Ερώτηση κατέθεσε στη Βουλή το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, αναφορικά με τις ρευματοκλοπές και τους ελέγχους του ΔΕΔΔΗΕ:
Ολοένα πιο συχνά πλέον αυξάνουν οι καταγγελίες πολιτών για αδιαφανείς και καταχρηστικές πρακτικές του ΔΕΔΔΗΕ κατά τον έλεγχο μετρητών και την επιβολή προστίμων για ρευματοκλοπή.
Μάλιστα, πρόσφατα, σε τηλεοπτική εκπομπή, αναδείχθηκε σειρά σοβαρών καταγγελιών πολιτών σχετικά με αδιαφανείς και καταχρηστικές πρακτικές του ΔΕΔΔΗΕ. Οι πολίτες αναφέρουν συστηματική αδυναμία επικοινωνίας με εκπροσώπους του ΔΕΔΔΗΕ, απουσία ενημέρωσης για ελέγχους στους μετρητές τους, καθώς και μονομερείς ενέργειες που οδηγούν σε εξαιρετικά υψηλά πρόστιμα για δήθεν ρευματοκλοπή.
Παρατίθενται συγκεκριμένες περιπτώσεις:
α)Σε αρκετές κατοικίες, συνεργεία του ΔΕΔΔΗΕ προέβησαν σε αντικατάσταση μετρητών χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση των ιδιοκτητών, λαμβάνοντας τους παλαιούς μετρητές και αποστέλλοντάς τους σε εργαστήρια του ΔΕΔΔΗΕ στην Πάτρα, όπου διαπιστώθηκαν “φθορές”, οι οποίες ερμηνεύθηκαν ως ένδειξη ρευματοκλοπής. Οι πολίτες κλήθηκαν να καταβάλουν υπέρογκα ποσά (1200–1400 ευρώ) υπό την απειλή διακοπής ηλεκτροδότησης, παρά το γεγονός ότι δεν τους δόθηκε η δυνατότητα να παρευρίσκονται στη διαδικασία ελέγχου ή να αναθέσουν εξέταση σε ανεξάρτητο φορέα. Επισημαίνεται δε ότι πολλοί μετρητές είναι 30–40 ετών, με εγγύηση κατασκευαστή μόλις 25 έτη, γεγονός που καθιστά τις φθορές απολύτως αναμενόμενες.
β)Σε άλλες περιπτώσεις, οι καταναλώσεις που οδήγησαν στην κατηγορία περί ρευματοκλοπής σχετίζονται με αντικειμενικά μεταβαλλόμενες συνθήκες (π.χ. εργασίες σε κατοικίες, μείωση μελών οικογένειας), ενώ οι νέοι ψηφιακοί μετρητές παρουσιάζουν και πάλι χαμηλότερες καταναλώσεις από την περίοδο που θεωρείται “ύποπτη”.
γ)αναφέρονται σοβαρές καθυστερήσεις και γραφειοκρατικά εμπόδια σε νέες συνδέσεις, με τον πολίτη να γίνεται «μπαλάκι» μεταξύ παρόχου και ΔΕΔΔΗΕ.
Όλες οι καταγγελίες συγκλίνουν στα εξής:
-Έλλειψη ενημέρωσης πριν την επίσκεψη τεχνικών.
-Μονομερής εξέταση των μετρητών από εργαστήρια του ΔΕΔΔΗΕ και όχι ανεξάρτητους φορείς.
-Ανυπαρξία δυνατότητας φυσικής επικοινωνίας με υπεύθυνο του ΔΕΔΔΗΕ.
-Μη αντικειμενική σύγκριση καταναλώσεων με παλαιότερες, διαφορετικές περιόδους.
-Έλλειψη διαφάνειας, ενημέρωσης και προστασίας των δικαιωμάτων των καταναλωτών.
Επειδή η πολιτεία έχει την εποπτεία του ΔΕΔΔΗΕ,
Επειδή η διαφάνεια στις διαδικασίες και η προστασία των καταναλωτών είναι θεμελιώδη δικαιώματα,
Επειδή η διοίκηση οφείλει να εξασφαλίζει τη δυνατότητα φυσικής εξυπηρέτησης πολιτών που δεν είναι εξοικειωμένοι με ψηφιακές υπηρεσίες,
Ερωτώνται οι Υπουργοί:
1.-Είναι σε γνώση σας αντίστοιχες καταγγελίες και ποιες ενέργειες έχουν γίνει για τη διερεύνηση και αντιμετώπισή τους;
2.-Με ποιον τρόπο διασφαλίζεται η προστασία των πολιτών έναντι μονομερών και αδιαφανών ελέγχων του ΔΕΔΔΗΕ, καθώς και η δυνατότητά τους να παρίστανται ή να ζητούν ανεξάρτητο τεχνικό έλεγχο;
3.-Τι μέτρα έχουν ληφθεί ώστε, παράλληλα με τα ψηφιακά εργαλεία, να λειτουργεί υποχρεωτικά και φυσικό σημείο εξυπηρέτησης/παραπόνων του ΔΕΔΔΗΕ σε κάθε περιφερειακή του μονάδα;
