Επιμένει στις «κόκκινες» γραμμές ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας -Τι είναι τελικά κοινοτική υποχρέωση και τι όχι
Ερωτηματικά έχει προκαλέσει το email με τη λίστα των Μεταρρυθμίσεων που απέστειλε η ελληνική κυβέρνηση στους δανειστές, καθώς υπάρχουν ασάφειες σε σημεία της πρότασης, ενώ το κομμάτι των ιδιωτικοποιήσεων φέρεται να έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις κάποιων βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, όπως του..Παναγιώτη Λαφαζάνη, ο οποίος δεν έχει σταματήσει να αναφέρεται στο “πάγωμα” των ιδιωτικοποιήσεων που αφορούν το υπουργείο του.
Στο κείμενο που απέστειλε η ελληνική κυβέρνηση υπάρχει εξάλλου σημείο που αναφέρεται στην προσαρμογή των κανονισμών της αγοράς ηλεκτρικού και αερίου της Ελλάδας με τις καλές πρακτικές και νομοθεσίες της Ευρωπαικής Ένωσης, στην ενότητα που περιγράφει τις μεταρρυθμίσεις στην αγορά προϊόντων και στη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Πηγές από το υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας ξεκαθαρίζουν ότι δεν θα προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, ούτε το σχέδιο για το “σπάσιμο” της “μικρής” ΔΕΗ, τονίζοντας, μάλιστα, ότι ο υπουργός θα προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες και θα καταθέσει τη σχετική ρύθμιση στη Βουλή, ώστε να ακυρωθούν οι διαδικασίες, που είχε νομοθετήσει η προηγούμενη κυβέρνηση. “Θα μείνει στα δικά μας χέρια η Ενέργεια”, αναφέρει πηγή.
Ανώτερος αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών διευκρίνισε σχετικά ότι θα προχωρήσει ότι έχει ολοκληρωθεί, ενώ για ότι είναι σε εξέλιξη η πορεία θα κριθεί σύμφωνα με το νόμο και με βάση το δημόσιο συμφέρον.
Το σημείο του ελληνικού κειμένου για τις ιδιωτικοποιήσεις αναφέρει: Οι ελληνικές αρχές θα δεσμευτούν ότι δεν θα καταργήσουν ιδιωτικοποιήσεις που έχουν ολοκληρωθεί. Στην περίπτωση που ο διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί η κυβέρνηση θα σεβαστεί τη διαδικασία σύμφωνα με τον νόμο. Στόχος είναι η βελτίωση των όρων ώστε να βελτιστοποιηθούν τα μακροπρόθεσμα οφέλη του δημοσίου, να δημιουργηθούν έσοδα, να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός, να προωθηθεί η οικονομική ανάκαμψη και να ενισχυθούν οι μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης. Σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα που κατέθεσε η κυβέρνηση αναφέρονται, επίσης, και ότι ιι ιδιωτικοποιήσεις έχουν στόχο να υιοθετήσουν μια προσέγγιση μέσω της οποίας οι νέες περιπτώσεις θα εξετάζονται κατά περίπτωση ανάλογα με την αξία τους, με έμφαση στις μακροχρόνιες μισθώσεις, κοινοπραξίες ιδιωτικού και δημόσιου τομέα και συμβολαίων που μεγιστοποιούν όχι μόνο τα κυβερνητικά έσοδα αλλά και τις προοπτικές των ιδιωτικών επενδύσεων. Επίσης, θα ενοποιήσουν το ΤΑΙΠΕΔ με διάφορους δημόσιους οργανισμούς που βρίσκονται διασκορπισμένοι με στόχο την ανάπτυξη της δημόσιας περιουσίας και την ενίσχυση της αξίας του μέσω μικροοικονομικών πολιτικών και αναθεωρήσεων στα δικαιώματα ιδιοκτησίας.
Τα παραπάνω, λοιπόν, αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να συνεχιστεί η διαδικασία για την ιδιωτικοποίηση για τον ΑΔΜΗΕ, που ανήκει στο χαρτοφυλάκιο του κ. Παναγιώτη Λαφαζάνη, ή ακόμα και της ΔΕΗ, αλλά και του ΔΕΣΦΑ (όπου το ελληνικό υπουργείο αναμένει την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού). Κύκλοι της αγοράς ερμηνεύουν το email λέγοντας ότι όπως φαίνεται υπάρχει πιθανότητα για “ξεπάγωμα” του διαγωνισμού, ίσως με μία αναθεώρηση των όρων.
