Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου 2022

Μέσα στο 2022 η είσοδος του ΑΔΜΗΕ στον Euroasia Interconnector

 

Κώστας Δεληγιάννης - energypress.gr

Η έγκριση της συμφωνίας ΑΔΜΗΕ - Euroasia Interconnector, σε προσεχή συνεδρίαση του Δ.Σ. του Έλληνα Διαχειριστή, αποτελεί το επόμενο βήμα για την απόκτηση από τον ΑΔΜΗΕ μετοχικού «πακέτου» της κυπριακών συμφερόντων εταιρείας. 

Το «πράσινο φως» από το Δ.Σ. του Διαχειριστή θα έρθει μετά την αποδοχή από τον Euroasia της επίσημης πρότασης που κατέθεσε στα τέλη Ιουλίου στην κυπριακή εταιρεία ο Διαχειριστής. Την αποδοχή των όρων της πρότασης από τον Euroasia, η οποία διασφαλίζει τη στρατηγική συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ στη στρατηγικής σημασίας διασύνδεση Κρήτη-Κύπρος-Ισραήλ, είχε αποκαλύψει ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Διαχειριστή, Μάνος Μανουσάκης, κατά τον χαιρετισμό του στα εγκαίνια του περιπτέρου του Διαχειριστή στην 86η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. 

Μετά το «πράσινο φως» από το Δ.Σ., η βασικότερη εκκρεμότητα θα είναι η ολοκλήρωση του due diligence από τον ΑΔΜΗΕ, η οποία αναμένεται να γίνει μέσα στους επόμενους 1 με 2 μήνες. Επομένως, έως το τέλος του έτους θα έχει υλοποιηθεί η επενδυτική συμμετοχή του Διαχειριστή στο έργο. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως έχουν αναφέρει τα στελέχη του ΑΔΜΗΕ, η συμφωνία αφορά την απόκτηση τουλάχιστον του 25% του Euroasia. Κάτι που σημαίνει πως το deal περιλαμβάνει όρους οι οποίοι αφήνουν «παράθυρο» ώστε τελικά ο Διαχειριστής να αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερο μετοχικό «πακέτο» της κυπριακής εταιρείας. 

Όπως πάντως κι αν είναι το ύψος της επενδυτικής συμμετοχής του ΑΔΜΗΕ στον Euroasia, το βέβαιο είναι πως η συμφωνία θα διαμορφώσει πιο θετικές τεχνικές και χρηματοδοτικές παραμέτρους για την υλοποίηση του σκέλους Κρήτη-Κύπρος του πρότζεκτ, το οποίο είναι το πιο ώριμο. Έτσι, αναμένεται να επιταχύνει την εκκίνηση κατασκευής της διασύνδεσης που θα άρει την «ηλεκτρική απομόνωση» του τελευταίου κράτους-μέλους της Ε.Ε., ενώ παράλληλα θα ενισχύσει τον ρόλο της Ελλάδας ως κόμβου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στη νοτιοανατολική Ευρώπη. 

Μία σημαντική αιτία είναι πως με τη συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ στο μετοχικό σχήμα του φορέα υλοποίησης, ο Διαχειριστής θα εμπλακεί πιο ενεργά στην κατασκευή της διασύνδεσης, εισφέροντας ακόμη περισσότερο σε τεχνογνωσία. Έτσι, το έργο θα επωφεληθεί ακόμη περισσότερο από το know-how που έχει αποκτήσει ο ΑΔΜΗΕ, με τον σχεδιασμό και τη δρομολόγηση της άρσης της «ηλεκτρικής απομόνωσης» σχεδόν όλων των νησιών του Αιγαίου. 

Η επιστράτευση της μεγαλύτερης δυνατής τεχνογνωσίας αποτελεί σημαντικό εχέγγυο για ένα απαιτητικό έργο, όπως η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Κύπρο. Υπενθυμίζεται ότι για την «ηλεκτρική επικοινωνία» των δύο νησιών, προβλέπεται να ποντιστούν καλώδια 898 χιλιομέτρων, σε βάθος έως 3.000 μέτρων – δύο χαρακτηριστικά που θα αποτελέσουν παγκόσμια ρεκόρ για υποβρύχια διασύνδεση. 

Παράλληλα, η επενδυτική συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ στο πρότζεκτ θα «μεταφραστεί» και σε σημαντική ενίσχυση των ιδίων κεφαλαίων του φορέα υλοποίησης, ώστε η υπόλοιπη χρηματοδότηση να διασφαλισθεί μέσω τραπεζικού δανεισμού, συμπληρώνοντας τους ευρωπαϊκούς πόρους ύψους 657 εκατ. ευρώ που έχουν εγκριθεί από την Κομισιόν, μέσω του μηχανισμού Connecting Europe Facility. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, αν αφαιρεθούν οι ευρωπαϊκοί πόροι, τα κονδύλια που απαιτούνται ανέρχονται σε 800 εκατ. ευρώ περίπου. Από αυτά, το 35% θα καλυφθεί από την Ελλάδα μέσω των ρυθμιζόμενων χρεώσεων των εγχώριων καταναλωτών, όπως προβλέπει η συμφωνία διασυνοριακού επιμερισμού κόστους (CBCA) μεταξύ των ρυθμιστικών αρχών των δύο κρατών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το τελευταίο διάστημα το Ισραήλ εμφανίζεται «θερμό» για την κατασκευή και του σκέλους Κύπρος-Ισραήλ. Επομένως, δημιουργούνται πιο ευοίωνες προϋποθέσεις για την υλοποίηση στην πορεία και του δεύτερου σκέλους του πρότζεκτ.

Αρχειοθήκη ιστολογίου