«Σφίγγει ο κλοιός» στη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, με τις καταγγελίες των καταναλωτών να πληθαίνουν, καθώς αυξάνεται η πίεση από τους υψηλούς λογαριασμούς ενέργειας, ενώ μεγαλώνει και ο όγκος των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τους παρόχους, παρά τις επιδοτήσεις στην κιλοβατώρα και την επιστροφή του power pass.
Ειδικότερα, σύμφωνα με έρευνα που εκπόνησε η ΕΚΠΟΙΖΩ, το 92,3% των ερωτηθέντων δήλωσαν δυσαρεστημένοι από το ποσό της επιστροφής που έλαβαν. Συγκεκριμένα μάλιστα ένας στους δύο έλαβε μέχρι 50 ευρώ, ενώ μόλις το 8,1% έλαβε ποσά από 301 ως 600 ευρώ.
Παράλληλα, η συντριπτική πλειοψηφία (89,9% ) ζητά την οριστική κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής, καθώς και ένα μεγάλο ποσοστό (42,7%) την αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Επιπλέον η επιδότηση των λογαριασμών δεν φαίνεται να θεωρείται από τους καταναλωτές ως αποτελεσματικό μέτρο προστασίας, καθώς μόλις το 14,5% την εκτιμά θετικά.
Το μείζον ωστόσο ζήτημα φαίνεται να αφορά την αύξηση των ληξιπρόθεσμων λογαριασμών ρεύματος και ειδικότερα την πολιτική των εταιρειών ως προς τις ρευματοκοπές, την ενημέρωση και την έγκαιρη προειδοποίηση των καταναλωτών. Όπως προκύπτει από την ίδια έρευνα, το 17,6% των συμμετεχόντων έχει απειληθεί με διακοπή ρεύματος από τον προμηθευτή το τελευταίο τρίμηνο, ενώ το 3,1% έχει υποστεί διακοπή.
Ως εκ τούτου επισημαίνονται μέτρα για την προστασία του καταναλωτή, όπως η τήρηση από τους προμηθευτές βασικών αρχών στη διαμόρφωση των τιμολογίων, με κριτήριο την κοστοστρέφεια και τη διαφάνεια, καθώς και η υποχρέωση των εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών να τηρούν τη νομοθεσία.
Τί προβλέπεται για ληξιπρόθεσμες οφειλές και διακανονισμούς
Σύμφωνα με όσα αναφέρει η Γενική Γραμματεία Εμπορίου σε απάντησή της -έπειτα από σχετική ερώτηση που κατατέθηκε στα υπουργεία ΠΕΝ και Ανάπτυξης, από την Αγγελική Αδαμοπούλου, Ανεξάρτητη Βουλευτή Α΄ Αθηνών- έχει γίνει αποδέκτης πληθώρας καταγγελιών σχετικά με την τιμολόγηση της ηλεκτρικής ενέργειας, τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις και τη ρήτρα αναπροσαρμογής. Σ’ αυτό το πλαίσιο η Γραμματεία, ως οφείλει, ενημερώνει τον καταναλωτή σχετικά με τη δυνατότητα να προβεί σε καταγγελία στη ΡΑΕ, ώστε να υπάρξει ρύθμιση με βάση την ειδική νομοθεσία.
Όσον αφορά τις αρμοδιότητες των εταιρειών ενημέρωσης, σημειώνεται πως διατηρούν το δικαίωμα να προειδοποιούν τους καταναλωτές, με την πάροδο 10 ημερών αφότου καταστεί ληξιπρόθεσμη μία οφειλή, από τις 9:00 έως 20:00, μόνο τις εργάσιμες ημέρες και όχι συχνότερα από κάθε δεύτερη μέρα.
Η Ένωση των καταναλωτών προκρίνει ευνοϊκούς διακανονισμούς των ληξιπρόθεσμων οφειλών, για όλους τους καταναλωτές και ιδιαίτερα διευκολύνοντας τα ευάλωτα νοικοκυριά με τη δυνατότητα ρύθμισης περισσότερων δόσεων. Ως προς τούτο υπογραμμίζεται πως, οι εταιρείες ενημέρωσης δεν έχουν την αρμοδιότητα να ενημερώνουν τους οφειλέτες που έχουν ήδη υποβληθεί σε διακανονισμό, ο οποίος τηρείται ή έχει παραγραφεί, εντούτοις δύνανται να διαπραγματεύονται τους όρους πληρωμής των χρεών, χωρίς ωστόσο να γίνεται κάποια περαιτέρω διευκρίνιση για το ύψος αυτών και τις δόσεις.
Επιπρόσθετα σχετικά με άλλες πρακτικές που χαρακτηρίζονται αθέμιτες, είτε παραβιάζουν την αξιοπρέπεια του οφειλέτη, αναφέρεται πως απαγορεύονται τόσο οι επισκέψεις στο χώρο οικίας ή εργασίας, όσο και η παραπλανητική πληροφόρηση του και η ενόχληση των οικείων προσώπων του οφειλέτη.
Σημειώνεται ωστόσο πως δεν διευκρινίζεται πως θα εξασφαλιστεί η προστασία των καταναλωτών όπως προκρίνει και η ΕΚΠΟΙΖΩ, δηλαδή για το μείζον ζήτημα της μη διακοπής παροχής ρεύματος, με προτεραιότητα σε ανέργους, ΑΜΕΑ, μονογονεϊκές οικογένειες και άλλους ευάλωτους καταναλωτές.