο Euroasia Interconnector.
Και αυτό διότι εκτιμάται ότι σε αντίθετη περίπτωση θα ξεκινήσει ένα γαϊτανάκι προστριβών και ενστάσεων που θα δυσκολέψει την ομαλή εξέλιξη του έργου και θα δημιουργήσει κινδύνους μεγάλων καθυστερήσεων.
Παρόλα αυτά, οι δύο ενδιαφερόμενοι δεν εμφανίζονται, προς ώρας τουλάχιστον, διατεθειμένοι να συνεργαστούν. Αντίθετα, έχουν ενημερώσει γραπτώς τη ΡΑΕ ότι οι μεταξύ τους διαπραγματεύσεις έχουν σταματήσει (η κάθε πλευρά υποστηρίζει ότι την ευθύνη έχει η άλλη) και ο καθένας διεκδικεί να κατασκευάσει το έργο μόνος του, υποστηρίζοντας ότι μπορεί να επιταχύνει τα χρονοδιαγράμματα.
Ωστόσο, τόσο η ένταξη του έργου στο 10ετές του ΑΔΜΗΕ όσο και η έγκριση που έλαβε το Euroasia Interconnector από τη ΡΑΕ τον Οκτώβριο, έχουν ως προϋπόθεση την από κοινού υλοποίηση της διασύνδεσης. Γιαυτό υπεγράφη το Μνημόνιο Συνεργασίας ανάμεσα στις δύο πλευρές στη βάση του οποίου ξεκίνησαν οι συζητήσεις για την από κοινού μελέτη και κατασκευή.
Εάν και μετά την προσπάθεια που θα γίνει στη σύσκεψη της 12ης Ιουνίου δεν υπάρξει σύγκλιση απόψεων και πρακτικών, η ΡΑΕ, σε συνεργασία με την ΡΑΕΚ, τον ACER και την Κομισιόν, θα πρέπει να αποφασίσει σε ποιόν από τους δύο διεκδικητές θα δώσει έγκριση. Το θέμα αυτό δεν είναι καθόλου απλό, καθώς μια τέτοια απόφαση δεν είναι αυθαίρετη αλλά πρέπει να έχει ισχυρή νομική βάση.
Σοβαρό ερώτημα, για παράδειγμα, είναι αν υπερτερεί το εθνικό δίκαιο ή το κοινοτικό και εδώ είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ο Euroasia Interconnector έχει ενταχθεί στα έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της Ε.Ε. (PCI), ενώ εμφανίζεται να έχει συνεργασία με τον Βέλγο Διαχειριστή ELIA .
Θεωρείται δε πολύ πιθανό μια διένεξη των δύο πλευρών περί του ποιος έχει προτεραιότητα να καταλήξει στο όργανο επίλυσης διαφορών που έχει ο ACER.
Η ΡΑΕ έχει επιπλέον τη δυνατότητα, εάν θεωρεί απαραίτητο το έργο και κρίνει ότι κινδυνεύει να μην κατασκευαστεί, να αναλάβει η ίδια πρωτοβουλία και να κάνει διαγωνισμό για την ανάθεσή του. Κάτι τέτοιο ωστόσο δεν έχει γίνει ακόμα σε καμία περίπτωση στην Ευρώπη.
https://energypress.gr/news/stin-athina-komision-kai-acer-anazitontas-lysi-gia-na-prohorisei-i-megali-diasyndesi-tis-kritis
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, το θέμα έχει πάρει ευρωπαϊκές διαστάσεις και στις 12 Ιουνίου φθάνουν στην Αθήνα στελέχη του Οργανισμού Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER), της Κομισιόν (το τμήμα της DG Energy που έχει υπό την ευθύνη του τα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος – PCI) και της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ), προκειμένου να
μετάσχουν σε ευρεία σύσκεψη με την ελληνική ΡΑΕ και στελέχη του ΥΠΕΝ, με σκοπό να δρομολογηθούν οι απαραίτητες αποφάσεις για το «ξεμπλοκάρισμα» του έργου.
Στο μεταξύ διάστημα, η ΡΑΕ έχει καλέσει τους δύο ενδιαφερόμενους, δηλαδή τον ΑΔΜΗΕ και την εταιρεία του Euroasia Interconnector, να καταθέσουν όλα τα στοιχεία που πιστοποιούν το βαθμό ωριμότητας κάθε σχεδίου (άδειες, μελέτες, εξασφάλιση χρηματοδοτήσεων κ.λπ.).
