Δευτέρα 18 Νοεμβρίου 2019

Χατζηδάκης: Απόσβεση μέσα σε τρία χρόνια θα κάνει η ΔΕΗ για την εθελουσία - Δεν θα επιδοτηθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό


Στην εθελουσία έξοδο της ΔΕΗ αναφέρθηκε σε συνέντευξή του στο ΣΚΑΙ ο υπουργός ΠΕΝ, Κωστής Χατζηδάκης, δίχως να αναφερθεί πάντως στον αριθμό των εργαζομένων που αφορά.
Ο υπουργός μίλησε επίσης για το νυκτερινό ρεύμα και για το business plan της Επιχείρησης, καθώς και για την ηλεκτροκίνηση.
Ακολουθεί η συνέντευξη του κ. Χατζηδάκη:
Π.Τσ.: Ξεκινάει σήμερα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή η συζήτηση για το νομοσχέδιο για τη ΔΕΗ, για αλλαγή της ΔΕΗ. Υπάρχουν πολλά που προκαλούν συζήτηση. Η εθελούσια έξοδος, ένα. Ο τρόπος με τον οποίο θα εισπράξει η ΔΕΗ αυτά τα πολλά εκατομμύρια που είναι οι καθυστερούμενες οφειλές. Αυτό που ανακοινώσατε, που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο, το είπατε το Σάββατο το πρωί και προκάλεσε εντύπωση για κάποια αλλαγή στον τρόπο χρεώσεων του νυχτερινού για κάποιες κατηγορίες. Για να τα πάρουμε ένα-ένα. 

Κ.Χ.: Να πάρουμε το νυχτερινό. Το νυχτερινό δεν αφορά τη ΔΕΗ μόνο, αφορά όλες τις εταιρείες που δίνουν νυχτερινό. Τι είχε γίνει; Είχε γίνει μια απότομη αύξηση το 2018 για τις υψηλότερες καταναλώσεις του νυχτερινού. Με αποτέλεσμα να την πατήσουν υπολογίζεται 30.000 νοικοκυριά που είχαν θερμοσυσσωρευτές και κάποια στιγμή- μου το λέγανε και όταν ήμουν βουλευτής, αντιπρόεδρος της αντιπολίτευσης- λένε οι άνθρωποι αυτοί ότι «εμένα κύριε δεν μου είπες ότι θα αύξανες ξαφνικά την τιμή του νυχτερινού ρεύματος. Πήρα θερμοσυσσωρευτή, βασίζομαι σε αυτό για να έχω θέρμανση το χειμώνα και μου ήρθε αυτή η κεραμίδα στο κεφάλι». Λοιπόν, αντιμετωπίζουμε αυτό το ζήτημα και ξαναπάμε περίπου, όχι εκεί ακριβώς που ήταν το 2012 και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχουν σημαντικές μειώσεις, ξαναλέω, στο νυχτερινό. Στο νυχτερινό! Και είναι οριζόντιες.
Π.Τσ.: Καταργείτε δηλαδή την αύξηση που δόθηκε στο νυχτερινό ρεύμα για τις μεγάλες χρεώσεις το 2018.
Κ.Χ.: Γιατί ήταν μια άδικη ρύθμιση και κρατάμε χαμηλά, εκεί που ήταν, το υπόλοιπο νυχτερινό ρεύμα, τις χαμηλότερες χρεώσεις. Το λέω διευκρινιστικά για να μην λέει ο καθένας το κοντό και το μακρύ του, γιατί ο καθένας ό,τι θέλει καταλαβαίνει.
Π.Τσ.: Τώρα, τα εργασιακά. Ξεκινάει ένα πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου.
