Να μην προχωρήσει στο κλείσιμο της μονάδας Μεγαλόπολη 3 εντός του 2021, όπως σχεδίαζε η ΔΕΗ καλεί την επιχείρηση με επιστολή του ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρισμού ΑΔΜΗΕ.
Πιο συγκεκριμένα ο ΑΔΜΗΕ στην επιστολή του ενημερώνει ότι δε συναινεί στο ενδεχόμενο να επισπευσθεί η απόσυρση λιγνιτικών μονάδων σε σχέση με τον προγραμματισμό που έχει ανακοινώσει η
ΔΕΗ για το διάστημα 2021 – 2023, επικαλούμενος λόγους ασφάλειας προμήθειας του συστήματος.Στην ίδια επιστολή, σύμφωνα με πληροφορίες, ο διαχειριστής αναλύει εκτενώς τις αρνητικές συνέπειες που θα είχε το πρόωρο σβήσιμο του συνόλου των λιγνιτικών μονάδων έως το τέλος του καλοκαιριού, δηλώνοντας την αντίθεσή του προς ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Παράλληλα ο διαχειριστής δηλώνει αρνητικός και στην προοπτική να επισπευσθεί η απόσυρση της μονάδας Μεγαλόπολη 3, επικαλούμενος την πρόσφατη επικαιροποίηση της Μελέτης Επάρκειας Ισχύος, σύμφωνα με την οποία σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα η κρισιμότερη περίοδος από πλευράς ασφάλειας προμήθειας είναι η διετία 2021 – 2022 και ιδίως το 2021.
Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ το ηλεκτρικό σύστημα θα καταστεί ιδιαίτερα ευάλωτο στην περίπτωση που αφαιρεθεί πρόσθετη θερμοηλεκτρική ισχύς χωρίς να υπάρξει αντίστοιχη προσθήκη νέου ηλεκτροπαραγωγικού δυναμικού. Η πρώτη νέα προσθήκη μονάδας ηλεκτροπαραγωγής αναμένεται στα τέλη του 2021, αρχές 2022 με τη νέα μονάδα φυσικού αερίου που κατασκευάζει η Mytilineos.
Σύμφωνα πάντα με το διαχειριστή, η διακοπή λειτουργίας των λιγνιτικών φέτος θα σήμαινε ότι το σύστημα μπορεί να καλύψει αιχμές ζήτησης μέχρι 7,3 GW και ημερήσια ζήτηση έως 135GWh, όταν αναμένεται αύξηση της αιχμής στα 9,5TW και ημερήσιες καταναλώσεις 180GWh.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το αρχικό πλάνο της ΔΕΗ για φέτος έχει προγραμματιστεί να κλείσουν οι μονάδες Καρδιά 3 και 4, ενώ η επιχείρηση εξέταζε να προσθέσει επιπλέον και τη μονάδα Μεγαλόπολη 3, προκειμένου να επιταχύνει την απεξάρτησή της από το λιγνίτη, τόσο για περιβαλλοντικούς όσο και για οικονομικούς λόγους.
Η άρνηση του ΑΔΜΗΕ πάντως να δεχθεί την επίσπευση της απόσυρσης του λιγνιτικού στόλου της ΔΕΗ δημιουργεί νέα δεδομένα και ενισχύει σημαντικά το αίτημα της ΔΕΗ να αποζημιωθεί μέσω ειδικού μηχανισμού για όσο διάστημα παραμένουν οι λιγνιτικές μονάδες ανοιχτές.
Πρόκειται για τον περίφημο μηχανισμό στρατηγικής εφεδρείας, τον οποίο έχει αιτηθεί η Ελλάδα προς έγκριση από την Ε.Ε. Πλέον η ΔΕΗ έχει ως πρόσθετο επιχείρημα ζητώντας τη θέσπιση του μηχανισμού, την διαπίστωση του διαχειριστή ότι θα πρέπει για λόγους ασφάλειας του συστήματος να κρατηθούν σε λειτουργία οι λιγνιτικές της, παρά το γεγονός ότι η επιχείρηση ζημιώνεται εξαιτίας του υπέρογκου κόστους των δικαιωμάτων εκπομπής CO2.
Του Χάρη Φλουδόπουλου