Τρίτη 17 Μαΐου 2016

Η Ροδόπη συνδέει τα ηλεκτρικά δίκτυα Ελλάδας Βουλγαρίας


Σε εκδήλωση στην Κομοτηνή παρουσιάζεται η σκοπιμότητα και ο σχεδιασμός του
τμήματος επί του ελληνικού εδάφους, του έργου κοινού ενδιαφέροντος "Νέα γραμμή μεταφοράς 400KV Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Νέας Σάντας-Maritsa East 1,  στη Βουλγαρία.
Την ερχόμενη Τρίτη 17 Μαΐου, στις 6:00 μμ στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Ροδόπης ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε. (ΑΔΜΗΕ) διοργανώνει την ενημερωτική εκδήλωση. Σκοπός της εκδήλωσης είναι η παρουσίαση του έργου κοινού ενδιαφέροντος που αφορά στη δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας, καθώς η συζήτηση του σχεδιασμού του με όλους τους φορείς που εμπλέκονται στην αδειοδοτική διαδικασία του  έργου αλλά και το ευρύτερο κοινό. 
Ο κανονισμός της ΕΕ καθορίζει τις κατευθυντήριες γραμμές για την έγκαιρη ανάπτυξη και διαλειτουργικότητα των διαδρόμων και ζωνών προτεραιότητας των διευρωπαϊκών ενεργειακών υποδομών, δηλαδή υποδομών που συνδέουν την..
Ένωση και μία ή περισσότερες τρίτες χώρες και αφορούν ηλεκτρική ενέργεια, φυσικό αέριο, πετρέλαιο και το διοξείδιο του άνθρακα.
Στο πλαίσιο αυτό το έργα κοινού ενδιαφέροντος αφορούν συντονισμένη προσπάθεια σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τη σταδιακή ισχυροποίηση των ευρωπαϊκών δικτύων και ιδιαίτερα των διασυνδέσεων στην κατεύθυνση υλοποίησης των στόχων της ενεργειακής πολιτικής για το 2020 και το 2050.  Έργα που μπορεί να χαρακτηριστούν ως έργα κοινού ενδιαφέροντος, είναι κυρίως διασυνδέσεις ή εσωτερικά έργα που αυξάνουν την ικανότητα μεταφοράς των διασυνδέσεων.
Τα υποψήφια έργα για να ενταχθούν στον σχετικό κατάλογο αξιολογούνται σε πρώτο επίπεδο από περιφερειακές ομάδες που έχουν συσταθεί, με βάση τον παραπάνω κανονισμό και αποτελούνται από εκπροσώπους των κρατών μελών, των εθνικών ρυθμιστικών αρχών, των διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς κ.ά. Σε επόμενο στάδιο, τα σχέδια των περιφερειακών καταλόγων εγκρίνονται από αντιπροσώπους της Επιτροπής και των αντίστοιχων κρατών μελών μετά από σχετική διαβούλευση με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη. 
ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 
Το έργο της 2ης ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας, αφορά την κατασκευή μίας νέας γραμμής μεταφοράς 400KV απλού κυκλώματος, μήκους 130 χλμ περίπου, με θερμικό όριο 2000MVA που θα συνδέει το ΚΥΤ Νέας Σάντας στη Ροδόπη και τον υποσταθμό Maritsa East 1 στη Βουλγαρία. Το μήκος της γραμμής επί του ελληνικού εδάφους είναι περί τα 29 χλμ. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης είναι περίπου 10 εκατ. ευρώ για το ελληνικό τμήμα της γραμμής το οποίο θα κατασκευαστεί στο νομό Ροδόπης. Το προσδοκώμενο έτος ολοκλήρωσης του είναι το 2021. 
Με τη λειτουργία της νέας γραμμής, θα αυξηθεί κατά 600 μεγαβάτ (διπλασιαστεί) η μεταφορική ικανότητα της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών, ενώ θα απορροφάται μεγαλύτερο ποσοστό ενέργειας από τα αιολικά πάρκα που λειτουργούν και στις δύο πλευρές των συνόρων. Επιπλέον, σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, θα έχει σημαντική θετική επίπτωση στην ασφαλή λειτουργία των διασυνδέσεων μεταξύ του Ευρωπαϊκού και του Τουρκικού Συστήματος μεταφοράς.
Να σημειωθεί ότι το τουρκικό ηλεκτρικό σύστημα έχει ενταχθεί πλέον στο ευρωπαϊκό και συνδέεται τόσο με το ελληνικό όσο και με το βουλγαρικό, ενώ πραγματοποιούνται μονίμως συναλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ των τριών χωρών, με τη Βουλγαρία να είναι κυρίως εξαγωγική προς Ελλάδα και Τουρκία. Εκτιμάται επίσης ότι η λειτουργία της γραμμής θα αυξήσει σημαντικά το διασυνοριακό εμπόριο ηλεκτρικής ενέργειας, με όσα θετικά και αρνητικά συνεπάγεται η εξέλιξη αυτή για την εγχώρια κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ένας από τους λόγους που εντάχθηκε στα έργα κοινού ενδιαφέροντος είναι η συμβολή του στη μείωση του κόστους παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας για την περιοχή ΝΑ Ευρώπης, καθώς όπως είναι γνωστό σε χώρες όπως η Βουλγαρία και η Ρουμανία, οι τιμές είναι πολύ χαμηλότερες από ό,τι στην Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη από το 2002 είχε μελετηθεί από κοινού με τη βουλγαρική πλευρά η κατασκευή διασύνδεσης 400 KV από το ΚΥΤ Φιλίππων προς τον υποσταθμό Maritsa στη Βουλγαρία. Στο μεσοδιάστημα ωστόσο, η ελληνική πλευρά υλοποίησε τη νέα γραμμή μεταφοράς ΚΥΤ Φιλίππων - Ν. Σάντα - Τουρκία και μάλιστα με σχεδιασμό τέτοιο (δύο κυκλώματα) ώστε η γραμμή αυτή να αξιοποιηθεί τόσο για τη σύνδεση με την Τουρκία, όσο και για νέα γραμμή με τη Βουλγαρία.
Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, η νέα διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας θα αυξήσει την ικανότητα μεταφοράς μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, ενισχύοντας τον διάδρομο Βορρά-Νότου και κατά αυτόν τον τρόπο θα συνεισφέρει στην ανάπτυξη της ενιαίας αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ε.Ε. Επιπλέον η νέα διασύνδεση θα συμβάλει στην ενίσχυση του Ευρωπαϊκού δικτύου 400 KV στα ανατολικά, και ως εκ τούτου στη μελλοντική ολοκλήρωση της ευρωπαϊκής και της τουρκικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Τέλος, η ενίσχυση του δικτύου 400kV στα ανατολικά σύνορα Ελλάδας και Βουλγαρίας θα συνεισφέρει στην ασφαλή διείσδυση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (κυρίως αιολικών σταθμών) στις περιοχές αυτές για τις οποίες υπάρχει σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον.

(xronos.gr)

Αρχειοθήκη ιστολογίου