Κ.Χ.: Ναι, γιατί ξεκινάει; Ξεκινάει γιατί πρέπει η ΔΕΗ να μειώσει το κόστος της ακόμη περισσότερο, γιατί έτσι κι αλλιώς είναι μπροστά η απολιγνιτοποίηση. Ο λιγνίτης εκεί που ήταν σμαράγδι και διαμάντι κτλ., έγινε βαρίδι με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Η ΔΕΗ μόνο από τους λιγνίτες έχασε 200 εκατ. ευρώ πέρσι, φέτος υπολογίζεται θα χάσει 300 εκατ. γιατί τα λεφτά που πληρώνει βάσει των διεθνών συμβάσεων και του ενωσιακού δικαίου αυξάνονται συνέχεια, γι’ αυτό το πράγμα. Άρα καθίσταται επιτακτική ανάγκη η απολιγνιτοποίηση, όχι μόνο για λόγους περιβαλλοντικούς, και για λόγους περιβαλλοντικούς φυσικά, αλλά και για λόγους οικονομικούς. Αυτό σημαίνει ότι θα κλείσουν μονάδες, άρα θα πρέπει να γίνει μια ρύθμιση και για το προσωπικό. Αυτό θα οδηγήσει σε μία μείωση του προσωπικού. Το προσωπικό δεν θα μειωθεί μόνο λόγω της απολιγνιτοποίησης, αλλά βασικά λόγω της απολιγνιτοποίησης.
Π.Τσ.: Αυτό ήθελα να σας ρωτήσω, η εθελούσια έξοδος αφορά αποκλειστικά τους εργαζόμενους στις μονάδες που θα κλείσουν ή γενικά τη ΔΕΗ;
Κ.Χ.: Όχι, όλα αυτά θα διευκρινίζονται τώρα τις επόμενες μέρες και μήνες. Θα είναι ένας σταθμός σύντομα και το καινούργιο business plan της ΔΕΗ, που θα είναι πιο σαφές ως προς αυτά. Πάντως αυτό που μπορώ να πω εγώ είναι ότι η εθελούσια έξοδος θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενη. Δηλαδή δεν χρειαστεί αυτός που μας ακούσει, ο φορολογούμενος ή το ασφαλιστικό ταμείο να βάλουν το χέρι στην τσέπη. Θα τα πληρώσει η ίδια η ΔΕΗ και θα κάνει απόσβεση μέσα- το πολύ- σε τρία χρόνια, από τις συζητήσεις που έχω κάνει με τη διοίκηση της ΔΕΗ. Ακριβώς γιατί θα υπάρχει μεγάλη μείωση της μισθοδοσίας…
Π.Τσ.: Δεν θα επιδοτηθεί δηλαδή η εθελούσια έξοδος από τον κρατικό προϋπολογισμό;
Κ.Χ.: Καθόλου, καθόλου και όλες οι συζητήσεις που γίνονται παρακαλώ ας σταματήσουν.
Π.Τσ.: Έχετε κάποιο όριο; Δηλαδή υπάρχει κάποιος υπολογισμός πόσοι πρέπει να φύγουν και μέχρι πότε πρέπει να φύγουν;
Κ.Χ.: Έχουμε στο μυαλό μας προφανώς και έχουμε μελέτες στα γραφεία, αλλά δεν θέλω από τώρα να μιλάω, γιατί είναι θέματα της επιχείρησης πρωτίστως και δεύτερον διότι ακόμα και τώρα οι σύμβουλοι της επιχείρησης δουλεύουν για να οριστικοποιηθούν όλα αυτά επειδή μέσα σε 6 μήνες πρέπει να κάνουμε πράγματα που δεν έγιναν σε μια δεκαετία.  
Π.Τσ.: Αυτό που έχω ακούσει 5.000 εργαζόμενοι, δεν ξέρω αν αυτό είναι κοντά στην πραγματικότητα.
Κ.Χ.: Είναι ένας αριθμός. Δεν θα ήθελα να πω, γιατί έχω δεσμευτεί να τηρήσω αυτή τη στάση.
Π.Τσ.: Η δεύτερη αλλαγή που εισηγείστε είναι η αλλαγή στους νεοπροσλαμβανόμενους, οι οποίοι δεν θα έχουν μονιμότητα και θα έχουν αλλά ατομικές συμβάσεις.
Κ.Χ.: Η ΔΕΗ έχει αυτήν την ώρα περίπου 17.000 εργαζόμενους.
