Δευτέρα 27 Απριλίου 2015

Ανεβαίνοντας στις κολώνες της ΔΕΗ!


Οι εναερίτες της Ρόδου μιλούν στη «Ροδιακή» για ένα από τα πιο επικίνδυνα σύγχρονα επαγγέλματα


Ανεβαίνοντας στις κολώνες της ΔΕΗ!

Φορώντας ειδικά πέδιλα και παρά το κράνος, τα γάντια κ.λπ πολλοί είναι οι θάνατοι που σημειώνονται από ατυχήματα κάθε χρόνο! Επτά έως δέκα θάνατοι το χρόνο είναι ο απολογισμός πέραν των τραυματισμών! Επειδή αυτοί είναι οι ήρωες της καθημερινότητας σ΄ ένα μεροκάματο τρόμου,  συνάντησα τη βάρδια ενός απογεύματος στο Σταθμό του Αγίου Νικολάου.

Ήταν εκεί οι εναερίτες Μανόλης Πηλείδης, Γιώργος Κατσιμπράκης και ο Ηλίας Μπούκλας που δεν ανεβαίνει πια στις κολώνες, αλλά έχει τη βάρδια του συντονισμού που μερικές φορές γίνεται επίσης επικίνδυνη…

Ποιά είναι η δουλειά ενός  Εναερίτη;
Είναι η κατασκευή υπόγειων και εναέριων δικτύων, η συντήρησή τους, η αποκατάσταση βλαβών, η επίβλεψη του εργολάβου και η διαχείριση του δικτύου διανομής.



Ποιό είναι το πιο δύσκολο απ΄ όλα;
Οι εργασίες σε υπό τάση δίκτυα δηλαδή σε δίκτυα ηλεκτροφόρα στα οποία επεμβαίνεις χωρίς να διακόπτεις το ρεύμα. Αυτό συμβαίνει σε περιπτώσεις βλαβών και σε χειρισμούς διαχείρισης των δικτύων, και είναι από τις πιο επικίνδυνες εργασίες που μπορεί να κάνει κάποιος γιατί πρέπει να γίνει διακοπή του ρεύματος το οποίο είναι στα 15.000 Volt. Ο εναερίτης θα πρέπει να δοκιμάσει να δει αν έχει κόψει το ρεύμα, μετά τη δοκιμή να γειώσει το δίκτυο και αφού το κομμάτι που έχει κόψει είναι «εξασφαλισμένο» τότε να επέμβει το συνεργείο για να γίνει η εργασία που πρέπει να γίνει. Σε άλλη περίπτωση μπορεί να κάνει την αποκατάσταση της βλάβης υπό τάση, χωρίς να κόψει το ρεύμα στα 220 με 380 volt.

Τι συμβαίνει όταν κόβεται το ρεύμα, ποιες είναι οι πρώτες σας ενέργειες;
Γίνεται πανικός! Αν είσαι από μια μεριά να δεις τι γίνεται εδώ... Επειδή πολλές φορές λένε “κατεβάσανε τα τηλέφωνα... “... Το να κοπεί το ρεύμα αφορά εκατοντάδες καταναλωτές, μερικές φορές και χιλιάδες. Τα τηλέφωνα παίρνουν φωτιά. Ο  εργαζόμενος βάρδιας στην υπηρεσία είναι ένας και απαντά ταυτόχρονα σε δύο τηλέφωνα για να ενημερώνει τους πολίτες, ενώ την ίδια στιγμή επικοινωνεί με τον υποσταθμό Ροδινιού, εφόσον χρειαστεί ή τον Σταθμό Παραγωγής, εφόσον χρειάζεται και ταυτόχρονα μιλάει στον ασύρματο με τα συνεργεία του που βρίσκονται έξω για την αποκατάσταση της βλάβης. Σε φυσιολογικές συνθήκες ο υπεύθυνος βάρδιας είναι ένας από τις τέσσερις το απόγευμα έως τις δώδεκα τα μεσάνυχτα και το συνεργείο που βρίσκεται έξω τις ίδιες ώρες αποτελείται από δύο τεχνικούς.




