Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2019

Το επόμενο (μεγάλο) βήμα της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ - Σε πρώτο πλάνο κατασκευές και ενέργεια

Τον ευρύτερο σχεδιασμό του για τον μέλλον ξεδιπλώνει ο όμιλος της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ μετά και την επιτυχή έκδοση του νέου πράσινου ομολόγου της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στην διαδικασία που ολοκληρώθηκε χθες, αντλώντας 150 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ένα επιχειρηματικό πλάνο που καλύπτει τους παραδοσιακούς τομείς των κατασκευών και της ενέργειας, αλλά με δυναμικό προφίλ και στόχους σε νέες business οι οποίες περιλαμβάνουν τη συμμετοχή σε Integrated Casino Resorts, αλλά και σε αεροδρόμια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Αναδεικνύοντας έτσι και τη διεθνή του διάσταση.

Ίσως η “είδηση” της υπερκάλυψης της ομολογιακής έκδοσης, να καλύπτει ακριβώς όλο το επιχειρηματικό αυτό φάσμα. Η έκδοση προσφέρει στον όμιλο κεφάλαια, με πολύ χαμηλότερο κόστος, τα οποία θα αξιοποιηθούν σε έναν από τους τομείς πρωτοπορίας του ομίλου: τις ΑΠΕ. Και ειδικότερα τις επενδύσεις της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή σε αιολικά πάρκα στην Ελλάδα και τις ΗΠΑ. Συγκεκριμένα, θα χρηματοδοτηθεί η κατασκευή 14 αιολικών πάρκων στην Ελλάδα και μέρος του κόστους εξαγοράς του νέου αιολικού πάρκου στο Τέξας, των ΗΠΑ. Παράλληλα ένα μέρος των κεφαλαίων της έκδοσης θα χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη του προηγούμενου “πράσινου ομολόγου” που είχε εκδώσει η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και το οποίο ο όμιλος αποπλήρωσε πρόωρα τον περασμένο Ιούλιο.
Τη στιγμή που οι επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας παραμένουν στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων του ομίλου, στο πλαίσιο της συμμετοχής του στην “πράσινη μετάβαση”, ο ίδιος διατηρεί την εμπλοκή του και στις επενδύσεις σε μονάδες φυσικού αερίου. Πέραν των μονάδων της “Ήρων” ο όμιλος έλαβε προ καιρού την άδεια της Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας για την κατασκευή ενός νέου σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο το φυσικό αέριο. Ο σταθμός συνδυασμένου κύκλου θα είναι ονομαστικής ισχύος 665 MW, θα κατασκευαστεί στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής και θα ενσωματώνει σύγχρονη τεχνολογία. Θα περιλαμβάνει δε μία αεριοστροβιλική μονάδα ισχύος 445 MW και μία ατμοστροβιλική 220 MW. Η επένδυση θα είναι της τάξης των 300 εκατ. ευρώ, ενώ στόχος της εταιρείας είναι ο σταθμός να μπει σε λειτουργία τον Ιούνιο του 2023.

Στις επιλογές που προκάλεσαν αίσθηση, ήταν και η απόφαση του ομίλου του Γιώργου Περιστέρη να προχωρήσει σε στρατηγική συνεργασία με την διεκδικήτρια της άδειας του καζίνο του Ελληνικού, Mohegan Gaming, η οποία ανακοινώθηκε το καλοκαίρι. Η συνεργασία με τους “Μοικανούς” έχει πλέον τη μορφή κοινοπραξίας η οποία υπέβαλε και στις αρχές του μήνα την προσφοράς της στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας της ΕΕΕΠ. Η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ στο πλαίσιο αυτό, και με την προϋπόθεση της επικράτησης της, θα αναλάβει το σκέλος των έργων, ενώ θα διαθέσει και κεφάλαια για το project του 1 δισ. Ευρώ.

