Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η μεγαλύτερη ενεργειακή κρίση όλων των εποχών η οποία απειλεί τις οικονομίες και τις κοινωνίες των χωρών της Ευρώπης αφού δεν επηρεάζει μόνο το κόστος των ενεργειακών προϊόντων αλλά θέτει υπό αμφισβήτηση την ενεργειακή ασφάλεια και τροφοδοσία. Οι ελληνικοί όμιλοι δίνουν την μάχη για την προετοιμασία της χώρας απέναντι σε εξελίξεις που μπορεί να πάρουν την μορφή χιονοστοιβάδας, διασφαλίζοντας όσες προϋποθέσεις περισσότερες μπορούν για την ενεργειακή επάρκεια.
Υπό τον φόβο πλήρους διακοπής της τροφοδοσίας με ρωσικό φυσικό αέριο, αλλά και λόγω της στενότητας ως προς τη διαθεσιμότητα LNG παγκοσμίως, οι τιμές του καυσίμου έχουν εκτοξευθεί σε δυσθεώρητα ύψη. Την τρελή πορεία του TTF ακολουθούν οι τιμές ηλεκτρισμού. Στο ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας η τιμή για σήμερα 5/7 διαμορφώθηκε στα 323,78 ευρώ/MWh αυξημένη κατά 9% σε σχέση με χθες, ενώ η μέγιστη τιμή βρέθηκε στα 434 ευρώ/MWh η ελάχιστη στα 248 ευρώ/MWh. Η συμμετοχή του φυσικού αερίου στο ενεργειακό μείγμα είναι στο 38,3%, των ΑΠΕ 39%, του λιγνίτη στο 13%, των υδροηλεκτρικών στο 4,9% και 1,7% είναι οι εισαγωγές.
Πέραν της επιστράτευσης των διαθεσίμων λιγνιτικών, η Πτολεμαΐδα 5 ισχύος 660 MW αναμένεται να τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία το Φθινόπωρο. Αποτελεί την πιο σύγχρονη λιγνιτική μονάδα στην Ευρώπη με πολύ χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα 1 τόνο CO2/MWh σε σχέση με 1,6 τόνο CO2/MWh μέση τιμή εκπομπών των υπόλοιπων υφιστάμενων μονάδων.
Έτοιμες οι λιγνιτικές - Για την αιχμή το diesel
Εν τω μεταξύ οι διαθέσιμες λιγνιτικές μονάδες
της ΔΕΗ συνεχίζουν να λειτουργούν με τη σημερινή τους παραγωγική
δυναμικότητα και δεν παρουσιάζουν ελλείψεις. Πληροφορίες αναφέρουν ότι
αυτή τη στιγμή λειτουργούν τα ορυχεία του Νότιου Πεδίου
και της Μαυροπηγής στη Δυτική Μακεδονία και αυτό της Μεγαλόπολης. Η
αύξηση της παραγωγής στα ορυχεία της ΔΕΗ δεν έχει αποτυπωθεί ακόμη στο
μίγμα ηλεκτροπαραγωγής,
Σε ετοιμότητα είναι και οι πέντε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής
που λειτουργούν τώρα με καύσιμο φυσικό αέριο και, σε περίπτωση που
χρειαστεί, θα έχουν τη δυνατότητα εναλλαγής καυσίμου και λειτουργίας με diesel.
Όμως οι μονάδες αυτές έχουν δυνατότητα λειτουργίας μόνο για 240 ώρες το χρόνο η κάθεμια με diesel και ως εκ τούτου θα αξιοποιηθούν για την κάλυψη των αιχμών.
Τα αποθέματα νερού για τη λειτουργία των υδροηλεκτρικών μονάδων είναι ικανοποιητικά.
Εν τω μεταξύ στη Γερμανία, μετά το αίτημα της Uniper,
του μεγαλύτερου εισαγωγέα αερίου της χώρας, για κρατική βοήθεια η
κυβέρνηση εξετάζει σειρά νομοθετικών παρεμβάσεων, που θα της επιτρέπουν
να διασώζει εταιρίες του ενεργειακού τομέα. Φαίνεται ότι αρκετοί
προμηθευτές βρίσκονται στα πρόθυρα της κατάρρευσης, καθώς αντιμετωπίζουν
αυξανόμενα κόστη τα οποία δεν μπορούν να μετακυλήσουν στους πελάτες.
Σύμφωνα
με το Reuters, το γερμανικό δημόσιο μπορεί να αποκτήσει μετοχικό
μερίδιο στη Uniper ως έσχατη λύση για τα κεφάλαια διάσωσης που θα
χρειαστεί η εταιρία. Εξετάζεται μάλιστα αν θα μπορούσε να εφαρμοστεί το
μοντέλο της Lufthansa, η οποία έλαβε έκτακτη κεφαλαιακή
ενίσχυση 9 δισ. ευρώ από την κυβέρνηση κατά την περίοδο της πανδημίας
με το γερμανικό δημόσιο να παίρνει το 20% των μετοχών της χωρίς δικαίωμα ψήφου.
Ένα
άλλο μέτρο που εξετάζεται είναι να επιτραπεί στην κυβέρνηση να επιβάλει
γρήγορα μια ειδική εισφορά στους καταναλωτές ως μέσο για τη δίκαιη
μετακύλιση του αυξανόμενου ενεργειακού κόστους, ανέφεραν οι κυβερνητικές
πηγές στο Reuters.