Οι υποσταθμοί θα χρηματοδοτούνται από τους επενδυτές, οι οποίοι θα
αποζημιώνονται για την τυχόν αναξιοποίητη ισχύ, από τα επόμενα έργα ΑΠΕ
που θα συνδεθούν στον εναπομείναντα ελεύθερο ηλεκτρικό «χώρο»
Εναλλακτική λύση σε μικρομεσαίους επενδυτές ΑΠΕ, οι σταθμοί
των οποίων δεν μπορούν να υλοποιηθούν λόγω κορεσμού του δικτύου
διανομής, δίνει το ΥΠΕΝ με την τροπολογία που περιέλαβε στο
περιβαλλοντικό νομοσχέδιο, για τη δυνατότητα υποβολής κοινών αιτημάτων
στον ΑΔΜΗΕ από μικρά έργα ΑΠΕ για την κατασκευή νέων υποσταθμών. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, η εν λόγω ρύθμιση, που είσήχθη μέσω της τροπολογίας, σύντομα θα βρει εφαρμογή καθώς αναμένεται σύντομα η υποβολή σχετικών αιτημάτων στον ΑΔΜΗΕ.
Για να μπορεί να υποβληθεί ένα τέτοιο κοινό αίτημα στον ΑΔΜΗΕ, θα πρέπει η συνολική ισχύς των έργων που περιλαμβάνονται σε αυτό να υπερβαίνει τα 8 MW – δηλαδή το όριο ισχύος για μεμονωμένα έργα ΑΠΕ, τα οποία αιτούνται σύνδεσης στον Ανεξάρτητο Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Σε κάθε τέτοια περίπτωση θα υπάρχει ένας κύριος εκπρόσωπος, τον οποίο θα «βλέπει» ο ΑΔΜΗΕ ως φορέα του αιτήματος. Επομένως, αν και στο αίτημα θα καταγράφεται η λίστα των έργων (και των επενδυτών) που ζητούν την κατασκευή του νέου υποσταθμού, ο Διαχειριστής θα επικοινωνεί με αυτόν τον κύριο εκπρόσωπο.
Μοντέλο ΔΕΔΔΗΕ στην ανάκτηση του κόστους κατασκευής του «αναξιοποίητου» υποσταθμού
Όσον αφορά τη χρηματοδότηση του υποσταθμού, αυτή θα αναλαμβάνεται εξ ολοκλήρου από τους αιτούντες. Αν τα έργα που συνδεθούν με αυτό τον τρόπο στο δίκτυο μεταφοράς δεν καλύψουν όλη την ισχύ του υποσταθμού (κάτι που θα είναι και ο κανόνας) τότε θα ακολουθείται το μοντέλο που ισχύει και στην περίπτωση κατασκευής υποσταθμών από ιδιώτες με αίτημα στον ΔΕΔΔΗΕ, ώστε οι κύριοι των έργων να ανακτούν το κόστος του «αχρησιμοποίητου» μέρους του υποσταθμού από μελλοντικούς παραγωγούς ΑΠΕ που θα συνδεθούν σε αυτόν.
Αυτό σημαίνει ότι τα αντίστοιχα ποσά θα προκύπτουν από τη σύνδεση στο μέλλον και άλλων πρόσθετων «πράσινων» σταθμών στους υποσταθμούς αυτούς, τα οποία θα αξιοποιήσουν τον ελεύθερο ηλεκτρικό «χώρο» που έχει δημιουργηθεί.
Έτσι, τα ποσά που θα καταβάλουν αυτοί οι «πράσινοι» σταθμοί για να αποκτήσουν πρόσβαση στο δίκτυο μέσω του υποσταθμού, θα αποδίδονται στους επενδυτές οι οποίοι ανέλαβαν το κόστος κατασκευής του υποσταθμού. Κάτι που σημαίνει πως θα τους επιστρέφεται το κόστος της επένδυσης που δεν αξιοποίησαν οι ίδιοι.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό που απομένει είναι να οριστικοποιηθεί η μεθοδολογία με την οποία τα επιστρεφόμενα ποσά θα επιμερίζονται στους επενδυτές του αρχικού αιτήματος. Το υπουργείο επέλεξε αυτό το μοντέλο ακριβώς γιατί έχει δοκιμασθεί και σε άλλες περιπτώσεις μέχρι σήμερα, αποδεικνύοντας στην πράξη ότι λειτουργεί.