Ποια είναι η ακτίνα δράσης του κάθε συνεργείου;
Η βάρδια βλαβών στον Άγιο Νικόλαο καλύπτει την πόλη της Ρόδου έως τα Κολύμπια ενώ η άλλη βάρδια από τη δυτική πλευρά καλύπτει μέχρι τα Καλαβάρδα. Τις ίδιες ώρες, ταυτόχρονα δηλαδή υπάρχει ένας συνάδελφος επιφυλακή στον Αρχάγγελο, ο οποίος καλύπτει ακτίνα από Αρχάγγελο έως Πρασονήσι και ένας συνάδελφος στη δυτική πλευρά που καλύπτει από τα Καλαβάρδα μέχρι και τη Μονόλιθο.

Σε μια φυσιολογική μέρα πόσες βλάβες μπορεί να σημειωθούν;
Για παράδειγμα κατά τη χθεσινή μέρα είχαμε οκτώ βλάβες σε διάφορα σημεία ευθύνης της βάρδιας βλαβών. Μπορεί όμως να έχουμε και είκοσι βλάβες. Η χειρότερη περίπτωση είναι να συμβεί βλάβη σε ώρα ποδοσφαιρικού αγώνα. Τότε ακούμε τα πανιά που μας τυλίγανε. Μια φορά γινόταν κόλαση από βλάβες και τα τηλέφωνα έδειχναν απασχολημένα. Ήρθε στο γραφείο κάποιος εξοργισμένος να διαμαρτυρηθεί. Όταν είδε να μιλώ σε δύο τηλέφωνα στους πολίτες και στο ασύρματο να μιλώ με το συνεργείο για να δώσω τις σωστές κατευθύνσεις ώστε να εντοπιστεί η βλάβη, κατάλαβε τι τραβάμε εδώ.

Συνήθως γιατί σημειώνονται οι βλάβες;
Πέραν της αυξημένης κατανάλωσης, οφείλονται στην κακοκαιρία, αλλά και στον ανθρώπινο παράγοντα δηλαδή σε τροχαία ατυχήματα και σε εργασίες που γίνονται στα σπίτια και μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα σε καλώδια της ΔΕΗ. Στην αλλαγή του χρόνου οι άνθρωποι πυροβολούν και χτυπούν τα καλώδια! Επίσης οι σερπαντίνες που βγαίνουν από τα πιστολάκια είναι αλουμίνια που όταν έρθουν σε επαφή με τα ηλεκτροφόρα καλώδια δημιουργούνται βλάβες.



Θυμάστε συγκεκριμένα περιστατικά;
Φεύγαμε από τη βάρδια του Πάσχα, Μεγάλο Σάββατο και την ώρα της Ανάστασης κάποιος στη Σορωνή πυροβολούσε τα καλώδια για την Ανάσταση του Κυρίου, κι εμείς κάναμε Ανάσταση πάνω στις κολώνες. Άλλες φορές κάναμε αλλαγή του χρόνου πάνω στις κολώνες! Να είναι αλλαγή του χρόνου, να είσαι πάνω στην Κολώνα για αλλαγή μετασχηματιστή που κάηκε και να σε βρίζουν από κάτω οι υπόλοιποι για τα ρεβεγιόν που καθυστερούν.

Τι μπορεί να προκαλέσει ένα Black Out;
Στα νησιά μπορεί να προκληθεί από φυσικά φαινόμενα όπως είναι ένας μεγάλος κεραυνός που θα πέσει πάνω σε ηλεκτρικά στοιχεία στο εργοστάσιο. Άλλοι λόγοι είναι η υπερκατανάλωση με βάση τις δυνατότητες που έχει το εργοστάσιο σε περιόδους μεγάλης αιχμής ή ψύχους ή καύσωνα.

Το μεγαλύτερο Black Out των τελευταίων χρόνων πόση ώρα κράτησε;
Ήταν πριν από πέντε με έξη χρόνια καλοκαίρι, από ζημιά στον υποσταθμό του Ροδινιού. Η πόλη της Ρόδου έμεινε χωρίς ρεύμα από νωρίς το απόγευμα έως αργά το βράδυ. Ενεργοποιήθηκε όλος ο μηχανισμός.

