Παρασκευή 28 Ιουλίου 2023

Ερώτηση Πέρκα: Μεγάλες οι επιβαρύνσεις των καταναλωτών από τα τέλη χρήσης δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ





Ερώτηση για τις
μεγάλες επιβαρύνσεις των καταναλωτών από την αύξηση των τελών χρήσης δικτύου και τον ρόλο του ΔΕΔΔΗΕ προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατέθεσαν 20 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία με πρωτοβουλία της Βουλευτή Φλώρινας Πέτης Πέρκα.

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ  αναδεικνύουν για ακόμα μια φορά το ζήτημα των επιβαρύνσεων των καταναλωτών από την ανεξέλεγκτη ακρίβεια στους λογαριασμούς ρεύματος, αυτή τη φορά στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις και ασκούν πολιτική πίεση στην κυβέρνηση, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, αναφορικά με το ρόλο του Διαχειριστή του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ).

Ειδικότερα, οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ επισημαίνουν ότι από την 1η Μάϊου 2023 τέθηκε σε εφαρμογή η τρίτη κρυφή αύξηση στα τιμολόγια ρεύματος, που αφορά τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις και ειδικότερα τις χρεώσεις για το ΔΕΔΔΗΕ. Σύμφωνα με το  allazorevma.gr οι νέες χρεώσεις για ένα μέσο καταναλωτή καταλήγουν σε αύξηση των τιμολογίων του ρεύματος κατά 7,5% περίπου. Οι αυξήσεις αυτές προστίθενται στην ακρίβεια του ρεύματος που ακόμα και μετά τις επιδοτήσεις, είναι αυξημένο κατά 50% σε σχέση  με τα προ ενεργειακής κρίσης δεδομένα.

Ο ΔΕΔΔΗΕ αντί να έχει ως αποστολή του τη βέλτιστη λειτουργία του Δικτύου Διανομής και την ανάπτυξή του σε όφελος των καταναλωτών και της εθνικής οικονομίας και να λειτουργεί με τη μέγιστη αποδοτικότητα και με λελογισμένα κέρδη, θέτει ως μοναδική του προτεραιότητα την κερδοφορία. Η στρατηγική αυτή ακολουθείται και στη ΔΕΗ, σε αγαστή συνεργασία με την κυβέρνηση Μητσοτάκη.

Η ΝΔ επέλεξε άλλωστε να παραδώσει την πλειοψηφία της ΔΕΗ σε ιδιώτες και να πουλήσει το 49% των μετοχών του ΔΕΔΔΗΕ σε ένα fund, χωρίς καμία τεχνογνωσία και χωρίς υποχρέωση για επενδύσεις, όταν ο ΔΕΔΔΗΕ έχει εγγυημένο έσοδο, πολύ μεγαλύτερο από το μέσο όρο της Ευρώπης. 

Από περίπου 781 εκατομμύρια τον χρόνο το 2022, ξαφνικά το 2023 τα αναμενόμενα έσοδα του ΔΕΔΔΗΕ αυξάνονται κατά 25% στα 981 εκατ. ευρώ. Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος της απληστίας, ενώ οι αυξήσεις του ΔΕΔΔΗΕ ήταν 0,77% (2022) και 3,2% (2021), το 2023 ανέρχεται στα 25%.

Είναι γνωστό ότι έχουν αυξηθεί υπέρμετρα τα διοικητικά έξοδα του ΔΕΔΔΗΕ με τη δημιουργία νέων θέσεων ευθύνης, με χρυσά συμβόλαια σε managers από την αγορά με αδιαφάνεια και αμφίβολα κριτήρια και με απευθείας αναθέσεις συμβάσεων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Από τη μια αυξάνονται τα τέλη χρήσης του δικτύου από τον ΔΕΔΔΗΕ και από την άλλη είναι σαφές ότι υποβαθμίζεται η λειτουργία του ΔΕΔΔΗΕ, με πολλά προβλήματα που είναι ευρέως γνωστά.

Την ώρα λοιπόν που το κράτος επιδοτεί δήθεν τους καταναλωτές, ενισχύοντας  την αισχροκέρδεια στην αγορά ενέργειας, ταυτόχρονα επιβάλει κρυφές αυξήσεις στα τιμολόγια δημιουργώντας υπέρμετρα έσοδα στον ΔΕΔΔΗΕ, σαν να είναι κερδοσκοπική εταιρία και σαν να μην έχει κοινωφελή χαρακτήρα που οφείλει να λειτουργεί προς όφελος της κοινωνίας και της ανταγωνιστικότητας της χώρας.

Οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ καταλήγουν σε έξι καίριες ερωτήσεις προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας. 

