Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου 2015

Αλλάζουν όλα στο μοντέλο στήριξης των ΑΠΕ μέχρι το τέλος του χρόνου – Νέες κατευθύνσεις για φωτοβολταϊκά και αιολικά

Να οριστούν ταρίφες για νέα μικρά φωτοβολταϊκά (μέχρι 500 KW) που να δίνουν μια λογική απόδοση, ικανή να ξαναθέσει σε κίνηση την αγορά, χωρίς όμως να δημιουργεί τον κίνδυνο «υπερθέρμανσης». Να επιλεγεί ένα σύστημα feed-in-premium για τα αιολικά και τα μεγάλα φωτοβολταϊκά, που να ταιριάζει στα σημερινά δεδομένα της ελληνικής οικονομίας και να οδηγεί σε ένα εύλογο ρίσκο για τους επενδυτές. Να δημιουργηθεί ένα σύστημα στήριξης που να είναι συμβατό με τις κατευθυντήριες γραμμές της Ε.Ε., αλλά να μην..
αλλάζει ριζικά τα επενδυτικά δεδομένα για τα θεωρούμενα ως έργα ώριμα προς κατασκευή.
Αυτές είναι, μεταξύ άλλων, οι κατευθύνσεις πάνω στις οποίες έχουν επεξεργαστεί σενάρια τα στελέχη που δουλεύουν για τη δημιουργία του νέου συστήματος στήριξης των ΑΠΕ. Η Ομάδα Εργασίας που δημιουργήθηκε επίσημα χθες από το ΥΠΕΝ (Διαβάστε εδώ περισσότερα), στην πραγματικότητα λειτουργεί συνεχώς τους τελευταίους μήνες, ωστόσο τώρα θα πρέπει να λειτουργήσει με φρενήρεις ρυθμούς, καθώς έχουμε ξεπεράσει κατά πολύ τα συμφωνημένα χρονοδιαγράμματα.
Με το τρίτο μνημόνιο η κυβέρνηση ανέλαβε την υποχρέωση να ψηφίσει μέχρι τέλος του χρόνου (και να εφαρμοστεί από το 2016), ένα καινούργιο σχέδιο ενίσχυσης των ΑΠΕ που να είναι συμβατό με τις κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του περιβάλλοντος και της ενέργειας που εξέδωσε τον Ιούνιο του 2014 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η προθεσμία αυτή μάλιστα προέκυψε μετά από ολιγόμηνη παράταση, αφού με το προηγούμενο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα θα έπρεπε να έχουμε έτοιμο το νέο σχέδιο από τον Ιούλιο του 2015.
Μιλάμε στην πραγματικότητα για τον τρόπο και το ύψος της αμοιβής που θα λαμβάνουν οι παραγωγοί «πράσινου» ρεύματος από αιολικά, φωτοβολταϊκά, υδροηλεκτρικά, βιομάζα κ.λπ. για το ρεύμα που θα διοχετεύουν στο σύστημα.
Ωστόσο, η όλη διαδικασία έχει καθυστερήσει σημαντικά και είναι φυσικά αδύνατον να έχει ψηφιστεί νέο σχέδιο μέχρι το τέλος του χρόνου. «Το ζητούμενο πλέον είναι να έχουμε, εντός των προθεσμιών, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ακόμα και αν δεν έχουμε προλάβει να το νομοθετήσουμε. Θα έχουμε έτσι τη δυνατότητα να πάρουμε μια μικρή παράταση και να σωθεί το σύστημα» δηλώνει παράγοντας που έχει γνώση των διαδικασιών. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει μέσα στο επόμενο 10ήμερο να υπάρχει ένα «παρουσιάσιμο» σχέδιο, το οποίο να τεθεί με επίσημο τρόπο σε διαβούλευση και στη συνέχεια να κοινοποιηθεί, πριν από το τέλος του χρόνου, στις κοινοτικές αρχές.
Βασικές κατευθύνσεις του νέου σχεδίου
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, το νέο σχέδιο, πέραν του να καθορίζει νέα feed-in-tariffs για τα καινούργια «μικρά» φωτοβολταϊκά, κατατείνει σε ένα συνδυασμό του συστήματος feed-in-premium (προσαύξηση επί της αγοραίας τιμής) και των διαγωνισμών για την προμήθεια πράσινου ρεύματος.
