Παρασκευή, 20 Δεκεμβρίου 2019

Δυναμική είσοδο στο φυσικό αέριο κάνει η ΔΕΗ - Διεκδικεί capacity και στο market test του FSRU της Αλεξανδρούπολης

Γιώργος Φιντικάκης

Στο φυσικό αέριο μπαίνει δυναμικά η ΔΕΗ, που μετά το προ διμήνου λανσάρισμα γκάμας προϊόντων στην λιανική, ετοιμάζεται να διεκδικήσει capacity στην β’ φάση του market test για τον πλωτό σταθμό της Αλεξανδρούπολης. 
Σε ένα πλάνο με καθαρά επιθετικό προσανατολισμό, μετά και την αποτυχία της να εξασφαλίσει slots στη Ρεβυθούσα, η ΔΕΗ προτίθεται σύμφωνα με τις πληροφορίες του “Energypress”, να συμμετάσχει στη δεύτερη φάση του market test για το FSRU, προκειμένου να δεσμεύσει χωρητικότητα, έχοντας διπλή στόχευση.

Αφενός να καλύψει την τροφοδοσία των μονάδων της, αφετέρου να πουλήσει φυσικό αέριο στην χονδρεμπορική, όπως οι άλλοι μεγάλοι παίκτες που δραστηριοποιούνται στο χώρο. Ακριβώς επειδή βλέπει δυναμικά όλο το φάσμα της συγκεκριμένης αγοράς, και τρέφει υψηλές φιλοδοξίες, έχει την ευελιξία εφόσον δεν καταναλώσει το αέριο, να το πουλήσει, εντείνοντας τον ούτως ή άλλως οξυμένο ανταγωνισμό.
Σαν κίνηση, η παραπάνω απόφαση σηματοδοτεί την πρόθεση της διοίκησης να παίξει ρόλο η ΔΕΗ σ’ αυτή την αγορά, που μπορεί να μετεξελιχθεί σε hub αερίου για την τροφοδοσία της ευρύτερης περιοχής της ΝΑ Ευρώπης. Στα βήματα των άλλων μεγάλων παικτών, η επιχείρηση φιλοδοξεί να πάρει θέσεις στο νέο αναβαθμισμένο τοπίο, λόγω της ολοκλήρωσης διεθνών έργων διαμετακόμισης, TAP και ΙGB, αλλά και των προοπτικών που προσφέρουν ο τερματικός της Αλεξανδρούπολης, όπως και η υπόγεια αποθήκη της Ν. Καβάλας.
Τα από εδώ και πέρα βήματα
Τα παραπάνω δεν είναι άσχετα με τα βήματα της ΔΕΗ στην αγορά λιανικής. Τον Οκτώβριο λάνσαρε 8 διαφορετικά πακέτα για οικιακούς και επαγγελματικούς πελάτες, προσφέροντας έκπτωση 15% για όσους μπουν στα οικιακά της προγράμματα μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2020. Στα επαγγελματικά προγράμματα, η αντίστοιχη έκπτωση είναι 10%.
Σκοπός της, να αντισταθμίσει τις απώλειες που ήδη καταγράφει στην προμήθεια ρεύματος, και “όπλο” της ότι διαθέτει το μεγαλύτερο πελατολόγιο στο ρεύμα, με περίπου 7 εκατομμύρια παροχές.  
Το πρώτο επομένως βήμα της ΔΕΗ έγινε προ δύο μηνών. Το δεύτερο, έλαβε χώρα στα τέλη Νοεμβρίου - αρχές Δεκεμβρίου, όταν χωρίς επιτυχία, επιχείρησε να εξασφαλίσει slots για τη Ρεβυθούσα. Τελικά, η ΔΕΗ, όπως και η Motor Oil, που είχαν φέρει φορτία πέρυσι, έμειναν εκτός terminal, καθώς δεν εξασφάλισαν ούτε ένα slot, εξέλιξη που πυροδότησε έντονη δυσφορία
Τώρα λαμβάνει χώρα το τρίτο βήμα, με την απόφαση να διεκδικήσει capacity στο FSRU, και το επόμενο θα γίνει γνωστό όταν η ΔΕΗ ανακοινώσει την νέα εμπορική της πολιτική, η οποία θα περιλαμβάνει και καινούργια "πακέτα" ή μετεξέλιξη των υφιστάμενων γύρω από το φυσικό αέριο.
Στο μέλλον, ενδεχομένως να υπάρξει και ένα πέμπτο βήμα, αυτό γύρω από τις επενδύσεις σε μονάδες φυσικού αερίου. Ερωτηθείς σχετικά, κατά την προ ημερών παρουσίαση του νέου Business Plan της επιχείρησης, ο Γ.Στάσσης ξεκαθάρισε ότι προς το παρόν αυτός ο τομέας δεν ενδιαφέρει την εταιρεία. “Δεν έχουμε σχεδιάσει να επενδύσουμε γιατί δεν έχει ξεκαθαρίσει το ρυθμιστικό πλαίσιο σε ολόκληρη την Ευρώπη για το αν θα υπάρξουν Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ)”, ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ωστόσο ότι αν μελλοντικά υπάρξει κάποια θετική εξέλιξη, τότε το ζήτημα θα επανεξεταστεί.
Εκκίνηση για το market test
Στο μέτωπο του FSRU, έπειτα από το προ ημερών “πράσινο φως” της ΡΑΕ προς την Gastrade, οι ενδιαφερόμενοι, καλούνται να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές, προκειμένου να “κλειδώσουν” δυναμικότητα στο ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης, διαδικασία που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου
Σημειωτέον ότι η απόφαση της ΡΑΕ μιλά για δύο στάδια : Ενα για την υποβολή μη δεσμευτικών προσφορών, και ένα  για την δέσμευση δυναμικότητας.
Σημειώνεται ότι η πρώτη φάση του market test για το FSRU της Αλεξανδρούπολης είχε ολοκληρωθεί στις 31 Δεκεμβρίου 2018. Σε εκείνη την φάση, είχαν φτάσει τις 24 εταιρείες που υπέβαλαν εκδήλωση ενδιαφέροντος για συνολική δέσμευση έως και 12,2 δισ. κυβικά μέτρα / έτος δυναμικότητας επαναεριοποίησης στον πλωτό σταθμό και παράδοσης στο Ελληνικό Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.
Η τότε εκδήλωση ενδιαφέροντος είχε υπερκαλύψει την τεχνική δυναμικότητα επαναεριοποίησης 5,5 δισ. κ.μ./έτος του έργου.




Αρχειοθήκη ιστολογίου