Ακολουθεί ολοκλήρωση η ερώτηση:

Από 1η Μάϊου 2023 τέθηκε σε εφαρμογή η τρίτη κρυφή αύξηση στα τιμολόγια ρεύματος, που αφορά τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις. Αυξήθηκαν οι χρεώσεις για το ΔΕΔΔΗΕ στους λογαριασμούς ρεύματος, με αιτιολογία τη μειωμένη κατανάλωση που οδήγησε σε μικρότερα έσοδα για τον Διαχειριστή του δικτύου.  Με σχετική  απόφαση της ΡΑΕ (της 30/3/23) άλλαξε η μεθοδολογία υπολογισμού των ρυθμιζόμενων χρεώσεων για το ΔΕΔΔΗΕ, με την υπόσχεση ότι η αλλαγή αυτή θα ήταν ουδέτερη ως προς την συνολική χρέωση. 

Σύμφωνα με το  allazorevma.gr οι νέες χρεώσεις για ένα μέσο καταναλωτή έχουν ως αποτέλεσμα  σημαντική αύξηση των χρεώσεων (από 98 ευρώ τον χρόνο σε 174), που καταλήγει σε αύξηση των τιμολογίων του ρεύματος κατά 7,5% περίπου. Επιπλέον επιβαρύνεται με χρέωση δικτύου διανομής και η νυκτερινή κατανάλωση, για την οποία μέχρι τώρα δεν υπήρχε καμία επιβάρυνση. Με τη νέα μέθοδο υπολογισμού των χρεώσεων δικτύου διανομής, ή αύξηση στον λογαριασμό του καταναλωτή με νυκτερινό θα είναι πάνω από 8%, ενώ του καταναλωτή με μόνο ημερήσια κατανάλωση περίπου 7%

Οι αυξήσεις αυτές προστίθενται  στην ακρίβεια του ρεύματος που ακόμα και μετά τις επιδοτήσεις, είναι αυξημένο κατά 50% σε σχέση  με τα προ ενεργειακής κρίσης δεδομένα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ελληνική οικονομία και κοινωνία. 

Ο ΔΕΔΔΗΕ αντί να έχει ως αποστολή του τη βέλτιστη λειτουργία του Δικτύου Διανομής και την ανάπτυξή του σε όφελος των καταναλωτών και της εθνικής οικονομίας και να λειτουργεί με τη μέγιστη αποδοτικότητα και με λελογισμένα κέρδη ικανά να καλύπτουν τις λειτουργικές του ανάγκες και τις επενδύσεις του, οι οποίες από το χαρακτήρα του ως φυσικού μονοπωλίου επιβάλλεται να έχουν μακροχρόνια απόδοση, θέτει ως μοναδική του προτεραιότητα την κερδοφορία. Η στρατηγική αυτή ακολουθείται και στη ΔΕΗ, σε αγαστή συνεργασία με την κυβέρνηση Μητσοτάκη. 

Αυτή επέλεξε άλλωστε να παραδώσει την πλειοψηφία της ΔΕΗ σε ιδιώτες και να πουλήσει το 49% των μετοχών του ΔΕΔΔΗΕ σε ένα fund, χωρίς καμία τεχνογνωσία και χωρίς υποχρέωση για επενδύσεις. Σκοπός της κυβέρνησης ήταν λοιπόν να αυξηθούν υπέρμετρα τα έσοδα του ΔΕΔΔΗΕ, επιβαρύνοντας τους καταναλωτές και τη βιομηχανία. Και όλα αυτά όταν ο ΔΕΔΔΗΕ έχει εγγυημένο έσοδο, πολύ μεγαλύτερο από το μέσο όρο της Ευρώπης. 

Σύμφωνα με σχετικά δημοσιεύματα από περίπου 781 εκατομμύρια τον χρόνο το 2022, ξαφνικά το 2023 τα αναμενόμενα έσοδα του ΔΕΔΔΗΕ αυξάνονται κατά 25% στα 981 εκατ. ευρώ. Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος της απληστίας, ενώ οι αυξήσεις του ΔΕΔΔΗΕ ήταν 0,77% (2022) και 3,2% (2021), το 2023 ανέρχεται στα 25%.

Το κυρίαρχο κριτήριο είναι η μεγιστοποίηση του κέρδους και μάλιστα σε βάρος των καταναλωτών, προς τους οποίους οι παρεχόμενες υπηρεσίες έχουν υποβαθμιστεί δραματικά, ενώ η σπατάλες είναι στα ύψη. 

Είναι γνωστό ότι έχουν αυξηθεί υπέρμετρα τα διοικητικά έξοδα του ΔΕΔΔΗΕ. Με το νέο οργανόγραμμα του ΔΕΔΔΗΕ δημιουργήθηκαν έντεκα (11) νέες Διευθυντικές θέσεις, συγκεκριμένα δύο νέες θέσεις Γενικών Διευθυντών, πέντε νέες Διευθύνσεις και δύο θέσεις Διευθυντών Επικουρίας και δύο κλιμάκια αναβαθμίστηκαν σε Διευθύνσεις. Επίσης γνωστά είναι και τα χρυσά συμβόλαια σε managers από την αγορά με αδιαφάνεια και αμφίβολα κριτήρια. Και βέβαια η συνηθισμένη για την κυβέρνηση της ΝΔ μέθοδος των απευθείας αναθέσεων συμβάσεων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο είναι η πάγια πρακτική. 