Ο σχεδιασμός των τεχνοκρατών που έχουν δουλέψει το σύστημα δεν μπορεί να ολοκληρωθεί, πάντως, εάν δεν υπάρξουν από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου κάποιες βασικές κατευθύνσεις σχετικά με τις παραδοχές που πρέπει να χρησιμοποιηθούν σχετικά με τους στόχους και τα χρονοδιαγράμματα για κάθε τεχνολογία ΑΠΕ. Θα παραμείνει ο στόχος του 40% για τις ΑΠΕ το 2020; Θα αλλάξει η εσωτερική κατανομή του στόχου για τα φωτοβολταϊκά, τα αιολικά κ.λπ.;
Τα ερωτήματα αυτά πρέπει να απαντηθούν ώστε να υπάρξουν τα αντίστοιχα σενάρια και να προκύψουν οι κατάλληλες αποφάσεις. Πρέπει να σημειωθεί ότι, με βάση την προεργασία που έχει υπάρξει, πρώτη προτεραιότητα αποτελεί η θέσπιση του feed-in-premium για φωτοβολταϊκά πάνω από 500 KW και αιολικά πάνω από 3 MW. Στην Ευρώπη συναντώνται διάφορες μορφές premium (σταθερό, κυμαινόμενο, συνδυαζόμενο με τη χονδρική αγορά κ.λπ.).
Διάφορες και διαφορετικές είναι επίσης οι μορφές που παίρνουν στην Ευρώπη οι διαγωνισμοί, ακόμα και σε πειραματικό στάδιο, γεγονός που αποτελεί αντικείμενο μελέτης και εδώ, αφού όπως προαναφέρθηκε, από 1-1-2017 για έργα ισχύος άνω του 1 MW (για αιολικά το όριο είναι πάνω από 6 MW)  oι ενισχύσεις θα χορηγούνται μέσω διαγωνισμών.
Τι προβλέπουν οι κατευθυντήριες γραμμές
Οι μέθοδοι που έχουν δουλέψει, ως σενάρια, οι τεχνοκράτες του ΥΠΕΝ είναι απολύτως συμβατές με τις κατευθυντήριες γραμμές της Ε.Ε. οι οποίες, σε αδρές γραμμές προβλέπουν τα εξής:
·         Για έργα ισχύος μέχρι 500 kW ή έργα επίδειξης εκτός της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από αιολική ενέργεια για την οποία ισχύει όριο εγκατεστημένης δυναμικότητας ηλεκτροπαραγωγής 3 MW ή 3 μονάδων παραγωγής, μπορεί να εφαρμόζεται ο υποστηρικτικός μηχανισμός των εγγυημένων σταθερών τιμών (feed-in-tariffs).
·         Από 1-1-2016 και για έργα ισχύος 500 kW έως 1 MW, ή έργα επίδειξης εκτός της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από αιολική ενέργεια για την οποία ισχύει όριο εγκατεστημένης δυναμικότητας ηλεκτροπαραγωγής από 3 έως 6 MW ή 6 μονάδων παραγωγής, οι ενισχύσεις χορηγούνται ως προσαύξηση, επιπλέον της αγοραίας τιμής με την οποία οι παραγωγοί πωλούν την ηλεκτρική ενέργεια απευθείας στην αγορά, ισχύει δηλαδή ο υποστηρικτικός μηχανισμός των εγγυημένων διαφορικών τιμών (feed-in-premium).
·         Από 1-1-2017 και για έργα ισχύος άνω του 1 MW, εκτός της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από αιολική ενέργεια για την οποία ισχύει όριο εγκατεστημένης δυναμικότητας ηλεκτροπαραγωγής άνω των 6 MW ή 6 μονάδων παραγωγής, oι ενισχύσεις θα χορηγούνται στο πλαίσιο μιας ανταγωνιστικής διαδικασίας. Κατά το μεταβατικό στάδιο που καλύπτει την περίοδο 2015-2016, ενισχύσεις για τουλάχιστον 5% της σχεδιαζόμενης νέας δυναμικότητας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές θα πρέπει να χορηγούνται στο πλαίσιο μιας ανταγωνιστικής διαδικασίας.
Θα βρεθούμε στον αέρα
Πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι, εάν δεν πάρουμε παράταση, η αγορά κινδυνεύει να βρεθεί χωρίς εγκεκριμένο σχέδιο ενίσχυσης των ΑΠΕ από την αρχή του 2016, με ότι αυτό συνεπάγεται ακόμα και  την ίδια τη νομιμότητα επιβολής του ΕΤΜΕΑΡ στους λογαριασμούς ρεύματος (για τα καινούργια έργα), δηλαδή του βασικού πόρου μέσω του οποίου πληρώνονται σήμερα τις αυξημένες «ταρίφες» οι παραγωγοί ηλεκτρικού ρεύματος από Ανανεώσιμες Πηγές.
Η ανησυχία εδράζεται στο γεγονός ότι το σημερινό καθεστώς που έχει προκύψει μετά το new deal, δεν έχει λάβει ποτέ την επίσημη έγκριση από την Κομισιόν, παρότι έχει υποβληθεί από τις 31 Δεκεμβρίου του 2014. Στην περίπτωση όμως που δεν υπάρχει εγκεκριμένο σχέδιο από την αρχή του 2016 οι υφιστάμενες ενισχύσεις στις ΑΠΕ (πρακτικά οι σταθερές ταρίφες με τις οποίες πληρώνονται οι παραγωγοί ΑΠΕ) μπορούν να θεωρηθούν παράνομες κρατικές ενισχύσεις.
