Πέμπτη 11 Αυγούστου 2016

Κομισιόν: Υποτιμημένες οι ελληνικές ενεργειακές και μεταφορικές ΔΕΚΟ


Οι ελληνικές ενεργειακές και μεταφορικές ΔΕΚΟ έχουν πάρα πολύ χαμηλή αγοραία αξία, σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής "State-Owned Enterprises in the EU". Η αγοραία αξία των ΔΕΚΟ στην Ελλάδα φτάνει στο 7% του ΑΕΠ της χώρας και είναι η 6η χαμηλότερη στην ΕΕ με πρώτη Φινλανδία με αγοραία αξία που ξεπερνά το 40% του ΑΕΠ.
Μικρή είναι όμως – σύμφωνα με τη μελέτη - και η συνεισφορά τους στη συνολική απασχόληση που δεν ξεπερνά το 2% του συνόλου.
Αντιθέτως, μεγάλη είναι η πρόοδος σε επίπεδο απορρύθμισης τον καιρό του μνημονίου: ο σχετικός δείκτης είχε την 5η μεγαλύτερη βελτίωση μετά την
Τσεχία, την Ολλανδία την Πορτογαλία και την Ουγγαρία.
 


Η έρευνα της Επιτροπής έγινε σε 1.101 εταιρείες του "στενού" δημοσίου του κλάδου των μεταφορών αλλά και της ενέργειας σε 28 κράτη ανά την ΕΕ και στην Ελλάδα. Τα στοιχεία φτάνουν έως και το 2013 αλλά είναι ενδεικτικά της κατάστασης που επικρατεί και σήμερα στις ΔΕΚΟ που οδεύουν πλέον ως "πακέτα" στην Ελληνική Εταιρία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΠ-το νέο υπερταμείο). 
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με όσα προβλέπει το τεχνικό μνημόνιο (TMU), με νομοθετική διάταξη θα μεταφερθούν στο υπερταμείο ο Όμιλος Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ), η Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ), η Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ) και ο Οργανισμός Σιδηροδρομικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΣΕ). Ακόμη το δρόμο του υπερταμείου θα πάρουν το Ολυμπιακό Αθλητικό Κέντρο Αθηνών και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, ενώ μέχρι το Σεπτέμβριο θα πρέπει να μεταφερθούν οι εταιρείες ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό, Κτηριακές Υποδομές, ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ και Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία.
Η μελέτη της Επιτροπής πάντως καταγράφει την μονοπωλιακή κατάσταση που επικρατεί στις ελληνικές ΔΕΚΟ των δύο αυτών κλάδων αλλά και αναφέρεται στα ευεργετικά οφέλη μίας αύξησης του ανταγωνισμού που "θα παρέχει κίνητρα για τη βελτίωση της διαχείρισης και της αποδοτικότητας".

(capital.gr, των Δ. Καδδά - Δ. Δελεβέγκου)

Αρχειοθήκη ιστολογίου