Πάντως, το ΥΠΕΝ αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο για έναν πιο ευέλικτο τρόπο ανάπτυξης των δικτύων, στο πλαίσιο της επικείμενης αναμόρφωσης των διαδικασιών σύνδεσης των σταθμών ΑΠΕ στα δίκτυα διανομής και μεταφοράς , η οποία θα ακολουθήσει μετά την αντικατάσταση της Άδειας Παραγωγής με τη Βεβαίωση Παραγωγού ΑΠΕ.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr
Για να μπορεί να υποβληθεί ένα τέτοιο κοινό αίτημα στον ΑΔΜΗΕ, θα πρέπει η συνολική ισχύς των έργων που περιλαμβάνονται σε αυτό να υπερβαίνει τα 8 MW – δηλαδή το όριο ισχύος για μεμονωμένα έργα ΑΠΕ, τα οποία αιτούνται σύνδεσης στον Ανεξάρτητο Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Σε κάθε τέτοια περίπτωση θα υπάρχει ένας κύριος εκπρόσωπος, τον οποίο θα «βλέπει» ο ΑΔΜΗΕ ως φορέα του αιτήματος. Επομένως, αν και στο αίτημα θα καταγράφεται η λίστα των έργων (και των επενδυτών) που ζητούν την κατασκευή του νέου υποσταθμού, ο Διαχειριστής θα επικοινωνεί με αυτόν τον κύριο εκπρόσωπο.
Μοντέλο ΔΕΔΔΗΕ στην ανάκτηση του κόστους κατασκευής του «αναξιοποίητου» υποσταθμού
Όσον αφορά τη χρηματοδότηση του υποσταθμού, αυτή θα αναλαμβάνεται εξ ολοκλήρου από τους αιτούντες. Αν τα έργα που συνδεθούν με αυτό τον τρόπο στο δίκτυο μεταφοράς δεν καλύψουν όλη την ισχύ του υποσταθμού (κάτι που θα είναι και ο κανόνας) τότε θα ακολουθείται το μοντέλο που ισχύει και στην περίπτωση κατασκευής υποσταθμών από ιδιώτες με αίτημα στον ΔΕΔΔΗΕ, ώστε οι κύριοι των έργων να ανακτούν το κόστος του «αχρησιμοποίητου» μέρους του υποσταθμού από μελλοντικούς παραγωγούς ΑΠΕ που θα συνδεθούν σε αυτόν.
Αυτό σημαίνει ότι τα αντίστοιχα ποσά θα προκύπτουν από τη σύνδεση στο μέλλον και άλλων πρόσθετων «πράσινων» σταθμών στους υποσταθμούς αυτούς, τα οποία θα αξιοποιήσουν τον ελεύθερο ηλεκτρικό «χώρο» που έχει δημιουργηθεί.
Έτσι, τα ποσά που θα καταβάλουν αυτοί οι «πράσινοι» σταθμοί για να αποκτήσουν πρόσβαση στο δίκτυο μέσω του υποσταθμού, θα αποδίδονται στους επενδυτές οι οποίοι ανέλαβαν το κόστος κατασκευής του υποσταθμού. Κάτι που σημαίνει πως θα τους επιστρέφεται το κόστος της επένδυσης που δεν αξιοποίησαν οι ίδιοι.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό που απομένει είναι να οριστικοποιηθεί η μεθοδολογία με την οποία τα επιστρεφόμενα ποσά θα επιμερίζονται στους επενδυτές του αρχικού αιτήματος. Το υπουργείο επέλεξε αυτό το μοντέλο ακριβώς γιατί έχει δοκιμασθεί και σε άλλες περιπτώσεις μέχρι σήμερα, αποδεικνύοντας στην πράξη ότι λειτουργεί.
Πάντως, το ΥΠΕΝ αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο για έναν πιο ευέλικτο τρόπο ανάπτυξης των δικτύων, στο πλαίσιο της επικείμενης αναμόρφωσης των διαδικασιών σύνδεσης των σταθμών ΑΠΕ στα δίκτυα διανομής και μεταφοράς , η οποία θα ακολουθήσει μετά την αντικατάσταση της Άδειας Παραγωγής με τη Βεβαίωση Παραγωγού ΑΠΕ.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
www.worldenergynews.gr