Για την εκπόνηση του νέου μοντέλου που θα αντικαταστήσει το σημερινό πλαίσιο, το οποίο όπως είπαμε στηρίζεται στις σταθερές ταρίφες (feed-in-tariffs), δουλεύουν ταυτόχρονα τα αρμόδια στελέχη του ΥΠΕΝ, η ΡΑΕ, το ΚΑΠΕ και η γερμανική συμβουλευτική GIZ ως εμπειρογνώμονας.
Τα μέλη της ομάδας εργασίας που όρισε χθες, επισήμως, το ΥΠΕΝ είναι τα εξής:
1. Μιχάλης Βερροιόπουλος Γενικός Γραµµατέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, ως Πρόεδρος, µε αναπληρωτές τους α) Αλίκη Σκλήρη Γεν ∆/ντρια Ενέργειας και β) Γρηγόριο Οικονοµίδη Ειδικό Συνεργάτη Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
2. Αικατερίνη Παπαδογιάννη ∆/ντρια ΑΠΕ & Ηλετρικής Ενέργειας, ως µέλος, µε αναπληρωτή την Γεωργία Γαβρίδου Προϊσταµένη Τµήµατος Αδειοδοτήσεων και Ενηµέρωσης Επενδυτών.
3. ∆ηµήτριος Αλεξόπουλος Προϊστάµενος Τµήµατος Σχεδιασµού και Εποπτείας ΑΠΕ ως µέλος, µε αναπληρωτή τον Πέτρο Καρατζιά εισηγητή στο Τµήµα Σχεδιασµού και Εποπτείας ΑΠΕ.
4. Σοφία Πολιτοπούλου, εκπρόσωπος της ∆ιαχειριστής Ελληνικού ∆ικτύου ∆ιανοµής Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε., ως µέλος.
5. Αναστάσιος Γκαρής, εκπρόσωπος της Λειτουργός Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε., ως µέλος, µε αναπληρωτή τον Μιχαήλ Φιλίππου.
6. Ιωάννης Καµπούρης, εκπρόσωπος της Ανεξάρτητος ∆ιαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε., ως µέλος, µε αναπληρωτή τον Νικόλαο Ζούρο.
7. Βασίλης Κίλιας, εκπρόσωπος του Κέντρου Ανανεώσιµων Πηγών και Εξοικονόµησης Ενέργειας, ως µέλος, µε αναπληρωτή τον Χρήστο Τουρκολιά.
8. Ανθή Ζαµπέλη, εκπρόσωπος της Ρυθµιστικής Αρχής Ενέργειας, ως µέλος, µε αναπληρωτές τους Γεωργία Γληνού και ∆ιονύσιο Παπαχρήστου.
Έργο της Οµάδας Εργασίας είναι:
α) Η αξιολόγηση διαφόρων εναλλακτικών για το σχεδιασµό του µηχανισµού εγγυηµένων διαφορικών τιµών (Feed-In-Premium, FIP).
β) Η υποβολή εισήγησης για τα στοιχεία και τον τρόπο υπολογισµού των FIP στη χώρα.
γ) Η υποβολή εισήγησης για τις κατηγορίες των έργων ΑΠΕ που θα συνεχίσουν να δέχονται εγγυηµένη τιµή (Feed-In-Tariff, FIT).
δ) Η αξιολόγηση χρηµατοδοτικών εργαλείων επενδυτικών ενισχύσεων έργων ΑΠΕ. ε) Η κατάρτιση αρχικών κειµένων (νοµοθετικών αλλά και κανονιστικών) για το νέο πλαίσιο στήριξης των µονάδων ΑΠΕ και την αντίστοιχη επικαιροποίηση των κωδίκων ηλεκτρικής ενέργειας και δικτύων.
στ) Σύνταξη έκθεσης αξιολόγησης προτεινόμενου σχήματος για την κοινοποίηση του μηχανισμού στη Γ. Δ. Ανταγωνισμού της Ε.Ε.
ζ) Εισαγωγή πιλοτικών δημοπρασιών για την ενίσχυση μέρους της σχεδιαζόμενης νέας δυναμικότητας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ στη βάση της περίπτωσης (126) της παραγράφου 3.3.2.1 των κατευθυντήριων γραµµών για τις κρατικές ενισχύσεις στους τοµείς του περιβάλλοντος και της ενέργειας (2014-2020).

 http://energypress.gr/news/allazoyn-ola-sto-montelo-stirixis-ton-ape-mehri-telos-toy-hronoy-nees-kateythynseis-gia

Αρχειοθήκη ιστολογίου