Π.Τσ.: Σε όλες της τις υπηρεσίες. Οι 5.000 στις 17.000 δεν είναι και λίγος αριθμός. Είναι περίπου κάτι λιγότερο από ένας στους τρεις.
Κ.Χ.: Εσείς τον είπατε τον αριθμό. Εγώ δεν τον διαψεύδω, δεν τον επιβεβαιώνω.
Π.Τσ.: Νεοπροσλαμβανόμενοι, ατομική σύμβαση και όχι μονιμότητα…
Κ.Χ:  Ναι, γιατί η ΔΕΗ εκτός από την προσαρμογή στα δεδομένα της εποχής με την απολιγνιτοποίηση, με τη μείωση του κόστους της, με τον τρόπο που παρουσίασα προηγουμένως, θα πρέπει να εκσυγχρονιστεί κιόλας και να προσαρμοστεί στα κρατούντα στην αγορά. Η ΔΕΗ δεν είναι απλώς μια δημόσια επιχείρηση όπως την ξέραμε παλιά, ένα μονοπώλιο που δεν είχε κανένα ανταγωνιστή. Εδώ πια έχει ανταγωνιστές, που κινούνται με συγκεκριμένες τρόπους, συνάπτουν συγκεκριμένες συμβάσεις, κινούνται με συγκεκριμένες ταχύτητες, άρα η ΔΕΗ δεν μπορεί να κινηθεί όπως ήταν στη δεκαετία του ‘80 και του ‘90. Και εδώ ακολουθούμε, όπως και στην εθελουσία, το μοντέλο του ΟΤΕ, και λέμε πολύ απλά ελάτε υπογράψτε συμβάσεις που δεν έχουν τον χαρακτήρα της μονιμότητας. Και σε αυτούς που κάνουν κριτική απαντώ τα παιδιά που πάνε και κάνουν συμβάσεις στον ΟΤΕ δεν είναι παιδιά ενός κατώτερου Θεού σε σχέση με τα παιδιά που θα πάνε να κάνουν συμβάσεις στη ΔΕΗ.
Π.Τσ.: Για κάποια χρόνια θα έχετε μια μεγάλη επιχείρηση όπου θα υπάρχουν εργαζόμενοι δύο ταχυτήτων, οι παλαιότεροι και οι νεότεροι.
Κ.Χ.: Σωστό είναι αυτό, δεν το κρύβω. Ποια θα ήταν η εναλλακτική; Θα ήταν να πάρω και τους σημερινούς εργαζομένους και να τους πάω στο νέο καθεστώς. Αυτό θα ήταν μια τεράστια ανατροπή, θα άλλαζε όλα τα δεδομένα, ακυρώνει τις προσδοκίες τους γιατί είχαν προσληφθεί με συγκεκριμένες προσδοκίες και με συγκεκριμένες συλλογικές συμβάσεις. Από την άλλη, η  άλλη εναλλακτική θα ήταν να μην κάνω αυτά που κάνομε και να κρατήσω έτσι τη ΔΕΗ, όπως είναι σήμερα στα εργασιακά της, με τη μονιμότητα και με μαντζούνια και ευχές να περιμένω να διορθωθεί η κατάσταση. Δεν πρόκειται. Θέλω να πω και μια άλλη αλλαγή που θα κάνουμε. Καταργούμε τη μονιμότητα των διευθυντών και των γενικών διευθυντών στη ΔΕΗ. Από εδώ και πέρα  θα είναι με τριετείς συμβάσεις. Και θα έρθουν και στελέχη από την αγορά και θα γίνεται μια επιλογή από μια ευρύτερη δεξαμενή.
Π.Τσ.: Ενώ οι νεοπροσλαμβανόμενοι θα παίρνουν στην πραγματικότητα με ατομικές συμβάσεις, λιγότερα από την επιχειρησιακή σύμβαση,  τα στελέχη θα παίρνουν περισσότερα, για να προσελκύσετε στελέχη από την αγορά.
