Τρίτη 9 Οκτωβρίου 2018

Συμβιβασμός στις Βρυξέλλες για τη μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης

Θοδωρής Παναγούλης
Με τη μέθοδο Σταθάκη («όλα τα συζητάμε, αρκεί να διασφαλίζεται ότι ο ΑΔΜΗΕ θα είναι στο τιμόνι του έργου και θα εξασφαλιστεί η ταχεία έναρξη του έργου») και στο πνεύμα της αρχικής πρότασης της Κομισιόν (με τροποποιήσεις που σε κάποια ζητήματα έχουν σημασία), φαίνεται ότι  υπήρξε καταρχήν συμφωνία χθες στις Βρυξέλλες για το πώς θα προχωρήσει στο εξής η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, έργο που έχει περάσει «από σαράντα κύματα» αλλά τώρα ανοίγει ο δρόμος για την υλοποίησή του.
Οι λεπτομέρειες (στις οποίες ως γνωστόν κρύβεται πολλές φορές ο διάβολος) δεν είναι στο σύνολό τους γνωστές, θα αποσαφηνιστούν ωστόσο στο κείμενο που θα αποστείλει, ως συνέχεια της χθεσινής σύσκεψης, η Κομισιόν στους ενδιαφερόμενους και εμπλεκόμενους, πιθανόν μέσα στην τρέχουσα εβδομάδα.

Ωστόσο, σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά:
Το έργο παραμένει ενταγμένο στο συνολικό PCI (Αττική – Κρήτη – Κύπρος – Ισραήλ) αλλά είναι σαφές ότι φορέας υλοποίησης για το κομμάτι Αττική – Κρήτη είναι η εταιρεία ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection» που δημιούργησε ο ΑΔΜΗΕ, δεσμευόμενη όμως από τις αποφάσεις της Τεχνικής Επιτροπής που συστήνεται.
Η απόφαση της ΡΑΕ με την οποία ανατέθηκε στην «Αριάδνη» η χρηματοδότηση και κατασκευή του έργου δεν αποσύρεται, θα τροποποιηθεί όμως ώστε να προσαρμοστεί στη νέα συμφωνία. Διασώθηκε έτσι και το κύρος της ΡΑΕ παρότι «ψαλιδίζεται» το εύρος των αποφασιστικών αρμοδιοτήτων τις οποίες είχε εκχωρήσει η Αρχή στην «Αριάδνη».
Παράλληλα ο χρονικός προγραμματισμός για την έναρξη των διαδικασιών υλοποίησης του έργου (διαγωνισμός) μετατίθεται ουσιαστικά για την αρχή του 2019, όπως ήθελε εξαρχής η Κομισιόν, παρά το επείγον της ανάγκης για ηλεκτρική κάλυψη της Κρήτης.
ΟΙ διαγωνισμοί για τη διασύνδεση της Κρήτης θα είναι ανεξάρτητοι από εκείνους που θα γίνουν (όταν ωριμάσουν και τα άλλα κομμάτια) για το Κρήτη – Κύπρος και το Κύπρος – Ισραήλ.
Στο πολύ κρίσιμο θέμα της Τεχνικής Επιτροπής, συμφωνήθηκε ότι έως τις 30 Οκτωβρίου θα συγκροτηθεί με αντικείμενο τον καθορισμό των ελάχιστων τεχνικών προδιαγραφών, «οι οποίες σχετίζονται αποκλειστικά με τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των τριών επιμέρους σκελών του PCI» σύμφωνα με όσα αναφέρει σε άτυπη ενημέρωση που απέστειλε στους δημοσιογράφους ο ΑΔΜΗΕ.
Στην Επιτροπή θα συμμετέχουν εκπρόσωποι των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Ελλάδας (ΑΔΜΗΕ) και Κύπρου (ΔΣΜΚ), εκπρόσωποι της «Αριάδνη Interconnection» και της εταιρίας Euroasia Interconnector ενώ θα προεδρεύει ένα πέμπτο μέλος που θα ορίζεται από τους ρυθμιστές μετά από διαβούλευση με τους δυο εμπλεκόμενους και με τελικό δικαίωμα απόφασης από την Κομισιόν. Σύμφωνα με μια γραμμή πληροφόρησης, το πέμπτο μέλος θα εκπροσωπεί τον Πανευρωπαϊκό Οργανισμό Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς (ENTSO-E).
Η Επιτροπή αυτή έως τις 31 Δεκεμβρίου θα πρέπει να έχει καταλήξει στις τεχνικές προδιαγραφές επί της διαλειτουργικότητας που θα ενσωματωθούν στη συνέχεια στους –ξεχωριστούς- διαγωνισμούς για τα τρία σκέλη του PCI.