Με την επιλογή αυτή, και πέραν της εμπλοκής της στο ευρύτερο πρόγραμμα ανάπτυξης του Ελληνικού, η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ καταγράφει τον προσανατολισμό της και στην συμμετοχή μεγάλα έργα της κατηγορίας των casino Resorts. Δεν είναι τυχαίο ότι στην ίδια κατεύθυνση πριν λίγους μήνες (και σε σύμπραξη με την Avax), είχε κερδίσει τον διαγωνισμό για τη σύμβαση κατασκευής του καζίνο City of Dreams Mediterranean στη Λεμεσό της Κύπρου. Πρόκειται για ένα επίσης σημαντικό έργο της τάξης των 550 ευρώ στο πλαίσιο επένδυσης που υλοποιεί η Integrated Casino Resorts Cyprus, η οποία αποτελείται από τις εταιρείες Melco (ανάπτυξης καζίνο) και Cyprus Phassouri, μέλος του ομίλου CNS.
Στις νέες εξειδικευμένες κατασκευαστικές δραστηριότητες του ομίλου, έχουν προστεθεί τα αεροδρόμια. Η εταιρεία έχει ήδη αναλάβει την κατασκευή του Διεθνούς Αερολιμένα στο Καστέλι Κρήτης (ένα project 480 εκατ. Ευρώ) σε κοινοπραξία με την ινδική GMR Airports, που συμμετέχει με 10%. Τα έργα χωροθέτησης του εργοταξίου ξεκίνησαν πριν μερικές ημέρες, ενώ το κυρίως κατασκευαστικό έργο -που θα δημιουργήσει 1500 θέσεις εργασίας- θα προχωρήσει από την άνοιξη του 2020. Σημαντική επιτυχία, ήταν όμως ήταν η ανάληψη κατασκευής από την ΤΕΡΝΑ, του αεροδρομίου "Νίκολα Τέσλα” στο Βελιγράδι. Ένα έργο προϋπολογισμού 262 εκατ. ευρώ, σε κοινοπραξία με τη γαλλική εταιρεία Vinci (51%). Το έργο θα αναπτυχθεί σε πέντε χρόνια, με έργα για την αναβάθμιση και επέκταση του αεροδρομίου Βελιγραδίου, με στόχο την αύξηση της ικανότητας εξυπηρέτησης της ταξιδιωτικής και εμπορευματικής εναέριας μετακίνησης, της σερβικής πρωτεύουσας.

Στο διεθνές “χαρτοφυλάκιο” του ομίλου περιλαμβάνονται “στοχεύσεις” και για άλλα σημαντικά έργα, όπως για παράδειγμα το τραμ της Ιερουσαλήμ και το νέο κτήριο της Κυπριακής Βουλής. Έργα που αναδεικνύουν τη διεθνή του διάσταση και προστίθενται στο project των “δίδυμων πύργων” στην Αγία Νάπα, και τη σημαντική του παρουσία στην περιοχή της Μέσης Ανατολής.
Την ίδια στιγμή, στο ελληνικό “χαρτοφυλάκιο” ιδιαίτερη σημασία για το μέλλον θα έχουν τα projects των απορριμμάτων (ήδη έχει αναλάβει τη διαχείριση των απορριμμάτων της Περιφέρειας Ηπείρου και της Περιφέρειας Πελοποννήσου), αλλά και τα σημαντικά έργα που βρίσκονται ακόμη σε εκκρεμότητα, όπως ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης.

Οι εξελίξεις οδηγούν τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ να “τρέξει” και την θυγατρική “Παραχωρήσεις” θα εισφερθούν οι συμμετοχές της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε οδικούς άξονες (Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας, Νέα Οδός, Ολυμπία Οδός (17%) και τα έργα υποδομής (Αεροδρόμιο Καστελίου), όπως και συνδεδεμένες με αυτές υποχρεώσεις. Στόχος είναι η ευνοϊκή χρηματοδότηση αλλά και η ανάληψη νέων έργων.
(του Γιώργου Δασκαλόπουλου, liberal.gr)

Αρχειοθήκη ιστολογίου