Η ΝΔ προωθεί ιδιωτικοποιήσεις σε μονοπωλιακή κατεύθυνση,
χωρίς ανταγωνισμό, στην ενέργεια. Αυτό καταδεικνύει η ιδιωτικοποίηση του
ΑΔΜΗΕ, υποστηρίζει ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ,
Σωκράτης Φάμελλος, σε συνέντευξη που παραχώρησε στην Εφημερίδα
«Παρασκήνιο» και το δημοσιογράφο Φίλη Καταϊτζη.
«Παράλληλα, η κυβέρνηση «στοχεύει» υποκριτικά στην
απολιγνιτοποίηση, και όχι στην απανθρακοποίηση, με αποτέλεσμα η απόσυρση
των υφιστάμενων λιγνιτικών μονάδων, το 2023, να μας οδηγεί σε ιδιωτικές
μονάδες ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου που θα μείνουν τουλάχιστον έως
το 2050», τονίζει στη συνέχεια.
Σχολιάζει τον πρόσφατο αντι-περιβαλλοντικό νόμο του κυρίου
Χατζηδάκη που θα επιφέρει μη αναστρέψιμο πλήγμα στο ελληνικό περιβάλλον
και παράλληλα, βρίθει φωτογραφικών διατάξεων. Απαντάει ακόμη σε
ερωτήσεις για την απολιγνιτοποίηση, το Ειδικό Χωροταξικό για τις
Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και την κυκλική οικονομία.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο:
Το επείγον του κ Χατζηδάκη για το περιβαλλοντικό
νομοσχέδιο με την αιτιολογία ότι επείγεται η Ελλάδα να είναι έτοιμη για
τη μετα-κορονοϊό εποχή διότι υφίσταται ένα πλήγμα η οικονομία μας γιατί
δεν σας πείθει;
Η υψηλή ποιότητα του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων
συνδέονται με τον τουρισμό τον γεωργικό-κτηνοτροφικό τομέα και
επηρεάζουν ένα μεγάλο ποσοστό της οικονομίας. Η υποβάθμισή του και η
αποδόμηση του κράτους δικαίου που θα επιφέρει αυτός ο νόμος π χ ακύρωση
δασικών χαρτών ή περιβαλλοντική αδειοδότηση, με πολιτικές αποφάσεις και
χωρίς διαφάνεια και στελέχωση των υπηρεσιών περιβάλλοντος, θα οδηγήσουν
σε μπλοκάρισμα των επενδύσεων και σε μια οικονομική φούσκα πάντως όχι σε
ανάπτυξη. Ο κ Μητσοτάκης ήταν ξεκάθαρος στη Βουλή. Το περιβάλλον πάσχει
από υπερρύθμιση και δημιουργεί εμπόδια στα σχέδιά του. Αναφερόμενος
στην ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ ο κ Φάμελλος υπογραμμίζει: «Το 2015 η
κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ βρήκε σε εξέλιξη σχέδιο πώλησης του 66 % του ΑΔΜΗΕ
και κατάφερε με σκληρή διαπραγμάτευση εν μέσω μνημονίων και χρεοκοπίας
να διατηρήσει πλειοψηφικό ποσοστό για το Δημόσιο 51 % μαζί με την είσοδο
της State Grid ως στρατηγικού επενδυτή. Η κυβέρνηση επαναφέρει
μνημονιακές πολιτικές πουλώντας τον ΑΔΜΗΕ, μια ιδιαιτέρως κερδοφόρα
εταιρεία με υψηλή τεχνογνωσία και προίκα ένα επενδυτικό πλάνο που
ξεπερνά τα 5 δισ ευρώ την επόμενη δεκαετία, δημιουργώντας ένα ιδιωτικό
μονοπώλιο στη διανομή ηλεκτρικής ενέργειας. Και παραχωρεί ένα κρίσιμο
εργαλείο για την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το
Κλίμα π.χ η εγκατάσταση ΑΠΕ στα νησιά εξαρτάται από την ολοκλήρωση των
διασυνδέσεων στερώντας εργαλεία και σημαντική δημόσια περιουσία όταν η
κρίση του κορονοϊού μάς καταδεικνύει το αντίθετο. Να διατηρήσουμε και
ενδεχομένως να αυξήσουμε το δημόσιο έλεγχο σε κρίσιμες υποδομές».