Τι είναι κοινοτική υποχρέωση και τι όχι
Να σημειωθεί ότι αναμενόταν η κατάθεση των δεσμευτικών προτάσεων για την εξαγορά του 66% του ΑΔΜΗΕ τον Ιανουάριο, κάτι το οποίο “πάγωσε” εξαιτίας των εκλογών. Η εταιρεία από το Μάρτιο του 2014 έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον μεγάλων εταιρειών, όπως είναι η ιταλική ΤΕRNA, η βελγική Elia η κινεζική China State Grid Corporation και η καναδική PSP Investments.
Πάντως, η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ δεν είναι υποχρέωση κοινοτική, αλλά η προώθηση της ανεξαρτησίας των του Διαχειριστή Μεταφοράς Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) και του Διαχειριστή Δικτύου (ΔΕΔΔΗΕ) ώστε να διασφαλίζεται η ισότιμη λειτουργία της αγοράς.
Η «μικρή ΔΕΗ» -για την οποία το σχετικό νομοσχέδιο υπερψηφίστηκε από τη Βουλή των Ελλήνων- περιελάμβανε το 30% περίπου του παραγωγικού δυναμικού της εταιρείας, λαμβάνοντας υπόψη και την απόσυρση παλαιών μονάδων, αλλά και την σχεδιαζόμενη κατασκευή νέων. Επίσης, εντός του 2015 θα γινόταν η ανακοίνωση του σχετικού διαγωνισμού, ενώ θα είχε προηγηθεί το “σπάσιμο” της. Η αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ δεν είναι ευρωπαική υποχρέωση, ωστόσο αυτό που υπαγορεύει η απελευθέρωση της αγοράς είναι η πρόσβαση τρίτων σε πηγές παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας , δηλαδή σε λιγνίτες και νερό. Η «Μικρή ΔΕΗ» προωθήθηκε ως πρόταση για αυτόν ακριβώς το λόγο, δηλαδή για να “σπάσει” το μονοπώλιο στους λιγνίτες και την κοινοτική οδηγία για ισότιμη πρόσβαση στα υδροηλεκτρικά. Φυσικά, ο κ. Λαφαζάνης μπορεί να αντιπροτείνει μέτρα για να εναρμονιστεί η χώρα σε με αυτή την υποχρέωση.
Υπενθυμίζεται ότι τα έσοδα από τη "μικρή ΔΕΗ" θα τα αποκόμιζε η ίδια η ΔΕΗ, ύψους περίπου 1,5 δισ. Ευρώ, τα έσοδα από τον ΑΔΜΗΕ επίσης η ΔΕΗ ύψους περίπου 600 εκατ. Ευρώ, ενώ από τα ΕΛΠΕ θα διοχετευόταν στο χρέος.
Για τον ΔΕΣΦΑ, παρά τις αντιρρήσεις που είχε εκφράσει προεκλογικά ο ΣΥΡΙΖΑ, η διαδικασία θα προχωρήσει, με την πώληση στη Socar να βρίσκεται στο τελικό στάδιο και επομένως “πετάει” το μπαλάκι στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναμένοντας την απόφαση της Κομισιόν. Η συμφωνία πώλησης μετοχών του ΔΕΣΦΑ στη Socar υπεγράφη στις 21 Δεκεμβρίου 2013. Μαζί της υπεγράφη και άλλη συμφωνία μετόχων μεταξύ του Δημοσίου, του ΤΑΙΠΕΔ και της Socar. Το τίμημα της συμφωνίας ήταν 400 εκατ. ευρώ για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ (31% για το ΤΑΙΠΕΔ και 35% για τα ΕΛΠΕ).
Επίσης, για την ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ δεν είναι ευρωπαική υποχρέωση, αλλά με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία θα πρέπει όμως να απελευθερωθεί η λιανική αγορά και το σπάσιμο του μονοπωλίου των τριών ΕΠΑ.
Τέλος, οι διαγωνισμοί για την εκμετάλλευση των ελληνικών κοιτασμάτων πετρελαίου προχωρούν κανονικά, ενώ εκείνος για τα θαλάσσια οικόπεδα θα αναθεωρηθεί προς το δημόσιο συμφέρον.
http://www.protothema.gr/economy/article/454343/adistasi-lafazani-se-idiotikopoiisi-admie-kai-dei/