Τα στοιχεία αυτά, τα οποία οι δύο ενδιαφερόμενοι φορείς θα κληθούν στη σύσκεψη της 12ης Ιουνίου να παρουσιάσουν λεπτομερώς, θα αποτελέσουν τη βάση των παραπέρα κινήσεων. Σε κάθε περίπτωση όμως, η βασική επιδίωξη των Ρυθμιστικών Αρχών, αλλά και του υπουργείου, είναι να βρεθεί φόρμουλα ώστε να κατασκευαστεί η διασύνδεση από κοινού, δηλαδή από εταιρεία που θα συστήσουν ο ΑΔΜΗΕ και ο Euroasia Interconnector.
Και αυτό διότι εκτιμάται ότι σε αντίθετη περίπτωση θα ξεκινήσει ένα γαϊτανάκι προστριβών και ενστάσεων που θα δυσκολέψει την ομαλή εξέλιξη του έργου και θα δημιουργήσει κινδύνους μεγάλων καθυστερήσεων.
Παρόλα αυτά, οι δύο ενδιαφερόμενοι δεν εμφανίζονται, προς ώρας τουλάχιστον, διατεθειμένοι να συνεργαστούν. Αντίθετα, έχουν ενημερώσει γραπτώς τη ΡΑΕ ότι οι μεταξύ τους διαπραγματεύσεις έχουν σταματήσει (η κάθε πλευρά υποστηρίζει ότι την ευθύνη έχει η άλλη) και ο καθένας διεκδικεί να κατασκευάσει το έργο μόνος του, υποστηρίζοντας ότι μπορεί να επιταχύνει τα χρονοδιαγράμματα.
Ωστόσο, τόσο η ένταξη του έργου στο 10ετές του ΑΔΜΗΕ όσο και η έγκριση που έλαβε το Euroasia Interconnector από τη ΡΑΕ τον Οκτώβριο, έχουν ως προϋπόθεση την από κοινού υλοποίηση της διασύνδεσης. Γιαυτό υπεγράφη το Μνημόνιο Συνεργασίας ανάμεσα στις δύο πλευρές στη βάση του οποίου ξεκίνησαν οι συζητήσεις για την από κοινού μελέτη και κατασκευή.
Εάν και μετά την προσπάθεια που θα γίνει στη σύσκεψη της 12ης Ιουνίου δεν υπάρξει σύγκλιση απόψεων και πρακτικών, η ΡΑΕ, σε συνεργασία με την ΡΑΕΚ, τον ACER και την Κομισιόν, θα πρέπει να αποφασίσει σε ποιόν από τους δύο διεκδικητές θα δώσει έγκριση. Το θέμα αυτό δεν είναι καθόλου απλό, καθώς μια τέτοια απόφαση δεν είναι αυθαίρετη αλλά πρέπει να έχει ισχυρή νομική βάση.
Σοβαρό ερώτημα, για παράδειγμα, είναι αν υπερτερεί το εθνικό δίκαιο ή το κοινοτικό και εδώ είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ο Euroasia Interconnector έχει ενταχθεί στα έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της Ε.Ε. (PCI), ενώ εμφανίζεται να έχει συνεργασία με τον Βέλγο Διαχειριστή ELIA .
Θεωρείται δε πολύ πιθανό μια διένεξη των δύο πλευρών περί του ποιος έχει προτεραιότητα να καταλήξει στο όργανο επίλυσης διαφορών που έχει ο ACER.
Η ΡΑΕ έχει επιπλέον τη δυνατότητα, εάν θεωρεί απαραίτητο το έργο και κρίνει ότι κινδυνεύει να μην κατασκευαστεί, να αναλάβει η ίδια πρωτοβουλία και να κάνει διαγωνισμό για την ανάθεσή του. Κάτι τέτοιο ωστόσο δεν έχει γίνει ακόμα σε καμία περίπτωση στην Ευρώπη.
https://energypress.gr/news/stin-athina-komision-kai-acer-anazitontas-lysi-gia-na-prohorisei-i-megali-diasyndesi-tis-kritis