Η χώρα ολοταχώς στο παρελθόν. Εκεί μας οδηγεί με την καύση
απορριμμάτων η κυβέρνηση διευκρινίζει ο Σωκράτης Φάμελλος καθώς δεν
υλοποιεί την εφαρμογή κίνητρων και αντικινήτρων και δεν αξιολογεί τα
συστήματα ανακύκλωσης, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει εξοπλισμός
ανακύκλωσης στους δήμους και να χάνονται σημαντικοί πόροι. Αυτό αποτελεί
πλήγμα για την κυκλική οικονομία. Η ΝΔ οπισθοχωρώντας από το ευρωπαϊκό
κεκτημένο ανοίγει θέμα καύσης απορριμμάτων. Σύμφωνα με την πολιτική της
EE, η καύση σύμμεικτων απορριμμάτων είναι ασύμβατη με το ευρωπαϊκό
θεσμικό πλαίσιο. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ συνέταξε ενέκρινε και κατέθεσε στην
EE τη στρατηγική για την κυκλική οικονομία, αναθεώρησε το Εθνικό Σχέδιο
Διαχείρισης Απορριμμάτων και όλα τα περιφερειακά ολοκλήρωσε τη
μεταρρύθμιση με την υποχρεωτική διαλογή στην πηγή των απορριμμάτων την
εισαγωγή κινήτρων αντικινήτρων κ.λπ. Σε αυτό το σχέδιο δεν επιτρέπεται η
καύση σύμμεικτων απορριμμάτων ενώ η παραγωγή και η αξιοποίηση
εναλλακτικών καυσίμων αποτελούν τελευταία εναλλακτική μόνο για
υποκατάσταση των ορυκτών καυσίμων με αυστηρές προδιαγραφές.
Στο νομοσχέδιο γίνεται λόγος για ανάγκη μείωσης της
διάρκειας των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων να ισχύει ό,τι στην
υπόλοιπη Ευρώπη 150 μέρες αντί 6-8 χρόνια που διαρκούν εδώ. Ποια είναι η
θέση σας;
Αν ήταν πράγματι σκοπός η επιτάχυνση της αδειοδότησης θα
στελέχωνε τις υπηρεσίες και θα ενεργοποιούσε ψηφιακά εργαλεία και
γεωχωρικά δεδομένα Με επίφαση την επιτάχυνση, η κυβέρνηση υποβαθμίζει τη
διαδικασία αδειοδότησης και τον περιβαλλοντικό έλεγχο, παραβιάζει
ευρωπαϊκές οδηγίες, μειώνει την πληροφόρηση και τη γνωμοδότηση των
τοπικών φορέων και των πολιτών, μεταφέροντας λειτουργίες του Δημοσίου σε
ιδιώτες. Μπατε σκύλοι αλέστε. Όμως έκδοση αδειών χωρίς διαφάνεια και
αξιολόγηση των μελετών θα πλήξει και την επιχειρηματικότητα εφόσον οι
περισσότερες υποθέσεις θα καταλήγουν στα δικαστήρια.
Τι απαντάτε για τους δασικούς χάρτες ότι με το
σύστημα σας υπήρχαν μεγάλες καθυστερήσεις στις αιτήσεις αντιρρήσεων
ιδιοκτητών ακινήτων;
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε σε βαθιές τομές στην
κατεύθυνση δημιουργίας ασφάλειας και κράτους δικαίου όταν καμία άλλη
κυβέρνηση στο παρελθόν δεν είχε επιλέξει να σηκώσει το πολιτικό κόστος
τέτοιων επιλογών. Από 0,8% το 2015, καταφέραμε το 2019 το 44% της
ελληνικής επικράτειας να είναι κυρωμένο και να έχουν χρηματοδοτηθεί και
ολοκληρωθεί οι μελέτες για το 100%. Με το νέο νόμο ακυρώνονται οι ήδη
κυρωμένοι δασικοί χάρτες για τους οποίους δεν υπάρχουν αντιρρήσεις και
εξαιρούνται με αυθαίρετα και ασαφή στοιχεία τεράστιες περιοχές ενώ, θα
μπορούσε απλά να προχωρήσει στις 550 προσλήψεις δασολόγων και δασοπόνων
που είχαν προγραμματιστεί από την κυβέρνησή μας για να στελεχώσει τις
Επιτροπές Αντιρρήσεων και να επιταχύνει την διαδικασία. Το ΓΕΩΤΕΕ και οι
πανελλήνιοι φορείς δασολόγων και δασοπόνων έχουν προειδοποιήσει για το
αδιέξοδο και το βραχυκύκλωμα του νέου νόμου.