Όπως είναι γνωστή η ανεπάρκεια ηλεκτρικού χώρου, προκειμένου να συνδεθούν στο δίκτυο οι ΑΠΕ. Είναι κανόνας οι καθυστερήσεις του ΔΕΔΔΗΕ σε σχέση με τις συνδέσεις νέων παροχών, η ταλαιπωρία των καταναλωτών από την έλλειψη ουσιαστικής  επικοινωνίας με πρόσχημα την υποκατάσταση της προσωπικής επικοινωνίας με την ψηφιακή και τελικά η υποβάθμιση της εξυπηρέτησης των καταναλωτών. Είναι γνωστές οι συχνές μη προγραμματισμένες διακοπές της ηλεκτρικής ενέργειας, ακόμα και στα κέντρα των πόλεων με την παραμικρή μεταβολή των καιρικών συνθηκών.  Επομένως από τη μια αυξάνονται τα τέλη χρήσης του δικτύου από τον ΔΕΔΔΗΕ και από την άλλη είναι σαφές ότι υποβαθμίζεται η λειτουργία του ΔΕΔΔΔΗΕ. 

Πρόσφατα δημοσιεύματα αναφέρουν ότι ο ΔΕΔΔΗΕ & ΡΑΑΕΥ ζητούν 110 εκατ. από τον κρατικό προϋπολογισμό, για να καλυφθεί η τρύπα στον λογαριασμό των ΥΚΩ, που δημιούργησε η κυβέρνηση. Γεγονός που δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά, αν σχεδιάζεται και τέταρτη κρυφή αύξηση στα τιμολόγια του ρεύματος. 

Την ώρα λοιπόν που το κράτος επιδοτεί δήθεν τους καταναλωτές, ενισχύοντας  την αισχροκέρδεια στην αγορά ενέργειας, ταυτόχρονα επιβάλει κρυφές αυξήσεις στα τιμολόγια και έτσι παραπλανά περαιτέρω τους καταναλωτές, επιβαρύνει τους λογαριασμούς και δημιουργεί υπέρμετρα έσοδα στον ΔΕΔΔΗΕ, σαν να είναι κερδοσκοπική εταιρία και σαν να μην έχει κοινωφελή χαρακτήρα που οφείλει να λειτουργεί προς όφελος της κοινωνίας και της ανταγωνιστικότητας της χώρας και όχι προς όφελος λίγων γαλάζιων παιδιών.

Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, 

ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

  1. Γιατί δεν τηρήθηκε η δέσμευση της ΡΑΕ ότι η αλλαγή της μεθοδολογίας υπολογισμού των ρυθμιζόμενων χρεώσεων για το (ΔΕΔΔΗΕ) θα έχει ουδέτερη επίπτωση στο έσοδο του ΔΕΔΔΗΕ και στην τελικό λογαριασμό για τους καταναλωτές;
  2. Γιατί το 2023 τα αναμενόμενα έσοδα του ΔΕΔΔΗΕ αυξάνονται κατά 25%, ενώ οι αντίστοιχες αυξήσεις ήταν 0,77% (2022) και 3,2% (2021); Ποια ήταν τα κέρδη του ΔΕΔΔΗΕ την τελευταία τριετία); Ποια είναι η πορεία των λειτουργικών δαπανών του ΔΕΔΔΗΕ την τελευταία τριετία;
  3. Ποια είναι η πορεία των δεικτών ποιότητας του ΔΕΔΔΗΕ, όπως συχνότητα και διάρκεια αποκατάστασης βλαβών-απρογραμμάτιστων διακοπών, διάρκεια προγραμματισμών διακοπών,  ταχύτητα διεκπεραίωσης αιτημάτων καταναλωτών κλπ;
  4. Τί μέτρα και ποιο είναι το πλάνο για τη μείωση των δαπανών, τη βελτίωση της αποδοτικότητας, τον εκσυγχρονισμό του δικτύου, τους στόχους βελτίωσης των δεικτών ποιότητας για την εξυπηρέτηση των καταναλωτών;
  5. Υπάρχει σχεδιασμός και για 4η “κρυφή” αύξηση των τιμολογίων για την κάλυψη των ελλειμμάτων στο λογαριασμό των ΥΚΩ;
  6. Είχαν ενημερωθεί οι καταναλωτές πριν την επιβολή των νέων χρεώσεων του ΔΕΔΔΗΕ;

Αρχειοθήκη ιστολογίου