Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2019

Σύνδεση του χρέους κάθε πελάτη με τον μετρητή ζητά η ΔΕΗ με επιστολή προς τη ΡΑΕ - Παρέμβαση προς τον ΔΕΔΔΗΕ ετοιμάζει η Αρχή

Γιώργος Φιντικάκης
Την παρέμβαση της ΡΑΕ προκειμένου να συνδεθεί το χρέος του πελάτη με τον μετρητή, και να μπει φρένο στην ανεξέλεγκτη μετακίνηση περιφερόμενων κακοπληρωτών από τον ένα πάροχο στον άλλο, αφήνοντας πίσω τους φέσια χιλιάδων ευρώ, ζητά η ΔΕΗ.
Στην επιστολή της κάνει λόγο για ανάγκη ρυθμιστικής παρέμβασης που θα αποθαρρύνει τις μετακινήσεις πελατών από πάροχο σε πάροχο, προκειμένου να αποφεύγουν την εξόφληση των χρεών τους, φαινόμενο που ειδικά στην περίπτωση της ΔΕΗ έχει προσλάβει επιδημικές διαστάσεις.
Το ίδιο ισχύει και με τα επαγγελματικά κτίρια, όπου πολλοί ενοικιαστές με χρέη προς τη ΔΕΗ, αλλάζουν ΑΦΜ και συνεχίζουν την ίδια δραστηριότητα, εν συνεχεία δημιουργούν νέο χρέος, οπότε αλλάζουν ξανά ΑΦΜ, κ.ό.κ. Επιχειρήσεις που έκλεισαν, μαζί με νοικοκυριά ή εταιρείες που άλλαξαν ΑΦΜ, αθροίζουν ένα
συνολικό αριθμό άνω των 820.000, χρωστώντας στην ΔΕΗ πάνω από 840 εκατ. ευρώ.
Στην λογική αυτή η επιχείρηση ζητά από την ΡΑΕ να συνδέεται το χρέος του οφειλέτη με το μετρητή, δηλαδή με το συγκεκριμένο ακίνητο και όχι με το αντίστοιχο φυσικό ή νομικό πρόσωπο και τον ΑΦΜ του. Διότι μια ιδιαίτερα διαδεδομένη σήμερα πρακτική, είναι ο κακοπληρωτής να αλλάζει το όνομα του κατόχου του ρολογιού. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι προκειμένου να αποφύγει την αποπληρωμή των χρεών του, αλλάζει προμηθευτή κάνοντας σύμβαση στο όνομα ενός άλλου μέλους της οικογένειας. Ετσι συνεχίζει να ηλεκτροδοτείται και ας έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Ταυτόχρονα η ΔΕΗ ζητά από την ΡΑΕ να αυστηροποιηθούν οι έλεγχοι από τον ΔΕΔΔΗΕ ως προς την εφαρμογή του κώδικα προμήθειας. Σύμφωνα με αυτόν, ένας καταναλωτής δεν μπορεί να αλλάξει πάροχο εφόσον χρωστάει, παρά μόνον εάν πρώτα έχει κάνει διακανονισμό της οφειλής του. Αυτό όμως σήμερα δεν ελέγχεται από τον ΔΕΔΔΗΕ, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να κινούνται ανεξέλεγκτα, και να αλλάζουν πάροχο, φεσώνοντας τον προηγούμενο, κυρίως δηλαδή την ΔΕΗ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΡΑΕ έχει και η ίδια εντοπίσει ότι ο ΔΕΔΔΗΕ εφαρμόζει πλημμελώς τα καθήκοντά του, και αναμένεται να κάνει παρέμβαση προς το Διαχειριστή, προκειμένου αυτός να συμμορφωθεί με τις επιταγές του κώδικα.
Εξάλλου όπως ανέφερε η ΔΕΗ τον Σεπτέμβριο, στην καταγγελία της προς την ΡΑΕ κατά του ΔΕΔΔΗΕ ότι αυτός αγνοεί τις εντολές αποκοπών που του στέλνει, ο Διαχειριστής λειτουργεί προβληματικά και σε θέματα αλλαγής παρόχου. Στην καταγγελία γίνεται λόγος για καθυστερήσεις εκ μέρους του, κατά την καταχώρηση στο μηχανογραφικό του σύστημα, της αλλαγής παρόχου, με αποτέλεσμα αφενός την έκδοση λανθασμένων λογαριασμών, αφετέρου αλληλοκαλυπτόμενες χρεώσεις μεταξύ ΔΕΗ και παρόχου.
Επίσης προβλήματα έχουν εντοπισθεί και κατά τη διεκπεραίωση εκ μέρους του ΔΕΔΔΗΕ αιτημάτων καταγγελίας της σύμβασης, είτε οικειοθελώς είτε κατόπιν παύσης εκπροσώπησης από την επιχείρηση ως προμηθευτή, όπως η αποστολή διαδοχικών καταμετρήσεων, κ.ο.κ.
Η λύση του "Τειρεσία" για τους μπαταξήδες
Ταυτόχρονα με τα παραπάνω, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, φαίνεται ότι εξετάζει, όπως έχει γράψει το "Energypress", την καθιέρωση ενός είδους "Τειρεσία", δηλαδή ενός μητρώου με τους στρατηγικούς κακοπληρωτές, προκειμένου να αντιμετωπίσει το φαινόμενο των περιφερόμενων επιτήδειων από εταιρεία σε εταιρεία.
Βέβαια, ένα από τα ζητήματα που εμποδίζει την καθολική απαγόρευση των μετακινήσεων σε όσους χρωστούν (ακόμη κι αν έχουν κάνει διακανονισμό) είναι η ευρωπαϊκή νομοθεσία που εμποδίζει την θέσπιση ορίων στις αλλαγές παρόχων. Στην λογική αυτή το ΥΠΕΝ λέγεται ότι σκέφτεται να προτρέψει τους προμηθευτές να συνεργαστούν για την δημιουργία μίας λίστας με πελάτες που έχουν εντοπιστεί συστηματικά από την αγορά να αφήνουν απλήρωτους λογαριασμούς. Ένας μηχανισμός, που προϋποθέτει φυσικά την σύμφωνη γνώμη όλων των παρόχων, ενώ δεν απαιτεί νομοθετική πρωτοβουλία, παρά αλλαγή στον Κώδικα Προμήθειας από τη ΡΑΕ.

Αρχειοθήκη ιστολογίου