Οι διευθυντές του WWF-Ελλάς Δημήτρης Καραβέλλας και
του ελληνικού γραφείου της Greenpeace Νίκος Χαραλαμπίδης παρέδωσαν στον
υπουργό Περιβάλλοντος επιστολή με αίτημα 30.000 πολιτών για απόσυρση
των προκλητικών διατάξεων του νομοσχεδίου που αφορούν στις εξορύξεις
πετρελαίου αερίου στη χώρα μας. Σας βρίσκει σύμφωνο αυτό το αίτημα;
Ο ΣΥΡΙΖΑ διαφωνεί με το σύνολο του νομοσχεδίου που περιέχει
πλήθος φωτογραφικών διατάξεων εξυπηρέτησης συμφερόντων και θα επιφέρει
μη αναστρέψιμη ζημιά στο περιβάλλον. Επιλέξαμε να αποχωρήσουμε από τη
Βουλή πριν από την ψηφοφορία, γιατί είχαμε ξεκαθαρίσει ότι δεν θα
νομιμοποιήσουμε το περιεχόμενο και τη διαδικασία νομοθέτησης εφόσον
έχουμε εντοπίσει πληθώρα παραβιάσεων του Συντάγματος των Ευρωπαϊκών
Οδηγιών και των Αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας. Προφανώς
είμαστε αντίθετοι, μεταξύ άλλων, με τη νομοθέτηση ασύμβατων χρήσεων γης
στις ελληνικές προστατευόμενες περιοχές καπελώνοντας τις Ειδικές
Περιβαλλοντικές Μελέτες και την Οικολογική Αξιολόγηση που επιβάλλει το
ευρωπαϊκό πλαίσιο.
Ποιο πιστεύετε ότι θα πρέπει να είναι το καύσιμο
μετάβασης στη μεταλιγνιτική εποχή; Συμφωνείτε με το χρονοδιάγραμμα του
κλεισίματος των λιννιτικών μονάδων το 2023;
Η κλιματική κρίση επιβάλλει την τάχιστη υλοποίηση του
ευρύτερου στόχου της απανθρακοποίησης δηλαδή της πλήρους απεξάρτησης από
το λιγνίτη το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο και την πλήρη μετάβαση σε
ΑΠΕ. Η αποσπασματική και στείρα επικοινωνιακή πολιτική της ΝΔ στοχεύει
αποκλειστικά στην απολιγνιτοποίηση με αποτέλεσμα η απόσυρση των
υφιστάμενων λιννιτικών μονάδων το 2023 να μας οδηγεί σε ιδιωτικές
μονάδες ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου που η ΝΔ επιλέγει να μείνουν
τουλάχιστον έως το 2050. Όλα αυτά εξαγγέλθηκαν και προχωρούν χωρίς
κανένα σχέδιο ειδικά για τις λιγνιτικές περιοχές για τις οποίες μέχρι
στιγμής η κυβέρνηση ΝΔ δεν έχει διαθέσει ούτε ένα ευρώ ακόμη και από τα
60 εκατ ευρώ που περιέχει το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης που ίδρυσε ο
ΣΥΡΙΖΑ. Η αγωνία των πολιτών και των δήμων στις λιγνιτικές περιοχές
οφείλεται στο ότι δεν υπάρχει και δεν εφαρμόζεται ένα σχέδιο για την
αντικατάσταση των θέσεων εργασίας με Βιώσιμες επιχειρήσεις μηδενικών
αποβλήτων και ρύπων.