Ποιος είναι ο συχνότερος λόγος για τον οποίο ανεβαίνετε πάνω στην κολώνα;
Για να αλλάξουμε τις ασφάλειες. Πρέπει πρώτα να εντοπίσουμε τη βλάβη περπατώντας το δίκτυο και τότε μόνο να επέμβουμε, κι αυτό εφόσον μας επιτρέπεται εκείνη την ώρα να το κάνουμε. Αυτό που έχει σημασία είναι να έχουμε πάει στο σωστό σημείο ώστε να κόψουμε τη γραμμή. Ένα μικρό λάθος να γίνει μπορεί να σκοτωθεί άνθρωπος γιατί το ρεύμα δεν το βλέπουμε. Δεν είναι φωτιά, ούτε νερό. Το ρεύμα το νιώθεις κι όταν το νιώσεις είναι αργά.

Επίσης όταν μας καλέσει η Πυροσβεστική αφήνουμε τα πάντα και πηγαίνουμε για να κόψουμε τη γραμμή. Προχθές που είχε μπάσκετ ένας κύριος πήρε και είπε ότι του κόψαμε το ρεύμα την ώρα του τελικού σκορ και πήρε το γιό του για να το μάθει. Αυτός ο κύριος τελικά είχε πρόβλημα δικό του αφού άναψε ταυτόχρονα ηλεκτρική κουζίνα και θερμοσίφωνο ενώ είχε μονοφασικό ρεύμα.



Έχετε χάσει συναδέλφους σας στην περιοχή; Κάνετε ένα από τα πιο επικίνδυνα επαγγέλματα!
Επειδή συνδράμουμε και σε άλλα περιστατικά όπου για παράδειγμα δεν υπάρχει η δυνατότητα παρέμβασης της Πυροσβεστικής, πριν από 8 χρόνια έπεσε νεκρός ο συνάδελφός μας Παντελής Χατζήπαππας στη Σύμη. Είχε πάει να απομακρύνει μεγάλο κλάδο που έσπασε από δέντρο σε αυλή σχολείου και παρασύρθηκε από το βάρος του κλάδου, πέφτοντας στο κενό.

Κι εσείς όμως συνδράμετε συχνά σε περιστατικά εκτάκτου ανάγκης, τι θυμάστε απ΄ αυτά;
Πριν μερικά χρόνια ήμασταν έξω σε βλάβη μεταξύ Καλυθιών και Αφάντου όταν χάθηκε στο ποτάμι- από το πολύ νερό που έπεφτε- αυτοκίνητο με φαντάρους. Το αυτοκίνητο παρασύρθηκε, δεν μπορούσαν να το βρουν και κάλεσαν εμάς γιατί το δικό μας έχει ισχυρό προβολέα. Εντοπίσαμε το αυτοκίνητο και αντικρίσαμε μέσα σοκαρισμένοι τον ένα από τους τρεις φαντάρους να έχει σφηνωθεί στα πίσω καθίσματα. Επίσης στις μεγάλες φωτιές μετέχουμε με δικό μας όχημα.

Τα ένσημά σας είναι βαρέα και ανθυγιεινά;
Όχι, δεν εμπίπτουμε σ΄ αυτή την κατηγορία!

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή η Υπηρεσία της Ρόδου η ΔΕΔΔΗΕ κι εσείς οι ίδιοι, ποιο είναι;
Το προσωπικό για το δίκτυο της Ρόδου είναι λίγο και ο μέσος όρος ηλικίας υπερβαίνει τα 47 χρόνια κάτι που δεν πρέπει να συμβαίνει με τη δουλειά που καλείται να κάνει ο εναερίτης. Πενήντα δύο ετών ο Μανόλης είναι πάνω στην κολώνα!









http://www.rodiaki.gr/article/308683/anebainontas-stis-kolwnes-ths-deh





 

Αρχειοθήκη ιστολογίου