Στο θέμα αυτό έχει σημασία ότι στην Επιτροπή συμμετέχει η εταιρεία Euroasia Interconnector (πράγμα που δεν επιθυμούσε ο ΑΔΜΗΕ) γεγονός που σηματοδοτεί μια «άσκηση ισορροπίας» κατά την οποία έχουμε από τη μία πλευρά τις δύο ελληνικές συμμετοχές (ΑΔΜΗΕ και «Αριάδνη»), από την άλλη τις δύο Κυπριακές (ΔΣΜΚ και Euroasia) και σε κρίσιμο – αποφασιστικό ρόλο το πέμπτο μέλος.
Κρίσιμο είναι επίσης το εύρος των αρμοδιοτήτων της Επιτροπής που θα γίνει σαφές με το κείμενο της Κομισιόν. Έχει σημασία, για παράδειγμα, αν η Επιτροπή (δηλαδή στην πράξη το πέμπτο μέλος) θα αποφασίζει για το αν ολόκληρο το έργο θα γίνει multiterminal dc ή αν τέτοια πρόβλεψη θα υπάρχει μόνον για τους μετασχηματιστές στο εθνικό καλώδιο.
Σε κάθε περίπτωση, με τη χθεσινή συμφωνία φαίνεται ότι ανοίγει ο δρόμος για την προκήρυξη του διαγωνισμού για την ηλεκτρική διασύνδεση στις αρχές του 2019 με φορέα υλοποίησης την «Αριάδνη Interconnection».
Η Euroasia Interconnector  αναμένεται ότι θα αναγνωρίσει την «Αριάδνη Interconnection” ως φορέα υλοποίησης του έργου και θα αποσύρει όλες τις νομικές ενστάσεις και διεκδικήσεις της.
Στη συνέχεια, όπως αναφέρει στην ενημέρωσή του ο ΑΔΜΗΕ, «καλείται να εισέλθει στο  μετοχικό κεφάλαιο της  «Αριάδνης» με ποσοστό έως 39%, υπογράφοντας έως τις 10 Ιανουαρίου 2019 τη Συμφωνία Μετόχων που έχει κατατεθεί από τον Ιούλιο (στην οποία θα προστεθούν  τα τεχνικά στοιχεία της διαλειτουργικότητας όπως θα έχουν διαμορφωθεί από την Τεχνική Επιτροπή) και καταθέτοντας το ποσό που θα αντιστοιχεί στη συμμετοχή της, λαμβάνοντας υπόψη ότι το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της «Αριάδνη Interconnection” έχει οριστεί στα 200 εκατ. ευρώ βάσει της απόφασης της ΡΑΕ».
Μετά από την ημερομηνία αυτή, θα μπορεί να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την διασύνδεση Κρήτης-Αττικής.
Στην ενημέρωση του ΑΔΜΗΕ σημειώνεται, τέλος, ότι όλες οι μελέτες που έχει ήδη εκπονήσει η Euroasia Interconnectorγια το εν λόγω έργο, καθώς και η επεξεργασία για μελλοντικές ενέργειες (όπως π.χ. η τυχόν αίτηση χρηματοδότησης από το Ταμείο Connecting Europe Facility) θα μεταβιβαστούν στην «Αριάδνη Interconnection».


 https://energypress.gr/news/symvivasmos-stis-vryxelles-gia-ti-megali-diasyndesi-tis-kritis-anoigei-o-dromos-gia-diagonismo

Αρχειοθήκη ιστολογίου