Το ειδικό χωροταξικό για τις ΑΠΕ εξυπηρετεί τη βιώσιμη ανάπτυξη;
Το Ειδικό Χωροταξικό για τις ΑΠΕ αποτελεί βασικό εργαλείο
για τη Βιώσιμη ανάπτυξη καθώς εξετάζει σωρευτικά τις περιβαλλοντικές
επιπτώσεις έργων που πρόκειται να εγκατασταθούν και όχι μεμονωμένα.
Δίνει την πραγματική εικόνα για τη φέρουσα ικανότητα κάθε περιοχής ώστε
να μη δημιουργούνται συγκρούσεις με άλλες παραγωγικές δραστηριότητες και
τυχόν εντάσεις με τις τοπικές κοινωνίες. Το ισχύον ΕΧΠ χρονολογείται
από το 2008 και έκτοτε έχουν σημειωθεί σημαντικές μεταβολές τεχνολογικά
δεδομένα προστασία της Βιοποικιλότητας και δεδομένα ως προς τη φέρουσα
ικανότητα περιοχών Ο ΣΥΡΙΖΑ ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2019 τις
διαδικασίες για την αναθεώρηση του ΕΧΠ ΑΠΕ λαμβάνοντας ακόμη υπόψη την
ανάγκη διπλασιασμού της ισχύος των ΑΠΕ έως το 2030. Η επιτάχυνση της
αδειοδοτικής διαδικασίας των ΑΠΕ χωρίς το απαραίτητο πλαίσιο που
υλοποιεί ο κ Χατζηδάκης θα οδηγήσει σε πολλαπλασιασμό των κοινωνικών
συγκρούσεων και σε καθυστέρηση των επενδύσεων σε ΑΠΕ.
Το ΥΠΕΝ λέει ότι οι περισσότερες αλλαγές για τις
περιοχές Natura έγιναν βάσει της διαβούλευσης και ότι η συγκρότηση ενός
εθνικού συντονιστή θα έχει αποτέλεσμα την ουσιαστική προστασία τους
Ισχύει ακριβώς το αντίθετο γιατί η διαβούλευση ήταν
προσχηματική και με το μοντέλο Χατζηδάκη δεν συμφωνούν ούτε οι
επιστήμονες ούτε οι εργαζόμενοι ούτε οι περιβαλλοντικές ΜΚΟ. Πρακτικά,
καταργεί τους φορείς του Δικτύου Natura 2000 σε όλη την Ελλάδα και τους
μεταφέρει σε έναν φορέα στην Αθήνα ένα 5μελές ΔΣ απολύτως ελεγχόμενο, με
προϊστάμενους ιδιώτες. Και παρακάμπτει τη Διεύθυνση Βιοποικιλότητας του
υπουργείου για την οποία δεν προβλέπει στελέχωση. Η Περιφέρεια της
Ελλάδας χάνει ένα σημαντικό σήμα κατατεθέν, από τη Σαμαριά έως τη Δαδιά
και το Δέλτα του'Εβρου και από τη Βάλια Κάλντα και τις Πρέσπες, μέχρι το
θαλάσσιο πάρκο της Αλοννήσου και τους φορείς για την προστασία της
ωοτοκίας της χελώνας σε Ζάκυνθο και Κυπαρισσιακό. Οι 36 φορείς
κατεδαφίζονται και δημιουργούνται 24 μονάδες-γραφεία όπου π.χ η έδρα για
πάρκο Αξιού και την Κερκίνη μεταφέρεται στον Λαγκαδά και η έδρα του
φορέα της Κάρλας μεταφέρεται στην Αλόννησο. Οι νέες αυτές μονάδες της
αθηναϊκής υπηρεσίας δε θα έχουν αρμοδιότητα φύλαξης των προστατευόμενων
περιοχών (ενώ παγώνουν παράλληλα οι προσλήψεις των 400 στελεχών που
είχαν δρομολογηθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ και οι επί 20ετίας συμβασιούχοι των
φορέων «μένουν στον αέρα».