Κ.Χ: Είναι προσαρμογή όμως στους κανόνες της αγοράς. Η ΔΕΗ πρέπει να ανταγωνιστεί προσαρμοζόμενη σε αυτές τις συνθήκες. Διαφορετικά, εάν δεν κάνεις τίποτα, εάν δεν κάνεις προσαρμογή εδώ, προσαρμογή εκεί και παραπέρα,  τι θα συμβεί, θα έρχεται ο εκάστοτε υπουργός και θα λέει κάθε τρεις και λίγο στους Έλληνες πολίτες «βάλτε το χέρι στην τσέπη για να σωθεί η ΔΕΗ». Πού θα πάει αυτό; Η ΔΕΗ πρέπει να προσαρμοστεί και γι’ αυτό το λόγο πέραν αυτών των μέτρων,  θα ακολουθήσει η  ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, ένα θαρραλέο άνοιγμα στις ΑΠΕ κτλ.
Π.Τσ.: Για τα καθυστερούμενα, για τα πολλά, για αυτά τα πάνω από το μισό δισ. και είναι πάνω από 500.000 οι καταναλωτές που χρωστάνε πάνω από 6 μήνες,  θα ακολουθηθεί κάτι παρόμοιο με τα κόκκινα δάνεια, δηλαδή τιτλοποίηση και αγορά από εισπρακτικές εταιρείες;
Κ.Χ.: Το είχε ξεκινήσει ήδη η προηγούμενη Διοίκηση, δεν είναι καινούρια πολιτική. Απλώς προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε νομοθετικά κενά σ’ αυτό το νομοσχέδιο, να πάμε πιο γρήγορα στην τιτλοποίηση. Βεβαίως αυτό δεν σημαίνει ότι η έμφαση δεν είναι πάνω στους στρατηγικούς  κακοπληρωτές και στην αποκάλυψη όλων αυτών που μπορούν να πληρώσουν και δεν πληρώνουν. Τα μισά από αυτά που χρωστούν στη ΔΕΗ  60.000 πολίτες που κανείς δεν μπορεί να τους πει και φτωχούς, και πάντα υπάρχει και το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ) και πάντα υπάρχουν τα μέτρα για τους ασθενέστερους και δεν είναι τυχαίο ότι φέρνουμε παράλληλα αυτές τις ρυθμίσεις για το νυχτερινό ρεύμα.
Π.Τσ.: Βλέπω εδώ από ακροατές του, «θυμίστε του ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που απαγορεύεται η μετατροπή ενός βενζινοκίνητου οχήματος ή πετρελαιοκίνητο σε ηλεκτρικό». Γιατί;
Κ.Χ.: Τώρα έχουμε κάνει μια Διυπουργική Επιτροπή Οικονομικών, που ξεκίνησε να συνεδριάσει Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έχουμε φωνάξει και ειδικούς, πανεπιστημιακούς και τον ΔΕΔΔΔΗΕ, ο οποίος έχει ρόλο σε αυτό και προφανώς και την αγορά, για να δούμε μέσα σε λίγους μήνες πώς θα εξειδικεύσουμε το πρόγραμμα που είχαμε και πριν από τις εκλογές στη Ν.Δ. για την ηλεκτροκίνηση. Εμείς  είμαστε πολύ χαμηλά στην ηλεκτροκίνηση, πέρυσι πουλήθηκαν περί τα 87 αυτοκίνητα πέρυσι σε όλη τα χώρα, ενώ αλλού είναι 7%-8%-9% των αυτοκινήτων  ηλεκτροκινούμενα στην Ευρώπη. Επομένως θέλουμε να το δούμε συνολικά, σε όλα τα επίπεδα, φορολογικά κίνητρα, τεχνικές ρυθμίσεις,  σταθμοί φόρτισης, για να προχωρήσει η Ελλάδα γρήγορα. Έχουμε ξεκινήσει μια συνεργασία με την Ολλανδία ως προς αυτό και θα κάνουμε  ό,τι γίνεται και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, δεν θέλουμε να ανακαλύψουμε τον τροχό, προχωρούμε με ένα πνεύμα ευρωπαϊκό.

Αρχειοθήκη ιστολογίου